۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۷۷۷۶۷
افتتاحیه همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی، جرم‌شناختی تروریسم»

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» و عضو هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بیش از 300 نفر برای شرکت در این همایش نام‌‌نویسی کرده بودند، گفت: این همایش در سطح قابل قبولی از نظر کمی و کیفی برگزار شد.


تهمورث بشیریه، ۱۴ اسفندماه در حاشیه اختتامیه همایش بین‌‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» در سالن اجتماعات شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا، افزود: از مدت‌‌ها قبل گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به دنبال برگزاری این همایش بود و با توجه به اهمیت این مسئله و حوادث تروریستی که هر روز در مناطق مختلف جهان می‌‌بینیم، پرداختن به زمینه‌های مختلف تروریست ضرورت پیدا کرد.


این استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع تصریح کرد: از جمله این زمینه‌ها، جنبه حقوقی، جزایی و جرم‌شناختی است که همین جنبه جرم‌شناختی راه را برای مطالعات جامعه‌‌شناختی و روان‌‌شناختی و بعضاً می‌‌توان گفت که جنبه‌‌های زیست‌شناختی در باب پرخاشگری و تروریست در دنیا باز می‌‌کند، یعنی می‌‌توان گفت که از ابعاد مختلف به این مسئله مثل جنبه فقهی، پرداخته شده است.


وی با بیان اینکه این همایش چندین محور شکلی، ماهوی و بین‌‌المللی داشت که از علاقه‌‌مندان درخواست شد تا چکیده مقالات خود را در زمینه محورهای اعلام شده ارسال کنند، گفت: این چکیده‌‌ها دریافت و توسط گروهی از متخصصان که کمیته علمی این همایش را تشکیل می‌‌دادند، مورد داوری قرار گرفت و تعدادی از این چکیده‌‌ها اصطلاحاً رد شد و تعدادی نیز بدون قید و شرط، مورد پذیرش قرار گرفت و تعدادی نیز نیازمند اصلاح بود که به نویسندگان برای اصلاح عودت داده شد و در نهایت نیز مجموعه‌‌ای تحت عنوان چکیده مقالات منتشر شد که حاصل همین کار علمی است.


دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» اضافه کرد: البته فرصتی هم تا پایان اردیبهشت‌‌‌ماه سال آینده داده شد تا کسانی که علاقه‌‌مند هستند و بدون در نظر گرفتن اینکه چکیده مقاله ارسال کرده باشند یا خیر؛ بتوانند مقاله‌‌ای کامل در باب تروریست در یکی از این جنبه‌‌های این همایش ارائه دهند.


وی گفت: کتاب مجموعه‌ مقالات این همایش به صورت کامل چاپ می‌شود تا بتوانیم به سهم خود در این زمینه ادبیاتی تولید کنیم. ضمن‌آنکه ذهنیتی دیگری نیز داشتیم که نتایج این همایش را به مجلس شورای اسلامی و یا سایر مراجع مربوط انتقال دهیم تا آنها در طرح‌‌ها، لوایح و یا اصلاح  قوانین موجود مورد استفاده قرار بدهند.


بشیریه به کیفیت برگزاری همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» اشاره و بیان کرد: از جمله کارهای اجرایی این همایش، دسته‌بندی سخنرانان علمی و تشریفاتی بود و همچنین به غیر از مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی از لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به اقتضای سمت اجرایی در زمینه لوایح قانونی و دکتر خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه دعوت کردیم که در مراسم افتتاحیه سخنرانی کنند.


عضو هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه برای افتتاحیه این همایش از استاد مصطفی ملکیان به عنوان سخنرانی کلیدی دعوت کردیم، گفت: آقای ملکیان نیز از منظر اخلاق و فلسفه به بحث تروریست پرداختند که مورد توجه شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت. ضمن‌آنکه استادانی نیز از دانشگاه‌های پاریس و پواتیه فرانسه و مؤسسه ماکس پلانک آلمان با سه ملیت فرانسوی، آلمانی و ترکیه‌ای به خصوص پرفسور آلبرشت رئیس یکی از معتبرترین موسسات جزایی در آلمان نیز حضور داشتند.


وی با اشاره به اینکه برگزیدگان در نشست‌های تخصصی در حوزه جرم‌‌شناختی، آیین دادرسی کیفری، حقوق کیفری و حقوق بین‌‌المللی مقالات خود را ارائه کردند، افزود: در نشست‌ها صرفاً سخنرانان از پیش تعیین شده نبود بلکه با بررسی‌های لازم، دیدیم که کدام یک از مقالات بهتر هستند و بر همان اساس نیز در حوزه‌‌های مختلف 6 مقاله انتخاب شد تا در نشست‌های تخصصی که دارای هیئت رئیسه که مسئول بحث و بررسی و جمع‌‌بندی مطالب هستند، نکات خود را ارائه کنند.


بشیریه در خصوص استقبال از همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم»، اظهار کرد:  برای این مراسم بیش از 300 نفر ثبت‌‌نام کردند و شاید تنها نقطه ضعف ما نیز همین بود که این مورد را پوشش رسانه‌ای ندادیم البته دیدگاه ما در این زمینه بیشتر علمی بود تا ژورنالیستی که باز می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم.


دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» با ابراز رضایت از عملکرد دانشگاه علامه طباطبائی در پشتیبانی برای برگزاری این همایش، افزود:‌ تعاملات و مبادلات دانشگاه علامه طباطبائی کاملاً در بین دانشگاه‌‌های طراز یک کشور در رشته حقوق برجسته است و اکنون به‌نوعی شریک مؤسسه ماکس پلانک آلمان و دانشگاه‌های پاریس و پواتیه فرانسه هستیم و قطعاً دانشجویان و استادان ما را به گرمی می‌پذیرند. ضمن‌آنکه گروه حقوق جزا و جرم‌‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم‌‌نامه‌‌ای را با مؤسسه ماکس پلانک آلمان امضاء کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار