۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۷۶
سید فضل‌الله موسوی، عضو شورای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی

نمایند شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری کارگاه‌های زمستانه علوم انسانی پوشش دادن موضوعات و مسائلی است که در آموزش رسمی دانشگاه کمتر به آن توجه می‌شود، گفت: برگزاری کارگاه‌های مطالعات علوم انسانی در مقیاس ملی و به شکل مشترک را با همکاری سایر دانشگاه‌هایی که دارای رشته‌های علوم انسانی هستند، دنبال خواهیم کرد.


دکتر سید فضل‌الله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا در خصوص کارگاه‌های زمستانه مطالعات علوم انسانی که سه روز متوالی در محل پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، بیان کرد: خاستگاه و ضرورت تشکیل پژوهشکده تحول و توسعه علوم انسانی که باعث تمایز این پژوهشکده با سایر پژوهشکده‌های طرح تحول علوم انسانی شده است، تشکیل پژوهشکده تحول و توسعه علوم انسانی به صورت نزدیک و میدانی با ظرفیت‌های درونی دانشگاه علامه طباطبائی است.


وی تصریح کرد:‌ همچنین این پژوهشکده قصد استفاده از ظرفیت استادان، سایر پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی را برای تحول و توسعه علوم انسانی دارد.


موسوی در ادامه به استقبال دانشجویان از کارگاه‌های زمستانه مطالعات علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: با توجه به کیفیت اطلاع‌رسانی ما و تأکید بر حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی یا حداکثر دانشجویان سال چهارم کارشناسی دانشگاه از این کارگاه‌ها استقبال خوبی شد.


وی افزود: ظرفیت هر یک از رشته‌های این کارگاه‌ها، 45 نفر بود که با وجود استقبال دانشجویان به حد نصاب رسید، البته در رشته حقوق حدود 80 نفر و در رشته‌های مدیریت،جامعه شناسی و اقتصاد بیش از ظرفیت ثبت‌نام صورت گرفته بود که در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که استقبال دانشجویان خوب و مناسب بوده است.


عضو شورای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌های دانشجویان دانشگاه‌های خارج از استان تهران بودند، اظهار کرد: غیر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها نیز در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرده بودند.


وی برگزاری این کارگاه‌ها را موفقیت آمیز و دارای کمترین مشکلات اجرایی برشمرد و افزود: با همکاری رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علومی‌یزدی، معاون پژوهشی این دانشگاه، دکتر نیسی، مدیر امور پژوهشی و دکتر محمود‌زاده، سرپرست پژوهشکده شورای تحول علوم انسانی دانشگاه علامه کارگاه‌های تابستانه مطالعات علوم انسانی به‌ خوبی برگزار شد.


وی با بیان برگزاری کارگاه‌های مطالعات علوم انسانی در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های مطالعات علوم انسانی در مقیاس ملی و به شکل مشترک را با همکاری سایر دانشگاه‌هایی که دارای رشته‌های علوم انسانی هستند، دنبال خواهیم کرد.


موسوی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این کارگاه‌ها، طرح موضوعات و مسائلی است که در فضای آموزشی رسمی دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شوند در حالی که این موضوعات برای رویکردهای انتقادی به علوم انسانی و نگاه‌های تحولی ضرورت دارد.


وی افزود: هدف ما توجه و آموزش موضوعاتی همچون بحث‌های بنیادین، مسائل روش‌شناسی، آسیب ها و تاریخ شکل‌گیری رشته‌های علوم انسانی در ایران به دانشجویان است که در فرآیند رسمی آموزش به این موارد توجه نمی‌شود و از سویی دیگر برای نظریه‌پردازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص تحقیق و پژوهش مورد نیاز است.


موسوی با اشاره به اینکه برای پژوهشکده تحول و توسعه علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی مأموریت‌هایی از جانب رئیس دانشگاه تعریف شده است، اظهار کرد: از جمله آن‌ها، گفتمان‌سازی بحث تحول، برگزاری‌ همایش‌ها و پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی است. ضمن‌آنکه کارگاه‌های زمستانه مطالعات علوم انسانی ذیل مأموریت‌هایی که رئیس دانشگاه برای برنامه راهبردی در خصوص بحث تحول تعیین کرده است، برگزار شد و برای طراحی موضوعات این کارگاه‌ها نیز سعی کردیم از استادان رشته‌ها و رویکردهای مختلف استفاده شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار