۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۷۶۲۳۹
حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی،

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مقابله با تروریسم به‌یقین یک ضرورت است و باید مرز بسیار دقیق و ظریفی بین تروریسم و جرایم سیاسی و جرایم سازمان‌یافته با توجه به رویکردهای متفاوتی که نسبت به این موضوع‌ها است، ترسیم شود.


به گزارش عطنا، افتتاحیه همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی- جرم‌شناختی تروریسم» با حضور حسنعلی مؤذن‌زادگان، رئیس همایش، حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، سید منصور میرسعیدی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه، ذبیح‌الله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و مصطفی ملکیان، فیلسوف و روشنفکر، یکشنبه، 13 اسفندماه در سالن شهیدبهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ویژگی خاص این همایش مزین بودن به لوگوی سه مؤسسه علمی-بین‌المللی است، گفت: مؤسسه «ماکس پلانک» که قرارداد همکاری درازمدت با آن داریم به یمن حضور پروفسور زیبل و همچنین همکاری مستمر دکتر آلبرشت، یاور تحقیقات ما در دانشگاه علامه طباطبائی هستند. همچنین دانشگاه «پواتیه» فرانسه و حضور استاد محترم این دانشگاه، نشان‌دهنده جدیت دانشگاه علامه در راه همکاری‌های علمی بین‌المللی است.


او ادامه داد: این همایش نمودی از آن همکاری‌های بین‌المللی است که به زحمت دوستان بسیار زیادی از جمله آقای موذن‌زادگان، رئیس علمی این همایش، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، معاون پژوهشی و معاون اداری و مالی دانشکده و همه استادان و بزرگوارانی که در اینجا حضور دارند برگزار شده است. ضمن تشکر از این عزیزان، باید آرزو کرد که این همایش گامی مؤثر در شناسایی و تبیین موضوعی باشد که به تاویلی موضوع روز نبوده بلکه موضوع قرن‌ها و دهه‌ها است که بشریت از آن رنج می‌برد.


علومی‌یزدی با اشاره به اینکه تروریسم قبل از اینکه یک اصل باشد یا استثنا، یک درد است، اظهار کرد: در استثنائاتی که بر قواعد حقوقی، استثنا ایجاد می‌کنند، باید بسیار محتاط عمل کرده و حیطه این استثنائات را محدود به یقین کرد.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: اکنون تروریسم و حمایت از آن استثنائی بر قاعده مسئولیت دولت‌ها شده و در همه کشورها وجود داشته است اما پیشگام همه کشورها یعنی ایالات متحده آمریکا و برخی از همسایگانش در قوانین خاصی و به منظور حمایت از تروریسم اصل مسلم مسئولیت دولت‌ها را نقض کردند، بنابراین تروریسم معمولاً به عنوان یک استثنا بر قاعده تشخیص صلاحیت دادگاه‌ها، طرف می‌شود.


او تصریح کرد: تروریسم تنها یک موضوع حقوقی کیفری نیست، چراکه در واقع به قربانیان تروریسم اجازه می‌دهد تا خسارات مدنی را از دادگاه‌ها مطالبه کنند. «جستا» که در 2016 در ایالات متحده آمریکا تصویب شد و به‌رغم وتوی رئیس‌جمهور ایالات متحده و قبل‌تر از آن جستای تصویب شده در کانادا دو قانونی هستند که به منظور پیشگیری از تروریسم و جلوگیری از تأمین مالی آن تصویب شدند اما این دو نافذ اصول مسلمی مانند اصل مصونیت و گسترش‌‌دهنده صلاحیت محاکم برای مطالبه خسارت‌ها هستند.


معاون پژوهشی دانشگاه به ضرورت توجه این همایش به تعریف دقیق از مفهوم تروریسم اشاره کرد و گفت: تعریف تروریسم، حدود استثنائات و اصول مصوبه این قوانین را تعیین می‌کند. مقابله با تروریسم به‌یقین یک ضرورت است. باید مرز بسیار دقیق و ظریفی بین تروریسم و جرایم سیاسی و جرایم سازمان‌یافته با توجه به رویکردهای متفاوتی که نسبت به این موضوع‌ها است، ترسیم شود.


وی افزود: فکر می‌کنم این همایش بتواند با حضور اندیشمندان سایر کشورها یک تفسیر رویه‌ساز و روشنی از مفهوم داشته و حدود فاقد استثنا را به نحو دقیق و مشخصی روشن کند.


علومی‌یزدی در پایان خاطرنشان کرد: به نیابت از دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و هیئت رئیسه این دانشگاه از حضور مهمانان در این همایش، تشکر می‌کنم و امیدوارم این همایش، نشستی موفق و پرثمر در راه تفهیم این مفهوم و در واقع کمکی برای تنظیم دوسویه روابط علمی بین ایران و سایر کشورهای جهان باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار