۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ۲۱:۱۴
کد خبر: ۱۷۳۷۲۴
اولین کنگره 64 شهید دانشگاه علامه طباطبائی

اولین کنگره پاسداشت ۶۴ شهید دانشگاه علامه طباطبائی و افتتاحیه بهشت خاکی ۹ «اردوی راهیان نور دانشجویی به مناطق هشت سال دفاع مقدس)» در سالن آمفی‌ تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.


به گزارش عطنا، افتخار و شرف هر دانشگاهی به دانشجویان آن است. آن روزها دانشجویان قلم‌ها را زمین گذاشتند و به جبهه رفتند. حالا اما باید برای جبهه‌های جدید قلم‌ها را بردارند و با زنده نگه داشتن یاد و خاطره دانشجویان شهید، ادامه رو راهشان باشند، کنگره 64 شهید دانشگاه علامه طباطبائی پاسداری از همین راه و رسم است.


این کنگره به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و با عنوان «آلاله می‌سازی و باران می‌کاری»، ۵ اسفندماه در سالن آمفی‌ تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.


در ابتدای ورودی سالن از دانشجویان برای شرکت در اردوی راهیان نور بسیج دانشجویی با عنوان (بهشت خاکی 9) نام‌نویسی صورت می‌گرفت.


در این مراسم که با استقبال فراوان دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه علامه طباطبائی مواجه شد، سیده زهرا حسینی، راوی کتاب «دا» و اصغر نقی‌زاده، رزمنده دوران دفاع مقدس و هنرپیشه سینما و تلویزیون به خاطره‌گویی از خرمشهر و هشت سال دفاع مقدس پرداختند و حامد زمانی، خواننده پاپ و ترانه‌های انقلابی به صورت زنده چند ترانه را اجرا کرد.


در حالی که دانشجویان بسیجی دانشگاه علامه طباطبائی طی چند روز گذشته با نصب سخنان بزرگان و دست‌نوشته‌هایی از شهدا در قالب پلاکارد‌های چوبی، آذین‌بندی مقبره شهدای گمنام و دانشکده مدیریت و حسابداری به پردیس مرکزی این دانشگاه حال و هوای دیگری داده بودند، سالن محل برگزاری مراسم هم با نام شهدای دانشگاه علامه به‌صورت یک‌پارچه مزین و با سربند، گل لاله، کلاه جنگی، سنگر، نی‌زار و تور استتار تزیین شده بود.


حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه در این مراسم به سخنرانی پرداختند. مرتضی نورمحمدی، مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا امید‌بخش، مدیر امور فرهنگی و برخی دیگر از استادان و مسئولان این دانشگاه نیز در این مراسم حضور داشتند.


سیده زهرا حسینی، روای کتاب «دا» که خاطرات او از مقاومت خرمشهر توسط سیده اعظم حسینی نوشته و در قالب این کتاب منتشر شده است به بیان خاطرات خود از هشت سال دفاع مقدس به‌خصوص حمله و اشغال خرمشهر پرداخت و صحبت‌های خود را با انتقاد از دولت و توصیه به دانشجویان در زمینه دفاع از مهین و انقلاب اسلامی به پایان رساند.


در ادامه چهار نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نمایش‌نامه رادیویی را در قالب بخشی از زندگی تا شهادت شخصت‌هایی چون شهید مالکوم ایکس، رهبر سیاه پوستان آمریکایی، ادواردو آنیِلی یکی از دو فرزند جیانی آنیلی - سرمایه دار و میلیاردر ایتالیایی و مالک سابق مجموعه فیات، شهید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم و حر بن یزید ریاحی، اولین شهید واقعه کربلا را اجرا کردند.


در این نمایش‌نامه حسین سانیانی، نقش مالکوم ایکس، مسعود آهنچی، نقش شهید مرتضی آوینی، علیرضا اشتری‌رکن‌آبادی، نقش ادواردو آنیِلی و علی فرساد نقش حر بن یزید‌ریاحی را اجرا کردند.


بعد از اجرای نمایش‌نامه کلیپ «خون» کاری از شبکه نصر تی‌وی و کلیپ طنز راهیان نور کاری از بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پخش شد. در این مراسم به شرکت کنندگان در قالب یک لوله آزمایشگاهی البته پلاستیکی رنگ خون به عنوان نماد خون شهدا به همراه نوشته‌ای با عنوان «این چوب‌خط هیچگاه پر نمی‌شود...» اهدا شده بود.


مضمون کلیپ خون این بود که تعداد 330 هزار شهید جمهوری اسلامی را بر 5 لیتر خود طبیعی هر انسان ضرب و رقم یک میلیون و 650 هزار لیتر خون به دست آمده بود و این میزان را بر 80 میلیون نفر جمعیت فعلی ایران تقسیم کرده بودند که 2 صدم درصد (0/02) معادل 20 سی‌سی خون هر شهید می‌شود، یعنی بر اینکه در امنیت زندگی کنیم به ازای هر ایرانی، 20 سی‌سی خون که هر شهید اهدا شده است.


همچنین کلپ طنز راهیان نور نیز بر اساس اردوی سال قبل بهشت خاکی 8 راهیان نور بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی تهیه شده بود.


بعد از پخش کلیپ‌های خون و طنز اردوی راهیان نور، اصغر نقی‌زاده، رزمنده دوران دفاع مقدس و هنرپیشه سینما و تلویزیون به بیان خاطرات طنز خود از هشت سال دفاع مقدس پرداخت که با استقبال و تشویق شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.


در بخش دیگری از این مراسم با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه و علی کیان، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه علامه از سه خانواده از خانواده‌های شهدای دانشگاه‌ علامه طباطبائی شامل شهید علیرضا عرفانیان، شهید سیدابوالفضل میرسلطانی و شهید محمود کارون که هر سه دانشجوی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی بودند، با اهدای لوح تقدیر شد.


اجرای زنده ترانه‌های انقلابی توسط حامد زمانی، خواننده پاپ کشورمان بخش پایانی مراسم بود. زمانی در این مراسم ترانه‌های، عمار داره این خاک، آزادی، هفت‌تیر، سپر و چشم مجنون را به افتخار شهید محمدابراهیم همت که دانشجوی کارشناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بود اجرا کرد.


برگزاری این مراسم به عهده مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بود که احمد عربی، مسئول اردوی راهیان نور بسیج دانشجویی دانشگاه علامه و  میثم سعیدی، مسئول فرهنگی راهیان نور طراحی و اجرای آن را نیز ابوالفضل کمال، مسئول بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی بر عهده داشت. ضمن‌آنکه سیدعلیرضا مرتضوی، مجری شبکه 3 سیما، اولین کنگره 64 شهید دانشگاه علامه طباطبائی را اجرا کرد.


گفتنی است این مراسم با همکاری هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی دانشگاه علامه طباطبائی، شهرداری تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، معاونت‌های توسعه و مدیریت منابع، دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر شاهد و ایثارگر دانشگاه علامه، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه بعه سرانجام رسید.



عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی_عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار