۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۷۳۴۹۶
نشست مسئولان دیوان محاسبات کشور با معاونان مالی دانشگاه‌های تهران

نشست مسئولان دیوان محاسبات کشور با معاونان توسعه و مدیریت منابع و مدیران اداری و مالی دانشگاه‌های سطح یک تهران 29 بهمن‌ماه در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست صادق منتی‌نژاد، معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور، اکبر میرشکاری، رئیس هیئت حسابرسی دانشگاه‌ها در دیوان محاسبات و ابراهیم‌ نامداری، مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران حضور داشتند.


در این نشست که برای اطلاع از نقطه‌نظرات و پیشنهادهای معاونان توسعه و مدیریت منابع دانشگاه‌های سطح یک شهر تهران به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود، از طرف دانشگاه علامه دکتر محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع و حسن آباقری، مدیر امور مالی دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند.



منتی‌نژاد: راه گریز دانشگاه‌ها از قواعد دست‌وپاگیر باز است


در ابتدا، صادق منتی‌نژاد، معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور  با اشاره به وضعیت کشور در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، ایجاد روحیه امید و خوشبینی در همه ارکان مدیریتی در کشور را برای گذار از وضعیت فعلی به وضع مطلوب آینده، ضروری دانست.


وی تأکید کرد: هم بخش اجرایی و هم بخش نظارتی کشور باید از تحمیل بار اضافی و هزینه زائد در بخش‌های مختلف خوداری کنند.


منتی‌نژاد با اشاره به اهداف قانون‌گذار در اعطای استقلال اداری و مالی به دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دیوان محاسبات در برنامه حسابرسی عملکرد در سال آتی قصد دارد، میزان توفیق دانشگاه‌ها در استفاده از این فرصت‌ها را بررسی و به مجلس شورای اسلامی گزارش کند.


معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: در واقع نزدیک به یک دهه است که دانشگاه‌ها از اختیارات قانونی لازم برای گریز از قوانین دست و پاگیر حاکم بر بخش عمومی برخوردارند و باید دید چه میزان از این ظرفیت‌ها استفاده شده است.


منتی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی فعلی نظام دانشگاهی در کشور وجود برخی مشکلات قانونی در کسب درآمد و هزینه آن است، بیان کرد: دیوان محاسبات کشور برای حل این مشکل حاضر به تشکیل جلسات هماهنگی در سطح وزرات‌خانه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مربوط در مجلس شورای اسلامی و همفکری با نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی در زمینه ارتقای کارآیی دانشگاه‌ها است.



ویژه: برخی آیین‌نامه‌ها خط قرمز وزارتخانه است 


محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست با اشاره به اینکه درواقع دستگاه‌های اجرایی و مجلس شورای اسلامی دانشگاه‌ها را جدی نمی‌گیرند، گفت: به شخصه معتقدم در دولت، دانشگاه‌ها اولویت ندارند و به همین دلیل هم خیلی مقصر نیستند و به تبع آن نیز کسی به حرف دانشگاه‌ها گوش نمی‌دهد.


وی اضافه کرد: در مورد آیین‌نامه‌ها نیز به اصطلاح دست و بالمان بسته است و در همین سالن آقای امید، معاون وقت اداری و مالی وزارت علوم اعلام کردند سه آیین‌نامه مالی، معاملاتی و استخدامی‌ها، هیئت علمی و تشکیلات خط قرمز وزارتخانه است و نباید به آن دست هم بزنید.


ویژه با بیان اینکه این آیین‌نامه‌ها باید بر اساس وضعیت، شرایط و تجربیات دانشگاه‌ها تنظیم و مورد تغییر قرار گیرند، افزود: ولی در واقع نمی‌گذارند که ما به عنوان دانشگاه این آیین‌نامه‌ها را اصلاح کنیم. ضمن‌آنکه ما نمی‌توانیم با وزرات علوم درگیر شویم، در غیر این صورت به‌راحتی می‌توانستیم بسیاری از مشکلات این آیین‌نامه‌ها را برطرف کنیم.


وی بیان کرد: مثلا در بررسی‌ها توسط سازمان بازرسی وضعیت ما را بر اساس مقررات عمومی می‌سنجند؛ درصورتی که دانشگاه آیین‌نامه‌ها مالی و معاملاتی مختص به خود را دارد و تابع آن هستیم ولی باز در بسیاری از موارد مورد نظر قرار نگرفته و ما را دچار شبهه قانونی می‌کنند.


معاون توسعه و میدریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم دانشگاه‌ها را درمورد اصلاح آیین‌نامه‌ها زیاد محکوم کنیم، خاطرنشان کرد: به نظرم در بسیاری از دانشگاه‌های مظلوم واقع شده‌اند، در صورتی که مقصر هم نیستند چون دانشگاه‌ها حرف‌های بسیاری دارند ولی مطرح نشده و جدی گرفته نمی‌شوند.


عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی- عطنا  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار