۰۴ اسفند ۱۳۹۶ ۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۷۳۳۳۵
Ziayi Bigdeli (4)

موسس و اولین رئیس دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه علامه­‌طباطبائی با بیان اینکه تعداد زیاد دانش‌آموخته‌های موفق مهمترین دستاورد دانشکده حقوق و علوم سیاسی است، گفت: قرار است مکانی بزرگتر برای دانشکده حقوق و علوم سیاسی احداث شود.


محمدرضا ضیایی بیگدلی، یکی از موسسان، مسئول راه‌اندازی و اولین رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در آستانه جشن بیستمین سال تاسیس این دانشکده به خبرنگار عطنا گفت: دانشکده حقوق در سال 1376 تاسیس شد. بنده در تاسیس دانشکده حقوق مصر بودم و به قطع و یقین اگر همکاری و همراهی همکاران و مدیران دانشگاه نبود، تاسیس این دانشکده به نتیجه نمی‌­رسید.


وی ادامه داد: در ابتدای تاسیس دانشکده، فقط مقطع کارشناسی حقوق و علوم سیاسی و مقطع کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل تدریس می­‌شد، آن هم به این دلیل بود که اجازه تاسیس رشته‌­های­ نو تنها به رشته‌هایی داده می‌­شد که اساتیدش در مرتبه دانشیاری قرار داشتند و دانشکده فقط یک دانشیار داشت.


ضیایی بیگدلی افزود: اکنون در دانشکده حقوق و علوم سیاسی رشته­‌هایی از قبیل حقوق بین‌الملل، حقوق عمومی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق اقتصادی و روابط بین الملل تدریس می‌شود.


مسئول راه‌اندازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این دانشکده انسجام آموزش حقوق و علوم سیاسی است، چرا که در اساس انسجام نداشت، دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال 76 نوپا بود اما بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور نیز محسوب می‌­شد که خلاء آن نداشتن دانشکده حقوق و علوم سیاسی بود، رشته حقوق در دانشکده اقتصاد تدریس می‌شد و این باعث عدم فعالیت گسترده رشته حقوق بود، بنابراین تصمیم به تاسیس دانشکده حقوق گرفته شد.


استادتمام دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: در آن زمان فقط دانشگاه تهران دانشکده حقوق وعلوم سیاسی داشت و دانشگاه  شهید بهشتی و دانشگاه شیراز  دانشکده حقوق داشتند که این باعث سخت‌تر شدن تاسیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی می شد.


ضیایی بیگدلی در ادامه اظهار کرد: ما در مجموع 10 عضو هیئت علمی داشتیم و دولت اجازه گسترش سازمانی و استخدامی به هیچ کدام از نهادها نمی­‌داد تا هیچ موسسه‌­ای با گرفتن هیچ پست و بودجه­‌ای تاسیس نشود.


وی در ادامه به روند تاسیس دانشکده اشاره کرد و گفت: ما با کمک گرفتن از محسن خلیجی، رئیس وقت دانشگاه و دکتر ستاری‌فرد، رئیس سازمان برنامه و بودجه که از اعضای هیئت امنای خود ما بود با توصیف منظور هیئت وزیران که هدف از مصوبه عدم توسعه اداری و نه توسعه آموزش عالی بوده است توانستیم دانشکده را تاسیس کنیم. علاوه بر این گفتیم ما نه بودجه نه پست سازمانی و نه ساختمان جدید می‌خواهیم بلکه از امکانات همین ساختمان­‌های موجود استفاده کرده و پست‌های سازمانی را جابه‌جا می‌­کنیم؛ بر همین اساس رئیس دانشگاه به معاونت اداری مالی دستور داد که حدود 50 پست هیئت علمی و 50 پست کارمند اداری برای دانشکده حقوق استفاده و بنده را مسئول راه‌اندازی دانشکده کرد.


به اعتقاد استاد برجسته حقوق بین‌الملل، بزرگترین موفقیت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی دانش‌آموخته‌های موفقی است که از دانشگاه خارج می‌شوند، حدود 50 عضو هیئت علمی در دانشگاه‌­های سراسر ایران من جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و خوارزمی از دانش‌‌آموخته‌های حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی هستند.


اولین سرپرست دانشکده حقوق و علوم سیاسی در این باره گفت: آمار این افراد را به صورت دقیق نداریم اما تاریخ شفاهی ما وجود تعداد زیادی قاضی و وکیل که دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبائی هستند را تایید می‌کند؛ همچنین معاون وزیر کشور، رئیس سازمان ثبت احوال و رئیس مجتمع قضائی شهید بهشتی و تعدادی از افراد ایرانی مقیم خارج از کشور که محصل یا شاغل هستند از دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی بودند.


ضیایی بیگدلی در پایان تاکید کرد: فضای دانشکده حقوق و علوم سیاسی کوچک و ناکافی است، فضای بالای کتابخانه مرکزی و مسجد برای جایگزینی دانشکده حقوق و علوم سیاسی طراحی شده است و دانشکده علوم اجتماعی جایگزین دانشکده ما می‌شود.


گفتنی است موسسین دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی دکتر خلجی، دکتر برادران‌شرکا، دکتر حبیبی و دکتر ضیائی‌بیگدلی هستند و این دانشکده از مهرماه ۱۳۷۶ مستقل شد و به صورت مجزا کار خود را آغاز کرد.


محمدرضا ضیایى بیگدلى حقوقدان، نویسنده و استادی برجسته و شناخته شده در حوزه حقوق بین‌الملل است که در سال 1321 در تهران به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در تهران طى کرد و در سال 1340 از دبیرستان دارالفنون موفق به اخذ دیپلم ادبى شد.


او در سال‌هاى 67-1360به صورت متناوب و به مدت 12 سال مدیر گروه حقوق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی بود و نقش مهمى در تبدیل گروه حقوق به دانشکده حقوق ایفا کرد؛ بالاخره به مشقات بسیار دانشکده تأسیس شد. یکى از موانع تأسیس دانشکده این بود که هرگونه گسترش تأسیسات دستگاه‌هاى دولتى در تهران ممنوع بود. ولى بالاخره در سال ۱۳۷۶ تأسیس دانشکده عینیت یافت.


اکنون دانشکده حقوق و علوم سیاسی با۱۳۳۵ دانشجو و بیشتر از ۶۵ نفر عضو هیئت علمی در دو حوزة آموزشی و پژوهشی از فعال ترین دانشکده‌ها است. این دانشکده یکشنبه، 6 اسفند جشن بیست‌سالگی خود را با حضور فارغ‌التحصیلان قدیمی و حال حاضرش می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار