۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۷۲۹۱۳
عذرا قندهاریون، معاون مدیر بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد

معاون مدیر بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه شعار دانشگاه فردوسی برای دانشجویان خارجی «از فرودگاه تا فرودگاه» است، گفت: دانشگاه فردوسی بیشتر از همه با عراق و افغانستان همکاری دارد.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران» چهارشنبه، ۱۸ بهمن با سخنرانی ، دکتر عذرا قندهاریون، معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع«برنامه‌ریزی راهبردی بین‌المللی» در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


عذرا قندهاریون، معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به بخش مفهوم استراتژی بین‌المللی گفت: ما باید خاستگاه‌های برنامه استراتژی خود و چگونگی تکامل آنها را بدانیم و به ارتباط خاستگاه‌ها با ایدئولوژی‌های مدیریتی خود توجه کنیم؛ باید مشخص کنیم که معنای برنامه‌ریزی استراتژیک برای ما چیست.


وی افزود: منظور از برنامه‌ریزی استراتژیک، مجموعه‌ای از مسئولیت‌های متفاوت، مفاهیم، شیوه‌ها و ابزارهایی است که بتوان راهبرد ارتباط دقیق و مناسب را با سازمان‌های مختلف داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.


معاون مدیر بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد بخش مهم در استراتژی راهبردی را تشخیص‌دادن و یکپارچه‌سازی دانست و گفت: وقتی می‌خواهیم یک برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشیم باید همه مخاطرات را در نظر بگیریم؛ تحلیل و تحقیق کامل داشته باشیم و جهانی بیندیشیم.


قندهاریون شش قدم در استراتژی بین‌المللی را اینگونه معرفی کرد: باید بتوانیم استراتژی خود را توسعه دهیم، استراتژی خود را برنامه‌ریزی کنیم، ترازسازی انجام دهیم، فعالیت‌هایی که قرار است داشته باشیم را برنامه‌ریزی کنیم، نظاره‌گر اتفاق‌هایی که می‌افتد باشیم و در نهایت، کار سنجش را یاد بگیریم و بتوانیم خود را سازگار کنیم.


وی با اشاره به ارزیابی سازمانی بیان کرد: رهبران و مسئولان نقش مهمی دارند و باید سه بُعد مهم ماموریت که همان هدف‌های ما است، بینش‌ها که همان خواسته‌های ما است و ارزش‌ها یا اصول را در نظر بگیرند.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به آنالیز بافت جامعه یادآور شد: بررسی بازار و بررسی شایستگی‌هایی که داریم در این بخش بسیار مهم است.


قندهاریون ادامه داد: در بازار باید به خواسته‌های خود و سهام‌داران توجه کنیم و دانش و توانایی خود و نگرش‌های سازمانی خود را مد نظر قرار دهیم. باید در دانشگاه‌های ایران توجه کنیم که چه افرادی جزء سهام‌دارن هستند و ما چقدر از آنها نظر می‌خواهیم.


وی با اشاره به تعیین هدف در برنامه‌ریزی استراتژیک گفت: برای رسیدن به اهداف بزرگ باید از اهداف کوچک شروع کنیم. در ابتدا باید یک سناریو داشته باشیم و آن را تشخیص دهیم و سپس هدف استراتژیک خود را ایجاد کنیم تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در برنامه‌ریزی کاربردی یک چرخه مدیریت باید اقداماتی را که ما را به برنامه استراتژیک خود نزدیک می‌کند، مشخص کند و توسعه دهد.


قندهاریون معتقد بود چرخه مدیریت باید اقداماتی را که ما باید در فرصت‌های مشخص خود انجام دهیم مشخص و طبقه‌بندی کند، افراد کلیدی را شناسایی کند و مسئولیت هر فرد را مشخص کند.


وی با اشاره به سیستم نظارت بیان کرد: سیستم نظارت تاثیرگذار است و بعد اصلی آن اجازه دادن است یعنی باید در هر زمانی سازگاری مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و بتواند در زمان‌های مختلف سازگاری خود را نشان دهد.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سیستم ارزیابی فراتر از نقد نتایج است، اظهار کرد: این سیستم به ما اجازه می‌دهد که تحولی را که قرار است اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنیم، با چالش‌های پیش رو آشنا شویم و همچنین با اقدامات که قرار است در برابر چالش‌ها انجام دهیم نیز آشنا شویم.


قندهاریون یکی از شاخص‌های استراتژیک برای بین‌المللی‌سازی در دانشگاه‌های ایران را اسناد بالا‌دستی و بازاریابی دانست و درباره این موضوع گفت: در اسناد بالادستی شامل سند جامع علمی کشور که سال 1389 تصویب شده و برنامه پنج‌ساله ششم که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در برمی‌گیرد می‌شود.


وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی باید به این توجه کرد که پذیرش دانشجوی خارجی مهم است ولی استاد خارجی از لحاظ قانونی در نظر گرفته نشده است، افزود: به نظر می‌رسد که استراتژی بین‌المللی‌سازی ایران بیشتر بین کشورهای جهان اسلام و کشورهای منطقه است.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با استناد به بخش 9 نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: تاکید این بخش بر روی کشورهای اسلامی و بر زبان فارسی است.


قندهاریون به بخش 25 نقشه جامع علمی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش حمایت از ارائه مقالات معتبر علمی در عرصه بین‌المللی وجود دارد. به نظر می‌رسد که بند 25 و بند 9 با یکدیگر مغایرت دارند؛ زیرا ارائه تمام مقالات به زبان فارسی امکان‌پذیر نیست.


وی با بیان اینکه با توجه به جامعه و شهری که در آن زندگی می‌کنیم، باید توجه کنیم که تا چه اندازه پذیرش دانشجویان خارجی را از لحاظ منطقه‌ای داریم، افزود: دانشگاه‌ها باید در زمره دانشگاه‌های برتر آسیا قرار بگیرند و همکاری ما در بعد بین‌المللی گرفتن استاد نیست بلکه همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی است.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد برای پیشرفت در زمینه‌های داخلی این نکات را ارائه داد: باید توجه کنیم که چه چیزی می‌خواهیم، در حال حاضر تاکید بر تحصیلات عالی است و باید نقاط قوت خود را بشناسیم و همکاری‌های خود را عمیق‌تر کنیم و بتوانیم به صورت انتخابی همکاری‌های خود را گسترش دهیم.


قندهاریون افزود: باید همکاری‌های آنلاین داشته باشیم، بتوانیم در بعد نرم‌افزاری کار کنیم و افرادی را که متقاضی هستند به بعد ثبت‌نام برسانیم.


وی در ادامه با توجه به اسناد رسمی کشورهای نزدیک منطقه‌ مانند کشورهای عراق بیان کرد: در کشور عراق اگر در کارشناسی ارشد یک واحد را افتادند، سه ماه وقت دارند که مطالعه کنند و پاس شوند وگرنه اخراج می‌شوند.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کشور آلمان شرایط خوبی برای همکاری با ایران دارد، گفت: اگر ما بخواهیم با اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان کار کنیم، سیستم برای انتقال دانشجو که یک ترم را آنجا بگذراند و سپس بازگردد نداریم.


قندهاریون یادآور شد: ما برای جذب دانشجو از کشورهای دیگر باید دوره‌های فراملیتی بگذاریم. دانشجوی خارجی و استاد خارجی را وارد کشور کنیم و گرایش بین‌المللی‌سازی را بین کارکنان و دانشجویان افزایش دهیم.


وی در ادامه با اشاره به نظارت بر برگشت سرمایه گفت: ما در مسائل جذب و پذیرش دانشجو باید بازنگری کامل داشته باشیم. سیستم تبدیل ارز نیز مهم است و باید بتوانیم رویکردهای مشارکتی را افزایش دهیم.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد استراتژی‌های دانشگاه فردوسی را اینگونه معرفی کرد: در دانشگاه یک دفتر بین‌الملل که جذب دانشجویان خارجی را انجام می‌دهد، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، کلاس‌های تابستانی، آموزش مجازی و فرصت‌های مطالعاتی وجود دارد.


قندهاریون با بیان اینکه شعار دانشگاه فردوسی برای دانشجویان خارجی «از فرودگاه تا فرودگاه» است، گفت: دانشگاه فردوسی بیشتر از همه با عراق و افغانستان همکاری دارد.


وی در ادامه سخنان خود به مشارکت‌های ایران اشاره کرد: در عراق سیاست اصلی ایران نظام تحصیلات تکمیلی در جذب دانشجو است. افغانستان بزرگترین جامعه دانش‌آموختگان را دارد و با یمن رابطه خوبی داریم. بازار اصلی ایران، عراق و افغانستان هستند.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد افزود: قرار است تعداد دانشجویان در عراق را افزایش دهیم، یک شعبه در نجف ایجاد کنیم و چندین مرکز آموزش زبان فارسی و غیرفارسی برای فارسی‌زبانان بگذاریم. در افغانستان نیز قرار است آموزش مجازی راه‌اندازی کنیم.


قندهاریون معتقد بود که ایران به‌خاطر اختلاف زبان با روسیه و تفاوت نظام آموزشی با این کشور در همکاری مشکل دارد و ادامه داد: چین و ایران علاقه‌مند به همکاری هستند؛ مخصوصا در جاده ابریشم که ایران هم بخشی از جاده ابریشم است. ایران از امکانات اروپا نیز می‌تواند استفاده کند و پژوهش‌های مشترک را انجام دهد.


وی در ادامه 15 اصل در برنامه‌ریزی استراتژیک موثر را اینگونه معرفی کرد: افرادی که متعهد هستند را درگیر کنیم، هدف و استراتژی‌هایمان را مشخص کنیم، استفاده از یک سیستم درست نظارتی داشته باشیم، تحلیل سریع از موقعیت‌ها داشته باشیم، پروژه‌هایمان را به اشتراک بگذاریم، منابع را به‌خوبی مدیریت کنیم، در روش تحقیق خود دقت کنیم، چالش‌هایی که قرار است با آنها روبرو شویم را مدنظر داشته باشیم و وظایف را به درستی به افراد محول کنیم.


معاون مدیریت بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد در پایان چندین اصل شکست در استراتژی‌ بین‌المللی‌سازی را بیان کرد: اطلاعات را به درستی در اختیار یکدیگر قرار ندادن، تغییر در مدیریت‌ها، پرسنل‌ها آموزش‌های تخصصی ندارند، وجود تشخیص ضعیف یا ناقص، بهبود ندادن اهداف و استراتژی‌ها، فقط به اهداف کوتاه مدت توجه کردن و نبود آینده‌نگری.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار