۰۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۷۲۵۵۹
bozorgdasht-motamednejad-khaniki-forghani-montazerghaem-ertebatat-21-864x576

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: متاسفانه برداشت‌ها اینگونه است که روشنگری بیشتر مردانه است و زنان مصرف کننده محصولات روشنفکری هستند که این نگاه بایستی اصلاح شود.

به گزارش  عطنا، به نقل  از ایلنا، هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائي در مراسم رونمایی از کتاب «زنان و دولت پس از انقلاب» نوشته پرستو سرمدی گفت: این کتاب یک روایت روزنامه نگارانه دارد که فرآیند توسعه در ایران را تشریح می‌کند.


این فعال رسانه‌ای بیان داشت: در حوزه آکادمیک و علمی وقتی می‌خواهند از مقاله‌ای دفاع کنند، می‌گویند این مقاله ژورنالیستی نیست اما من به دلیل ژورنالیستی بودن این کتاب در مقام دفاع از آن می‌گویم که زبان روزنامه نگاری و ژورنالیستی جزو امتیازات این نوشته است.


وی افزود: قدرت یک محقق در آن است که بتوانند با کار روزنامه‌نگارانه برای جامعه موفقیت به ارمغان آورد.


وی همچنین مسئله محور بودن این کتاب را از دیگر ویژگی‌های آن دانست و گفت: خانم سرمدی همواره دغدغه مسئله زنان را داشته است و از اول تا آخر کتاب به دنبال آن مسئله است و در توصیف عملکردها به دنبال مسئله نابرابری بوده است.


این استاد ارتباطات تصریح کرد: سرمدی در چارچوب و الگوی خودش مسائل مورد نظرش را پیگیری کرده و در کتاب بیان می‌کند که تغییر وضعیت زنان منوط به قدرت سیاسی یا دولتی آنان است.


وی ادامه داد: سرمدی در این کتاب به جنبش‌های اجتماعی که برخی دولت‌ها را مجبور به انجام عملکردهای کرده است اشاره می کند که دولت در آن موضوع وارد عمل می شود.


خانیکی اظهار کرد: پرستو سرمدی دوره‌های مختلف دولت‌ها و همچنین نگاه مجلس و نهادهای مدنی را در این نوشته دنبال کرده است که رسانه‌ها هم ذیل همین مفهوم، این موضوعات را دنبال کرده‌اند.


این فعال رسانه ای بیان داشت: نمی‌توان مدعی شد که این کتاب همه جوانب را دیده است اما سطوحی از جامعه را در بر گرفته است لذا ما می‌بینیم که نتیجه سیاسی هم در بر دارد اما ممکن است در جایی دیگر خود را بروز دهد که مثلا تغییرات در وضعیت زنان در عرصه هنر و علم از جمله آنهاست، درنتیجه در وضع مستقیم تعداد نمایندگان یا اعضای هیئت دولت نیست اما آثارشان می‌تواند بیشتر باشد.


وی در ادامه تصریح کرد: پرستو سرمدی به دلیل آنکه به دنبال رفع نابرابری‌ها است، رسانه و مطبوعات را به عنوان فرصتی می‌بیند که می‌تواند به بحث زنان بپردازد.


این استاد ارتباطات معتقد است که واقعیت زنان در جامعه ایرانی از وضعیت بازنمایی شده آنان در رسانه ها جلوتر است و تطابقی بین وضعیت واقعی زنان و وضعیت نمادین آنها وجود ندارد.


خانیکی به مفهومی تحت عنوان امحای مفهوم نمادین زنان از دیدگاه برخی منتقدین رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: اینکه زن در رسانه انعکاس می‌یابد کافی نیست بلکه باید به توانمندسازی زنان پرداخته شود و لذا گفتمان پدرسالارانه و مردم سالارانه جزو مقولاتی است که در بحث زنان باید به آن پرداخته شود.


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد به موفقیت‌های زنان در جامعه ایران از جمله در عرصه علمی و سینمایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه برداشت‌ها اینگونه است که روشنگری بیشتر مردانه است و زنان مصرف کننده محصولات روشنفکری هستند که این نگاه بایستی اصلاح شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به دیدگاه نویسنده کتاب «زنان و دولت پس از انقلاب» در دو مقوله آزادی و عدالت اشاره کرد و گفت: پرستو سرمدی با توجه به دغدغه نابرابری و بی عدالتی که در حوزه زنان دارد بیان داشته که به موضوع آزادی زنان بیشتر از عدالت زنان توجه شده است.


خانیکی افزود: به دلیل ضعف نهادهای مدنی انتظار از رسانه‌ها بیشتر شده است چرا که این موضوع را به صورت غیر مستقیم بازنمایی کرده‌اند اما باید توجه داشت که نگاه به رسانه‌ها بدون توجه به نهادهای مدنی نگرش‌های محافظه کارانه را به این فضا منتقل می‌کند، لذا فضای رسانه‌ها بیشتر در تقویت وضعیت موجود بوده است و نه در تغییر آن، در نتیجه باید نگاهی مشترک بین رسانه‌ها و نخبگان و نهادهای مدنی وجود داشته باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار