۰۴ شهريور ۱۳۹۴ ۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۷۱۳۰

اندروید ماشمالو نسخه 6 سیستم عامل موبایلی گوگل که قرار است پاییز امسال عرضه شود، ابتدا در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در ماه می رونمایی شد اما به رسم سابق گوگل نام کامل نسخه جدید سیستم عامل خود را اعلام نکرد و از کاربران خواست آن را حدس بزنند.





به گزارش پایگاه خبری ورج، گوگل معمولا یک روند الفبایی را برای نامگذاری نسخه‌های اندروید دارد که همگی نام دسرها هستند. برای مثال اندروید 1 رابه اسم انجل کیک، اندروید 1.1 را با نام باتن برگ، اندروید 1.5 را با نام کاپ کیک و اندروید 1.6 را دونات، اندروید 2 را با نام ایکلر، اندروید 2.2 را فرویو، اندروید 2.3 را گینگربرد، اندروید 3 را هانی کامب، اندروید 4 آیس‌کریم ساندویچ، اندروید 4.2 و 4.3 جلی بین، اندروید 4.4 کیت کت و اندروید 5 لالی پاپ نام داشتند که به ترتیب حروف الفبا از a تا l در ابتدای نامهای آنها دیده می‌شود. این به این معنی است که نام نسخه بعدی اندروید با حرف M شروع می‌شود و اکنون مشخص شده که مارشمالو نام خواهد داشت.

گوگل گفته است اندروید مارشمالو قدرت اندروید را به تمامی محیط های شغلی خواهد رساند.

اندروید مارشمالو شامل رویکرد ساده تری در قبال مجوزهاست در حالیکه کنترل دقیق تری را در زمینه آنچه که اپلیکیشنها میتوانند به آن دسترشی داشته باشند در اختیار کاربر می‌گذارد.

این سیستم عامل جدید همچنین مجهز به سیستم پرداخت موبایلی گوگل، پشتیبانی از یو اس بی نوع C و تعدادی ترفند و پیشرفت در سراسر سیستم عامل است.

اندروید مارشمالو، جانشین نسخه پنج لالی پاپ خواهد شد که سال گذشته تغییرات قابل توجهی را در زمینه رابط کاربری و جلوه های بصری برای اندروید به ارمغان آورد. رابط کاربری جدید گوگل تغییرات شگرفی در اندروید ایجاد کرد که نسخه لالی پاپ را رنگی تر و کار با آن را قدری نرم‌تر کرد.

گمان میرود گوگل در حال کار روی دو مدل جدید از گوشیهای هوشمند نکسوس است که برای به نمایش گذاشتن اندروید شش عرضه خواهند شد. یکی از این دو مدل جدید نکسوس توسط شرکت هوآوی ساخته خواهد شد.

حسگر اثر انگشت

نسخه بعدی اندروید ظاهرا دارای قابلیتی خواهد بود که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اثرانگشت و بدون تایپ رمزعبور وارد یک سری از اپلیکیشن‌ها شوند.

اگر این موضوع صحت داشته باشد بیانگر اینست که گوگل رابط کاربری تشخیص اثر انگشت را برای برنامه نویسان ایجاد خواهد کرد تا آنها بتوانند این قابلیت را در اپلیکشن های خود قرار دهند.

پشتیبانی از قابلیت تشخیص اثرانگشت یکی از ویژگیهای کلیدی نسخه بعدی اندروید است تا به این سیستم عامل کمک کند تا به آی او اس اپل برسد.

البته این قابلیت روی تمام گوشی‌های اندرویدی کار نخواهد کرد زیرا تنها تعداد کمی از گوشی‌های اندرویدی دارای حسگر تشخیص اثر انگشت هستند که شامل گالکسی اس 6، گالکسی اس 6 اج، گالکسی اس 5 و اچ تی سی وان ماکس می‌شوند.

هم اکنون کارایی حسگر اثر انگشت در گوشیهای اندرویدی که مجهز به این حسگر هستند نسبتا محدود است. در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی در حال حاضر این قابلیت صرفا برای باز کردن قفل گوشی به کار می‌رود. اما با اضافه شدن این قابلیت به اندروید، توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌توانند از این ویژگی در نرم افزارهای خود استفاده کنند.

بنابراین اگر کاربر بخواهد از نرم افزارهای بانکی یا جی‌میل استفاده کند برای شناسایی می‌تواند از تشخیص اثر انگشت استفاده کند.

ظاهرا گوگل قصد داشت سال گذشته در نکسوس 6 از ویژگی تشخیص اثر انگشت استفاده کند اما رابط کاربری این قابلیت در اندروید لولی پوپ آماده نشده است. اگر این قابلیت به اندروید بعدی راه پیدا کند به معنی اینست که گوشی‌های بیشتری از جمله گوشی‌های نکسوس به حسگر اثر انگشت مجهز خواهند شد.

تمرکز روی قابلیت‌های خانه هوشمند

گزارشها حاکی است که گوگل در حال کار روی نرم افزار جدیدی برای کنترل وسایل الکترونیکی خانه است تا نسل بعدی یخچال‌ها و لامپ‌های هوشمند با گوشی موبایل روشن یا خاموش شوند.

اگر این موضوع صحت داشته باشد شاهد قابلیت‌های جدیدی خواهیم بود که گوشی شما را به لوازم خانه نزدیک تر می‌کند. برای مثال گوگل در اندروید لالی پاپ قابلیت جدیدی را معرفی کرد که اگر کاربر یک ساعت هوشمند اندرویدی به دست داشته باشد، به طور خودکار قفل گوشی را باز می‌کند.

ارتباط بیشتر با خودروها

گوگل ظاهرا قصد دارد همزمان با رونمایی از اندروید مارشمالو خبرهای جدید مهمی را درباره پلت فرم خودرویی خود اعلام کند. این امر حاکی از اینست که شاهد کارایی بیشتری در سیستم عامل اندروید و سازگاری آن با "اندروید اتو" که سال گذشته رونمایی شد، خواهیم بود.

در حال حاضر اندروید اتو روی گوشی نصب و به سیستم مولتی مدیا خودرو متصل می‌شود. اگر گوگل تصمیم بگیرد یک پلت فرم کامل برای خودرو بسازد این رویه می‌تواند تغییر کند.

هوشمندتر شدن نوتیفیکیشن‌ها

گوگل احتمالا در حال کار برروی یک سیستم جدید نوتیفیکیشن است که تمام پیام‌ها روی تمام دستگاه‌ها را واحد خواهد کرد. برای مثال اگر شما نوتیفیکیشنی را در رایانه دسکتاپی یا لپ تاپ خود ببینید این پیام به طور خودکار از گوشی شما حذف خواهد شد تا شما پیام‌های قدیمی را مشاهده نکنید. این تغییر کوچک است اما می‌تواند بسیار مفید باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار