۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ۲۱:۳۱
کد خبر: ۱۶۹۷۲۱
نشست معیارهای نظام بانکداری اسلامی و نقض حقوق شهروندان

معاون مدیر حقوقی بانک پارسیان با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی بوجود آمده است اگر بانک وامی با 30درصد هم بدهند به خاطر زیان‌های انباشته و انبوهی که وجود دارد صرف ندارد گفت: ما منکر ضعف‌ها و نقایص بانکداری نیستیم ولی باید در یک نگاه برد-برد به موضوع نگاه کنیم و اگر بانک زمین گیر شود از درون آن یک بحران اجتماعی مانند کاسپین بوجود می‌آید.


به گزارش عطنا، نشست علمی «معیارهای نظام بانکداری اسلامی و نقض حقوق شهروندان» در قالب نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی  یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


امیر فرجی‌کریمی‌پور، معاون مدیر حقوقی بانک پارسیان در این نشست به معضلات موجود در نظام بانکداری و رانت‌های موجود در این نظام پرداخت که در ادامه می‌خوانیم؛


«به نظر من بستر بانکداری اسلامی حاکمیت اخلاق است؛ دلیل اینکه اکثریت افراد به بانک مراجعه می‌کنند این است که آن چیزهایی که از بانک بردیم همان چیزهایی است که از ما بردند؛ در چنین جامعه‌ای خیلی سخت می‌شود که از بانکداری اخلاق اسلامی صحبت کنید.


در شرایط عدم حاکمیت اخلاق و عدم وجود ثبات اقتصادی است که بانک مجبور به شراکت با افراد نابلد می‌شود و ورود این افراد به سیستم باعث هدر رفت سرمایه بانک می‌شود. و اسمش را مشارکت می‌گذارند که در این صورت مطمئنا عمر بانک به دو سال نخواهد رسید و سقوط می‌کند و در صورت سقوط بانک این وضعیت به بانک‌های دیگر نیز سرایت می‌کند مانند وضعیت فعلی موسسات اقتصادی است که در کشور مشاهده می‌کنید.


تورم در کشور 48درصد است، رئیس‌جمهوری وقت به صورت تکلیفی در این شرایط دستور می‌دهند که سود بانکی 12درصد شود این تسهیلات 12درصدی را به من و شما نخواهند داد آن امضای طلایی زده می‌شود و تسهیلات 12درصدی را می‌گیرد و همان فردی که این تسهیلات را گرفت در بانک دیگر 26درصد سود بدست می‌آورد و می‌گویند که ما باید ثبات سیاسی داشته باشیم، ثبات روابط بین‌الملل داشته باشیم.


این بحث تحریم‌ها دودمان بسیاری از افراد را به باد داد و کسب و کارهای بسیاری را تعطیل کرد، چرا تمامی ضررها را باید بانک جبران کند؟! بانک بزرگترین، عام‌ترین و در واقع ویترین اقتصادی نظام است؛ تنها عرصه پولی اقتصادی بانک است که تا این اندازه مراجعه کننده دارد. بانک از سهامدار و سپرده‌گذار تشکیل شده است، هر ضربه و زیانی که به بانک‌ها وارد کنیم درواقع به دو قشر ضربه خواهیم زد.


اولین مشکل، هزینه بالای خلق پول است، زمانی که ما پول را از سپرده‌گذاران جمع‌آوری می‌کنیم با هزینه‌های بالا، هر سری گاه تا 24درصد برای ما تمام می‌شود این هزینه در دوره اصلاحات بسیار پایین بود، هم سپرده‌گذار و هم بانک هر دو راضی بودند الان شرایطی بوجود آمده است اگر بانک وامی با 30درصد هم بدهند به خاطر زیان‌های انباشته و انبوهی که وجود دارد صرف ندارد دوم هم اینکه بانک متاسفانه به کیسه پول نظام تبدیل شده است که در حوادث طبیعی وام افراد مصیبت زده را بانک‌ها باید تقبل کنند.


این وضعیت برای بانک‌های دولتی صدق می‌کند چرا که بانک دولتی تعریفی دارد اینکه بانک دولتی ابزار ایجاد تعادل دولت باشد اما فلسفه بانک خصوصی متفاوت است و هدفش این است که برای سهامدار و سپرده‌گذارش سود کسب کند.


تحریم‌های اقتصادی و تلاطم‌های اقتصادی باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد. بانک‌ها در جاهایی دقت لازم را برروی تسهیلات اعمال نکردند. البته یادمان باشد که تسهیلات کلان با امضاهای طلایی و تلفن‌های طلایی پرداخت شده است این تسهیلات چند هزار میلیاردی نه کار من است نه کار شما، کسی که این تسهیلات را پرداخت کرده اگر این کار را انجام نمی‌داد صبح دیگر مدیرعامل بانک نبود.


بانک مرکزی گاهی اوقات بانک‌ها را تنبیه و اذیت می‌کند اگر بانکی تسهیلات را پرداخت کند و وارد طبقه مشکوک‌الوصول بشود 50درصد رقم را بانک مرکزی از منابع بانک در داخل بانک‌های زیر بلوکه و توقیف می‌کند یعنی بانک با یک نقصان بزرگ مواجه می‌شود.


بدهکارهای کلان ما را آدم‌های خاصی تشکیل می‌دهند و بیکار نیستند، کمترین معوقات ما درباره بدهی‌های وام‌هایی است که ما به افراد متوسط و پایین جامعه پرداخت می‌کنیم، اما بدهکاران ابرکلان که از روز اول آمدند بگیرند و ببرند این افراد آرام نمی‌نشینند بالاخره با پرداخت یک سری از وجوهات برخی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به جاهایی وصل هستند، این افراد رسانه در اختیارشان دارند و اینها افرادی هستند که آمدند منابع کلان بانک را که مال من و شما است را بگیرند و ببرند و پرداخت نکنند بنابراین این افراد بیکار نیستند و تبلیغ می‌کنند.


ما منکر ضعف‌ها و نقایص نیستیم ولی باید در یک نگاه برد-برد به موضوع نگاه کنیم و اگر بانک زمین گیر شود از درون آن یک بحران اجتماعی مانند کاسپین بوجود می‌آید.


گفتنی است این نشست به مسئولیت امین جعفری، عضو هیئت علمی حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با حضور حمیدرضا علومی‌یزدی، عضو هیئت علمی حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و مونس کشاورز، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در جایگاه اعضای کمیته علمی  و محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، غلام‌نبی فیضی‌چکاب، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی، محمد رجایی‌باغ‌سیاهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، ایرج توتونچیان، استاد بازنشسته اقتصادتوسعه دانشگاه الزهراء، اسدالله مسعودی‌مقام، قاضی امور اقتصادی، جعفر مشکی، مشاور مدیرعامل بانک توسعه تعاون و امیر فرجی‌کریمی‌پور، معاون مدیر حقوقی بانک پارسیان در جایگاه سخنران‌ برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار