۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۶۹۶۶۶
دیدار هیئت دانشگاه هرات با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه هرات بر لزوم همکاری دو دانشگاه در زمینه علوم انسانی تاکید کرد و گفت: زبان فارسی، زبانی است که ظرفیت بزرگی برای تولیدات علمی دارد و اشتیاق ما برای همکاری و گسترش روابط با دانشگاه هرات بسیار زیاد است.


به گزارش خبرنگار عطنا، هیئت دانشگاه هرات به سرپرستی عبدالله فایز، رئیس این دانشگاه ۱۵ بهمن‌ماه با حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دیدار و در پایان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.


در این دیدار، دکتر حسین سلیمی با بیان اینکه امروزه دانشگاه‌های ایران در چهار سطح هستند، گفت:‌ دانشگاه‌های سطح یک مأموریت‌های ملی و بین‌المللی دارند و دانشگاه‌های سطح دو مأموریت‌های ملی داشته و محور اصلی در استان‌های کشور هستند، دانشگاه‌های سطح ۳ هم مأموریت منطقه‌ای و محلی دارند.


سلیمی با بیان اینکه دانشگاه علامه جزء ۱۳ دانشگاه برتر و سطح یک در ایران است، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه تخصصی علوم‌انسانی در کشور است که در این سطح قرار دارد.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی نزدیک به ۱۶ هزار دانشجو و ۵۳۰ عضو هیئت علمی دارد، افزود:  همه استادان دانشگاه ما در مرتبه استادیار به بالا هستند و نیمی از استادان نیز دانشیار (پروفسور) به بالا هستند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: از نظر هرم هیئت علمی دانشگاه ما در مرتبه بالایی در سطح کشور قرار دارد و در برخی از زمینه‌ها دارای رشته‌های منحصر به فردی است و می‌توان گفت تنها دانشگاه دولتی در کشور هستیم که دارای دانشکده علوم ارتباطات است.


وی در همین رابطه تصریح کرد: دیگر دانشگاه‌های کشور دارای دپارتمان‌های ارتباطات هستند اما دانشکده مجزا ندارد ولی چون رشته‌های تخصصی علوم ارتباطات مانند روزنامه‌نگاری و روابط عمومی در دانشگاه علامه طباطبائی بنیان گذاشته شده است، دانشکده تخصصی آن را نیز ایجاد کردیم.


سلیمی افزود: در برخی حوزه‌هایی مثل مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، حقوق اقتصادی و حقوق قراردادهای نفتی، دانشگاه ما منحصر به فرد است و در سایر دانشگاه‌های کشور این رشته‌ها تدریس نمی‌شود، همچنین در علوم اجتماعی، رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی بنیان گذاشته شده است.


وی با بیان اینکه تنها دانشگاهی در کشور هستیم که دارای رشته مددکاری اجتماعی است، گفت: در دانشگاه ما رشته مشاوره، دپارتمانی جداگانه از رشته روان‌شناسی دارد و به‌نوعی تخصص جداگانه‌ای نسبت به رشته روان‌شناسی تلقی می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: روان‌شناسی منحصر به کسانی است که دچار بیماری‌های روانی می‌شوند و نیاز به درمان دارند، اما مشاوره مربوط به کسانی است که دچار مشکلات حادی نشده‌اند و در واقع تمامی عقلا نیازمند مشاوره در زمینه‌های شغلی، تحصیلی و مواردی از این قبیل هستند.


وی در ادامه به نقش بانوان در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: بانوان در دانشگاه ما توانسته‌اند برخی از مسائل را در عرصه‌های مختلف از پایین‌ترین سطوح به مهمترین مسئله دانشگاه تبدیل کنند.


سلیمی با بیان اینکه ما در عرصه دانشگاهی با بیش از 60 کشور دنیا همکاری داریم، اظهار کرد: این همکاری با 40 کشور دنیا به صورت فعال و منسجم است و انشاالله رشته‌های مشترک ما با دانشگاه‌های دنیا، راه‌اندازی می‌شود و در این زمینه دوره‌هایی را در سطح کارشناسی‌ارشد آماده می‌کنیم.


وی در ادامه با اشاره به حضور دانشجویانی از کشور افغانستان که در دانشگاه علامه طباطبائی تحصیل می‌کنند، گفت: این محصلان جزء بهترین دانشجویان خارجی در دانشگاه ما هستند و خود من در کلاسی تدریس می‌کردم که دانشجویان افغانستانی از بهترین‌های آن دوره تحصیلی بودند؛ حتی‌ برخی از آنها که از موضوع کلاس اطلاعاتی نداشتند، سعی و تلاش خود را در درس خواندن انجام می‌دادند به‌طوری‌ که در پایان ترم از بسیاری از همکلاسی‌هایشان جلوتر بودند.


سلیمی خاطرنشان کرد: استادانی از کشور افغانستان نیز برای ارائه مقالات خود در سیمنارها و همچنین تکمیل تحصیلات خود به دانشگاه علامه طباطبائی آمده بودند که عملکرد موفقی داشتند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اظهار اشتیاق و آمادگی در زمینه همکاری با دانشگاه هرات، بیان کرد: باید همکاری بین دو دانشگاه را افزایش و توسعه دهیم، ضمن‌آنکه ما در فعالیت‌های فرهنگی، همایش گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و افغانستان را برگزار کردیم که بسیار مفید و پرثمر بود.


وی با بیان اینکه استادانی که از کشور افغانستان در این همایش فرهنگی شرکت کردند بسیار خوش بیان و باسواد بودند، گفت: این استادان نکات بسیار آموزنده‌ای را مطرح کردند و همچنین استادان ایرانی نیز توانستند مباحث مهم و جدی را مطرح کنند و به همین دلیل نیز علاقمند و مشتاق به همکاری بیشتر با دانشگاه‌های افغانستان هستیم.


سلیمی افزود: در سفر استادان دانشگاه علامه طباطبائی به افغانستان و حضور در دانشگاه هرات، علاقه‌مندی برای همکاری بین دو طرف به وجود آمده بود و این سرمایه‌ و فرصتی است که باید از آنها نهایت استفاده را ببریم.


وی با اشاره به اینکه از همین فرصت می‌توانیم برای گسترش روابط با دانشگاه هرات که یکی از مهمترین دانشگاه‌های مد نظر ما است استفاده کنیم، گفت: امیدواریم که این همکاری‌ها موجب شود که بعد از مدتی دانشگاه‌هایی که زبان فارسی در آن ها غالب است، بتوانیم اتحادیه همکاری‌های کشورهای دارای زبان فارسی را در کشورهایی مثل هند، پاکستان، تاجیکستان و کشورهایی از این دست ایجاد کنیم.



ما به افغانستان به عنوان کشور جنگ زده نگاه نمی‌کنیم



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است، زبان فارسی، زبانی است که ظرفیت بزرگی برای تولیدات علمی دارد، با توجه به این مقدمات اشتیاق ما برای همکاری و گسترش روابط با دانشگاه هرات بسیار زیاد است.


سلیمی با بیان اینکه ما به افغانستان به عنوان کشور جنگ زده نگاه نمی‌کنیم، اذعان کرد: نگاه ما به افغانستان به عنوان منبع غنی فکر، اندیشه و استعداد است چون در عمل و رفتارها و در مناسباتی که با دانشگاه‌های افغانستان داشتیم، چنین چیزی را دیده‌ایم.


وی افزود:‌ در چند سال گذشته و با آماری که داریم، حدود۵۰ ‌استاد افغانستانی به گونه‌های مختلف به دانشگاه علامه طباطبائی آمدند که هرکدام از آنها دانش، اندیشه و استعداد خودشان را نشان دادند و ما فکر می‌کنیم که روابط ما با دانشگاه‌های افغانستان، می‌تواند به بارور شدن اندیشه در این منطقه جغرافیایی کمک کند.


سلیمی تأکید کرد: در همکاری‌هایی که با کشورهای اروپایی به‌خصوص مثل پروژه «راسموس»، ظاهراً باید دانشگاه‌های باید همکاری خود را از کشورهای منطقه آغاز کنند تا بتوانند در در پروژه  بین‌المللی شدن آموزش عالی حضور داشته باشند که حتماً یکی از دانشگاه‌های افغانستان باید در این زمینه با ما همراه شود.


وی ضمن اشاره به فعالیت‌های دکتر تیشه‌یار، سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه روابط بین‌الملل دانشگاه، افزود: با همکاری بخش بین‌الملل دانشگاه و تلاش‌های خانم تیشه‌یار، سطح روابط ما با دانشگاه هرات در بالاترین سطوح پیگیری می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه یکی از استادان دانشگاه هرات که فوق‌لیسانس داشته باشند می‌توانند مقطع دکتری را در یکی از رشته‌های دانشگاه ما تحصیل کنند، بیان کرد: این‌گونه بورسیه‌ها هدیه کوچک ما به دانشگاه‌های افغانستان است.


سلیمی در پایان با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه هرات می‌تواند موجب جهش علمی در هر دو دانشگاه شود، افزود: برای آشنایی استادان و دانشجویان دانشگاه هرات با رشته‌های جدید دانشگاهی در حوزه علوم انسانی که اتفاقاً در سفر ما به افغانستان و دیدار با وزیر علوم این کشور مورد تأکید قرار گرفت، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم.



سرمایه‌گذاری دانشگاه هرات بر توسعه علوم انسانی



در ادامه، دکتر عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات نیز در خصوص زبان مشترک با ایرانیان و دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: بسیار خوشحالم که در محیط آکادمیک و با زبان مشترک و به دور از دغدغه دور هم هستیم.


وی با بیان اینکه امروزه همکاری و ارتباط دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه هرات کمتر شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته همکاری‌های مفید و بهتری با دانشگاه علامه به‌خصوص در زمینه ارسال کتاب و پذیرش دانشجویان افغانستانی داشتیم.


فایز به نقش خانم تیشه‌یار، سرپرست مدیریت‌ همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در ایجاد ارتباط بین دو دانشگاه اشاره کرد و گفت: این نیت خوبی است برای اینکه دو دانشگاه هرات و علامه طباطبائی همکاری بهتری با هم داشته باشند.


وی اضافه کرد: ما همیشه مرهون حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوره جهاد در افغانستان است، ضمن‌آنکه افغانستان کشوری است که همیشه به ایران به عنوان کشور هم‌مذهب، هم‌زبان و هم‌فرهنگ نگاه کرده است.


رئیس دانشگاه هرات به نقش اجرای برنامه‌ها و سمینارهای علمی مشترک بین دو کشور و همچنین کشورهای فارسی‌زبان اشاره کرد و گفت: کشورهایی که با زبان فارسی صحبت می‌کنند، حدوداً چند صد میلیون نفر هستند و ما فارسی‌زبانانی در هندوستان، تاجیکستان و سایر کشورها داریم و چه خوب است که بر اساس همکاری های مشترک میراث و افتخاران گذشته خود را در سطح منطقه و همچنین به دنیا معرفی کنیم.


وی اظهار کرد: مشاهیر و نویسندگانی مثل ابوعلی سینا بلخی، خواجه عبدالله انصاری، مولانا، واعظ کاشفی و سایر متفکران و اندیشمندان فارسی‌زبان کسانی هستند که جهان به آنان افتخار می‌کند و آنها فرزندان خراسان بزرگ بوده‌اند و حرفی برای گفتن داشتند.


فایز تصریح کرد: خوشبختانه امروزه جمهوری اسلامی ایران توانسته ‌است تأثیراتی در جهان اسلام داشته باشد و همه روزه حقانیت و جایگاه خود را ثابت می‌کند، افغانستان هم جزء کشورهایی است که در کنار جمهوری اسلامی، می‌تواند با استفاده از توان و ظرفیت علمی و با همچنین بهره بردن از حسن نیت ایران نسبت به افغانستان در بهبود وضعیت تحصیلی و تعلیمی خود تلاش کند.


وی در ادامه به دوره جهاد در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ما هم مثل شما دارای کشور هستیم که یک دوره جنگ و جهاد را سپری کرده است و بعد از آن نیز همیشه تحت مداخله‌های مختلف قرار داشته‌ایم ولی شما علاوه بر دفع مداخله‌ها در حوزه سیاسی در زمینه فرهنگی نیز به مقابله و دفاع پرداخته‌اید.


رئیس دانشگاه هرات با بیان اینکه آرزوی ما این است که بتوانیم در کنار شما بر مشکلات عدیده افغانستان غلبه کنیم، افزود: با افزایش و توسعه سطح سواد و علم در افغانستان می‌توانیم بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم، ضمن‌آنکه افغانستان کشوری در حال گذار است و وقتی در حال گذار هستیم به رشته‌های جدید تحصیلی نیز نیازمندیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی یکی از قطب‌های علمی در ایران است که در رشته علوم انسانی مقام اول را دارد که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.


فایز با اشاره به استراتژی و برنامه‌های دانشگاه هرات، گفت: بر اساس استراتژی پنج ساله دانشگاه هرات بیشتر سرمایه‌گذاری و توجه ما به حوزه علوم انسانی بوده که این بخش در دانشگاه در حال رشد و توسعه است و ما می‌توانیم برای رسیدن به اهداف خود از تجربیات دانشگاه علامه طباطبائی استفاده کنیم.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از دسته کشورهایی است که ما می‌توانیم استادان و دانشجویان خود را برای تحصیلات عالی به آنجا اعزام کنیم.


فایز با بیان اینکه دانشگاه هرات با 18 هزار دانشجو دومین دانشگاه افغانستان است، اظهار کرد: ما چهار شعبه در ولایات بادقیس، فرا، نیمروز و قور داریم که می‌خواهیم در زمینه سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه مقاطع تحصیلاتی تکمیلی در حوزه علوم انسانی با دانشگاه علامه طباطبائی ارتباطات گسترده‌ای برقرار کنیم.


وی به تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه هرات و علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: بر اساس همین تفاهم‌نامه، ارتباطات میان دو دانشگاه را تسهیل کرده و با استفاده از امکانات مشترک نمایشگاه‌های و سمینارهای علمی برگزار کنیم.


رئیس دانشگاه هرات به برگزاری کنفرانس «هرات؛ نگین خراسان» توسط دانشگاه هرات اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم بر اساس این کنفرانس و ارتباطات با کشورهای فارسی‌زبان، فرهنگ خراسان بزرگ را احیا کنیم.


وی خاطرنشان کرد: جایگاه ایران در این کنفرانس بسیار بالا است و نقش دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند بسیار تأثیرگذار و ارزشمند باشد، ما قصد داریم با قدم‌هایی که بر‌می‌داریم به اهداف و آرزوهایمان دست پیدا کنیم، اگرچه افغانستان کشور جنگ زده است اما چهار دهه زیر فشارهای بسیاری بودیم و اکنون نیز هستیم اما برنامه‌ها و تصمیم‌های خوبی داریم که می‌خواهیم بر اساس آنها هویت و فرهنگ غنی خود را به رخ جهانیان بکشانیم و همراهی دانشگاه‌های علامه طباطبائی و هرات برای تحقق این اهداف بسیار مهم است.


فایز یادآور شد: خوشبختانه ما جزو پروژه «راسموس» بوده و با دانشگاه سانتیاگو نیز همکار هستیم و با امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه علامه طباطبائی می‌توانیم ارتباطات و همکاری‌های سطح بالا را در حوزه‌های مختلف علمی محقق کنیم.



انتشارات دانشگاه علامه آماده چاپ مقالات خارجی



حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست گفت: می‌توانیم در زمینه همکاری‌های نزدیک علمی به‌خصوص در بخش پژوهشی، پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با دانشگاه هرات تعریف کنیم.


وی با بیان اینکه می‌توانیم تیم‌هایی را از هر دو دانشگاه تجهیز کنیم و آنها را در قالب پروژه‌های تحقیقاتی هم مسئله را بهتر بشناسند و هم به راهکار برسند، اظهار کرد: این پروژه‌ها می‌توانند منتهی به آثار و کتب مشترک میان استادان دانشگاه‌های علامه و هرات شوند.


علومی‌یزدی اضافه کرد: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه چاپ کتب علوم انسانی بسیار پیشتاز است و امسال حدود ۷۵ عنوان کتاب جدید در زمینه علوم انسانی و اجتماعی منتشر کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در واقع ۴۸ مجله علمی- پژوهشی با نمایه قابل‌قبول بین‌المللی در اختیار داریم، گفت: این مجله‌ها در دانشکده‌ها و دپارتمان‌های مختلف به موضوعات تخصصی می‌پردازند و از این ۴۸ مجله ۴۰ مورد آن به زبان فارسی و ۸ مجلسه نیز به زبان انگلیسی است که این مجلات می‌تواند در اختیار دانشگاه هرات قرار بگیرد.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: اگر مقالاتی از سوی  دانشگاه شما به زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود امکان چاپ و نشر آن در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد. دانشگاه ما به عنوان یک ظرفیت و همکار در خدمت دانشگاه هرات است و امیدواریم فعالیت‌های علمی و اجرایی ملموس‌تری را شاهد باشیم.



دانشگاه علامه می‌تواند به رشد علوم اجتماعی ما کمک کند



عبدالوهاب آزادانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هرات نیز به در حال گذار بودن افغانستان اشاره کرد و گفت: کشور ما در حال گذار است و قدم‌هایی ‌در برخی عرصه‌ها برداشته است اما همچنان مشکلاتی داریم و دقیقاً در بخش علوم اجتماعی کارهای کمتری نسبت به بخش طبیعی داشته‌ایم.


وی افزود: ما به شدت در حوزه علوم اجتماعی به همکاری نیاز داریم و در این زمینه هم بسیار علاقه‌مند هستیم که با دانشگاه طراز اول ایران در حوزه علوم انسانی یعنی دانشگاه علامه طباطبائی همکاری داشته باشیم.


آزادانی با اشاره به اینکه دانشجویان و استادان ما علاقه دارند که از ظرفیت همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی استفاده کنند، اظهار کرد: دانشکده علوم اجتماعی هرات، جزء دانشکده‌های نوپا این دانشگاه است که دارای سه رشته فعال شامل، جامعه شناسی، تاریخ و جغرافیا است.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هرات راه‌اندازی دپارتمان‌های انسان‌شناسی و باستان‌شناسی از جمله برنامه‌های آینده ما است خاطرنشان کرد: به‌یقین کتاب در قدم اول بسیار اهمیت دارد، متأسفانه از این منظر ما با کمبود مواجه هستیم و همچنین استادانی در حوزه علوم اجتماعی داریم که مدرک آنها کمتر در زمینه علوم انسانی است.


در پایان این‌جلسه پس از امضا تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و هرات، رؤسای هر دو دانشگاه هدایایی را به عنوان یادبود به یکدیگر اهدا کردند.


هیئت دانشگاه هرات به سرپرستی عبدالله فایز، رئیس این دانشگاه به همراه سهیلا عرفانی، رئیس دانشکده ژورنالیزم و عبدالوهاب آزادانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی به دعوت دانشگاه علامه طباطبائی طی سفری سه روزه به ایران آمدند و از برخی دانشکده‌های دانشگاه علامه بازدید و با رؤسای این دانشکده‌ها به دیدار و گفت‌و‌گو پرداختند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار