۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۶۲۸
نشست معیارهای نظام بانکداری اسلامی و نقض حقوق شهروندان

رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی از سخنرانانی که با دلسوزی به طرح مباحث در نشست پرداختند، سپاسگزاری کرد و گفت: امیدواریم با تداوم این نشست‌های علمی و جریان‌سازی علمی و فرهنگی منشور حقوق شهروندی در جامعه تحقق پیدا کند. من سنت نام بردن از کسانی را که به کشور خیانت می‌کنند ارج می‌نهم و از قوه قضائیه می‌خواهم شمشیر برّانش را فقط سمت ضعیف‌ها نگیرد.


به گزارش عطنا، نشست علمی «معیارهای نظام بانکداری اسلامی و نقض حقوق شهروندان» در قالب نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در پایان این نشست به طرح مسائل حقوق شهروندی و جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت که در ادامه می‌‎خوانیم؛


«هدف دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی عملی کردن منشور حقوق شهروندی در جامعه است. امیدواریم با نشست‌های مداوم و هدفمند و جریان‌سازی علمی و فرهنگی بتوانیم شاهد تحقق منشور حقوق شهروندی در جامعه باشیم.


این نشست به معیارهای نظام بانکداری اسلامی اختصاص پیدا کرد، آیا ما نظام بانکداری اسلامی داریم؟ آیا علوم سیاسی و مردم‌سالاری اسلامی و دینی داریم؟ مردم‌سالاری مفهومی غربی است و در نظام مردم‌سالار، شهروندان حکومت می‌کنند و نظر می‌دهند اما در اسلام حکومت دست انبیای الهی و جانشینان آنهاست. اینها سوالاتی بود که دوست داشتم سخنران‌ها به آن پاسخ دهند.


توجه جناب آقای توتونچیان به بررسی نظام بانکداری اسلامی در کشور و اجرای ناتمام آن ارزشمند بود، کار خیلی خوب دیگری که آقای دکتر توتونچیان انجام دادند نام بردن از آقای دکتر نوربخش(محسن نوربخش، رئیس اسبق بانک مرکزی)  بود که خیانت بزرگی به کشور کردند، من سنت نام بردن از کسانی را که به کشور خیانت می‌کنند ارج می‌نهم.


از کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه به کشور خیانت کردند نام ببریم؛ من ساکن ارومیه بودم دیدم که 90 کوه را کندند تا فاصله 4 ساعته ارومیه به تبریز را 2 ساعته کنند! کوه‌ها را که سرمایه عظیم سرزمین ما است کندند و به دریا ریختند، 27 سال به کشور خیانت کردند.


دکتر مسعودی‌مقام هم به پایه‌های میانی تخلفات سیاسی اشاره کردند، جا دارد بگوییم که اگر قوه قضائیه شمشیر برنده‌ای داشته باشد که فقط سر ضعیف‌ها را نبرد بلکه گردن کلفت‌ها را هم مجازات کند خوب می‌شود، جناب مسعودی‌مقام به بحث اشراف کامل داشتند؛ شرکت‌کنندگان محترم به مناظره منبر و چوبه دار استاد شهریار توجه کنید.


جناب آقای دکتر  فرجی‌کریمی‌پور بحث نظارت و حاکمیت اخلاق و تاثیر ثبات سیاسی را مطرح کردند و سرکار خانم کشاورز به لزوم نظارت بر اجرای منشور حقوق شهروندی اشاره کردند. بر اساس ماده 66 قانون آیین دادرسی کشوری سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند اعلام جرم کنند. لذا از وکیل‌های حاضر در نشست درخواست می‌کنم با همکاری ما این جریان را راه‌اندازی کنند.


همچنین در اساسنامه دبیرخانه حقوق شهروندی آمده است که ما می‌توانیم نسبت به جرایمی که به ضرر مردم و مملکت است اعلام جرم کنیم و در تمام مراحل بررسی دادگاه شرکت و نسبت به رای دادگاه اظهار نظر کنیم. من از دکتر مشکی که دراجع به نظام اقتصادی و آسیب‌های آن صحبت کردند و آقای کریمی‌پور درخواست دارم که میزبان دومین نشست علمی بانکداری و حقوق شهروندی در بانک توسعه‌تعاون باشید تا سنگینی این امر فقط بر عهده دانشگاه علامه و دبیرخانه نباشد.


در پایان از حضور تمام سروران و استادهای ارجمند که دلسوزانه طرح مسئله کردند قدردانی می‌کنم و از اصحاب رسانه که در این جمع حضور دارند کمال تشکر را دارم.»


گفتنی است این نشست به مسئولیت امین جعفری، عضو هیئت علمی حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با حضور حمیدرضا علومی‌یزدی، عضو هیئت علمی حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی و مونس کشاورز، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در جایگاه اعضای کمیته علمی این نشست و محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، غلام‌نبی فیضی‌چکاب، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی، محمد رجایی‌باغ‌سیاهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، ایرج توتونچیان، استاد بازنشسته اقتصادتوسعه دانشگاه الزهراء، اسدالله مسعودی‌مقام، قاضی امور اقتصادی، جعفر مشکی، مشاور مدیرعامل بانک توسعه تعاون و امیر فرجی‌کریمی‌پور، معاون مدیر حقوقی بانک پارسیان در جایگاه سخنران‌ برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار