۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۶۹۳۵۲
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر علوم با بیان اینکه باید سیاستی را در پیش بگیریم که جوانان ما بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی نیازی به استخدام در سیستم‌های دولتی نداشته باشند، اظهار کرد: البته دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان بعد از خروج از سیستم آموزش عالی کشور باید خود منشأ اشتغال و کارآفرینی باشند و با ایجاد هسته‌های علمی و پژوهشی و راه‌اندازی مراکز فناوری به دنبال رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور باشند.


به گزارش عطنا، منصور غلامی، ۱۵ بهمن‌ماه در بیست‌و‌ششمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی را خدمت همه استادان و دانشگاهیان تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای جامعه علمی کشور در همه عرصه‌ها دارم.


وی با اشاره به اینکه برگزاری بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری، نشان‌دهنده تداوم این مراسم در سال‌های طولانی و مستمر و به منزله ارزش‌گذاری به ساحت علم و دانش است، بیان کرد: مجموعه علمی کشور ما دارای ذخیره‌ای غنی از استادان، فرهیختگان و دانشمندان در عرصه‌های مختلف علمی است.


غلامی در ادامه خواستار تداوم و تکرار چنین برنامه‌هایی برای جامعه علمی جوان کشور شد و گفت: دانشگاهیان ما اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش عالی؛ جایگاه تلاش استادان و دانشمندان متعددی است که به‌رغم محدودیت‌ها، موجب سربلندی کشور و جامعه علمی ایران شده‌اند.


وی تصریح کرد: جایگاه علمی کشور هم به لحاظ بروندادهای علمی اعم از انتشارات نمایش داده شده در مراکز نمایشگاهی بین‌المللی و داخلی، آثار و تحقیقات، فناوری‌های نوین و پروژه‌ها؛ وضعیت رو به رشدی دارد، به‌طوری‌که برای هر یک از مشکلات و مسائل جامعه به‌خصوص زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی برنامه‌هایی را ارائه کرده است.


وزیر علوم با اشاره به اینکه مسئولان کشور باید به تلاش‌های استادان، دانشمندان و دانشجویان در زمینه‌های علمی توجه کنند، گفت: علم و دانشی که بر اساس علاقه، انگیزه و ارائه علمی به وجود می‌آید و گسترش پیدا می‌کند، طبعاً ریشه در وجود اشخاص و پشتوانه توانایی‌های فردی و جمعی آنها دارد.



وی با بیان اینکه به‌رغم محدودیت‌ها بعضاً در بخش‌های علمی و آموزشی مشکلاتی وجود دارد، افزود: ولی باید قدردان فعالیت‌های ارزشمند همه افراد در حوزه علمی کشور به عنوان یک نعمت موجود باشیم.


غلامی با اشاره به صحبت‌های دو نفر از استادان نمونه و سخنرانان مراسم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های آموزشی، نیاز به تحول جدی داریم که از سالهای قبل شروع شده است ولی باید آن را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.


وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها، محور اصلی اجرای برنامه تحول آموزشی در کشور هستند که حول این محور رؤسای دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و در نهایت همکاری جمعی اعضای هیئت علمی را نیاز داریم تا به موفقیت در زمینه آموزشی برسیم.


وزیر علوم با بیان اینکه این ساماندهی و تحول‌بخشی در جهت کیفیت‌بخشی به آموزش است، بیان کرد: گسترش کمی که شاید زمانی نیاز دوران خودش در جامعه بوده است در حال حاضر نیاز به یک نوع بازنگری،‌ بازآرایی و سازماندهی دارد که در ذیل مأموریت‌گرا کردن مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی تعریف می‌شود.


وی درباره همین موضوع افزود: می توانیم از ظرفیت‌های جامعه علمی کشور در حوزه آموزشی، بیشتر استفاده کنیم و این مهم باید در برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها دیده شود.


غلامی گفت: در حوزه آموزش عالی کشور، توانمندسازی مجموعه‌های فارغ‌التحصیلان به‌خصوص آنهایی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها و در کنار استادان و مسئولان دانشگاه در حال فعالیت هستند را مورد توجه قرار داده و برای آنها برنامه‌هایی داریم.



وی خاطرنشان کرد: البته دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از خروج از سیستم آموزش عالی کشور باید خود منشأ اشتغال و کارآفرینی باشند و با ایجاد هسته‌های علمی و پژوهشی و راه‌اندازی مراکز فناوری به دنبال رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور باشند.


وزیر علوم با بیان اینکه باید سیاستی را در پیش بگیریم که جوانان ما بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی نیازی به استخدام در سیستم‌های دولتی نداشته باشند، گفت: ما در دانشگاه همیشه به وجود دانشجویان توانمند افتخار می‌کنیم و سعی کرده‌ایم که امکانات خوبی را در اختیار آنها قرار دهیم.


وی اضافه کرد: در حوزه‌های پژوهش و فناوری هم قطعاً دانشجویانی که در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و در کنار استادان فعالیت می‌کنند باید از فرصت بدست آمده استفاده کرده و در زمینه‌های فناوری‌های جدید، استعداد‌های خود را شکوفا کنند و نیازمندی‌های جامعه و صنعت کشور را تأمین کنند.


غلامی در پایان یادآور شد: حضور در این مراسم برای تقدیر از استادان نمونه کشوری را خود افتخار می‌دانم و از همه کسانی که زمینه برگزاری آن را فراهم کردند تشکر می‌کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار