۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۶۹۲۶۲
سهیلا عرفانی، رئیس دانشکده ژورنالیزم هرات

سهیلا عرفانی در دیدار با محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشجویان ژورنالیزم دانشگاه هرات دارای روزنامه عمومی، شبکه رادیویی عمومی و امکانات پخش تلویزیونی مستقل هستند تا از این راه مهارت‌های حرفه‌ای خود را افزایش دهند. ما امیدواریم با همکاری شما بتوانیم در زمینه روابط عمومی نیز رشد و پیشرفت کنیم.


به گزارش عطنا، هیئت دانشگاه هرات که اعضای آن عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات، سهیلا عرفانی، رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی و عبدالوهاب آزادانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هرات هستند، دوشنبه، ۱۴ بهمن از دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و با محمدمهدی فرقانی، رئیس این دانشکده دیدار کردند.


سهیلا عرفانی، رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در دیدار با محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشکده ژورنالیزم ما هم مانند دانشکده شما که قبلا گروهی زیر مجموعه دانشکده علوم اجتماعی بود، در سال 1381 درجایگاه گروهی زیر مجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه هرات راه‌اندازی شد و در سال 1390 در جایگاه دانشکده‌ای مستقل قرار گرفت.


وی درباره دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات گفت: این دانشکده در مقطع کارشناسی فعالیت می‌کند، 500  دانشجو و 13 استاد دارد، دو تن از استادها دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، دو تن دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته رسانه‌های آنلاین در چین و دو تن دیگر دانشجوی تجارت(اقتصاد) در دانشگاه هرات هستند.


رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات گفت: می‌توان گفت رشته ژورنالیزم در دانشگاه ما جوان است اما با توجه به کسب مهارت‌ها، دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات در جایگاه نخست در بین دانشگاه‌های افغانستان قرار گرفت؛ دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات ابتدا دو رشته رادیو و تلویزیون و مطبوعات داشت اما پس از اینکه از دانشکده ژورنالیزم دانشگاه سن‌خوزه امریکا دعوت کردیم تا به همکاری علمی با ما بپردازند گفتند که در جهان آن قالب که رادیو و تلویزیون جدا باشد و مطبوعات جدا دیگر کاربردی ندارد و یک فارغ‌التحصیل ژورنالیزم باید همه این مهارت‌ها را داشته باشد، بنابراین ساختار آموزشی و واحدهای درسی دانشکده را به‌روز و از سال 1390 دو رشته ژورنالیزم و روابط عمومی را برای دانشکده تعریف کردیم.


عرفانی به تاسیس مرکز امنیت رسانه‌ای دانشکده ژورنالیزم اشاره کرد و افزود: دانشجویان ژورنالیزم دانشگاه هرات از سال 1383 یک کانال رادیویی دانشجویی عمومی به شعاع 70 کیلومتر مربع به نام «صدای جوان» دارند که 13 ساعت در روز پخش می‌شود و تمام کارکنان و عوامل آن دانشجویان هستند که زیر نظر استادها کار می‌کنند و کار در این رادیو به عنوان بخشی از نمره کار عملی آنها در نظر گرفته می‌شود.


وی درباره روش‌های افزایش مهارت دانشجویان در اجرای تلویزیونی گفت: برای پخش تلویزیونی در دانشکده استودیو ساخته‌ایم، دوربین و تجهیزات ساخت برنامه را برای دانشجویان فراهم کرده‌ایم و برای داشتن یک شبکه تلویزیونی که دانشجویان ژورنالیزم دانشگاه هرات آن را بچرخانند گرفتن یک فرستنده باقی مانده است تا از این راه مهارت‌های اجرای تلویزیونی دانشجویان افزایش یابد.


رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات همچنین به داشتن روزنامه دانشجویی اشاره کرد و گفت: دانشجویان ژورنالیزم دانشگاه هرات روزنامه‌ای مستقل و عمومی با نام «پگاه» دارند که از سال 1383 چاپ می‌شود.


عرفانی در مورد روند تدریس ژورنالیزم و روابط عمومی در دانشگاه هرات گفت: دانشجویان از ترم 7 به بعد بنا به علاقه و گرایش خود به یکی از دو گروه ژورنالیزوم سیاسی یا ژورنالیزم اقتصادی و روابط عمومی سیاسی یا روابط عمومی اقتصادی می‌روند و در دو ترم آخر 16 واحد تخصصی مثل روزنامه‌نگاری تجارت و مالی و روزنامه‌نگاری بحران و توسعه در زمینه گرایش خود می‌خوانند.


وی از برنامه توسعه‌ای دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات خبر داد و گفت: در برنامه‌مان است که علاوه بر گرایش‌های سیاسی و اقتصادی، گرایش‌های تربیت‌بدنی و ورزشی و علمی را اضافه کنیم.


 رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات فضای دانشگاه هرات را پویا دانست و گفت: اکثر دانشجویان ما از سال دوم تحصیل خود به صورت نیمه‌وقت در رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، وی‌اُای، دویچه‌وله، آسوشیتدپرس و الجزیره کار می‌کنند.


عرفانی در مورد مشکلات دانشکده خود گفت: مشکل اساسی ما در حوزه رشته روابط عمومی است چراکه استادی که فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی روابط عمومی باشد نداریم، صرفا از کتاب‌های ترجمه استفاده می‌کنیم و بر اساس آموزش‌هایی که در دانشکده ژورنالیزم دانشگاه سن‌خوزه امریکا دیده‌ایم تدریس می‌کنیم.


وی درباره فعالیت‌های دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در حوزه روابط عمومی گفت: ما دوره‌های آگاهی‌بخشی زیادی برای مدیران سازمان‌های هرات در مورد اهمیت و نقش روابط عمومی در موفقیت سازمان برگزار کرده‌ایم.


رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات به دوره 4 ماهه کارآموزی برای دانشجویان این دانشکده اشاره کرد و گفت: ما دانشجویان را در سال چهارم تحصیل به یک رسانه یا سازمان می‌فرستیم تا آموخته‌های خود را در فضای خارج از دانشکده عملی و زمینه‌ای برای مشغول شدن خود فراهم کند.


عرفانی همچنین از تاسیس رشته تبلیغات در دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات خبر داد و افزود: متخصص شدن در زمینه تبلیغات یکی از نیازهای افغانستان است و سازمان‌های تبلیغاتی در این زمینه ضعف دارند، همچنین فراگیری تخصص تبلیغات زمینه استقلال دانشگاه هرات را فراهم می‌کند.


وی گفت: با توجه به نظرسنجی‌های ما دانشجویان علاقه‌مند هستند در رشته سینما و مستند تحصیل کنند و ما در حال فراهم کردن زمینه تاسیس رشته سینما و مستند در دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات هستیم.


رئیس دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با دانشگاه علامه‌طباطبائی تفاهم‌نامه در زمینه بورس تحصیلی استادها و دوره‌های آموزشی برای دانشجویان ممتاز امضا کنیم و از تجربه‌های علمی و آموزشی شما بیشتر استفاده کنیم.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار