۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۶۸۸۸۳
Sneeuwschuiver

عضو هیئت علمی دانشکده بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: جا ماندن مسافران از پرواز و در راه ماندن طولانی برخی از مسافران در خطوط مواصلاتی به طور طبیعی ناراحتی‌هایی را در میان برخی شهروندان ایجاد کرد. همزمان عده‌ای در فضای مجازی عکس‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌داد در کشورهای پیشرفته خودروهای غول‌پیکر در اتوبان‌ها به راه می‌افتند و به سرعت عملیات پاکسازی مسیر از برف را انجام می‌دهند. اما آیا خریداری این تجهیزات برف‌روب سنگین برای کشور ما لازم است؟


به گزارش عطنا، علی سرزعیم، عضو هیئت علمی دانشکده بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی در یادداشتی با عنوان «اقتصاد و سرمازدگی» در روزنامه جهان صنعت به لزم تهیه ماشین‌های پیشرفته برف‌روبی برای کشور پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم؛


بارش ناگهانی برف در اقصی نقاط کشور مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است. بسیاری از خطوط مواصلاتی بسته و پروازها متوقف شد. در شهرها به ناگزیر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و کارمندان ادارات اگر توانستند، مرخصی گرفتند و ترجیح دادند به اداره نروند. در این فاصله نقدهای زیادی علیه شهرداری تهران و وزارت راه منتشر شد.


جا ماندن مسافران از پرواز و در راه ماندن طولانی برخی از مسافران در خطوط مواصلاتی به طور طبیعی ناراحتی‌هایی را در میان برخی شهروندان ایجاد کرد. همزمان عده‌ای در فضای مجازی عکس‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌داد در کشورهای پیشرفته خودروهای غول‌پیکر در اتوبان‌ها به راه می‌افتند و به سرعت عملیات پاکسازی مسیر از برف را انجام می‌دهند. رواج این عکس‌ها در فضای مجازی موجب شده تا ملال‌خاطر دیگری در اذهان ایجاد شود و حس عقب‌ماندگی در میان مردم تشدید شود و مشکلاتی که در روزهای قبل رخ داد مصداق مضاعفی از توسعه‌نیافتگی قلمداد شود.


در واکنش به این وضعیت باید یادآور شد که قطعا بسته شدن راه‌ها و در راه ماندن و تعطیل شدن مدارس و احیانا ادارات هزینه‌هایی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و تردیدی در مورد آن وجود ندارد. سوالی که باید به آن پرداخت، آن است که آیا به لحاظ اقتصادی صرفه دارد تا تجهیزات برف‌روب سنگین برای کشور خریداری شود تا در چنین مواقعی به کار آیند؟


پاسخ این سوال وقتی مشخص می‌شود که میزان کاربرد آن مشخص شود. اگر کشور ما، کشوری است که تغییرات اقلیم در آن جدی است و ندرتا برف سنگین را تجربه می‌کند احتمالا هزینه کردن مبالغ زیاد برای چنین روزهای مبادایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت. شاید این امر در بهترین حالت تنها برای مناطق خاصی از کشور که پیوسته با مشکل یخبندان و راه‌بندان ناشی از برف مواجه می‌شوند موجه باشد اما تعمیم آن به همه مناطق کشور تصمیمی قابل دفاع نخواهد بود.


مثال این امر تجهیزات گران آتش‌نشانی است. برای همه خانه‌ها داشتن یک کپسول کوچک آتش‌نشانی اقدامی اقتصادی است زیرا هزینه خرید آنها کم است و در عین حال احتمال وقوع آتش‌سوزی وسیع و بزرگ بسیار پایین است. در چنین وضعیتی هزینه کردن مبالغ خیلی زیاد بابت تجهیزات اساسی آتش‌نشانی توسط تک‌تک خانوارها توجیهی نخواهد داشت!


ولی شاید همین کار برای یک مجتمع پتروشیمی یا پالایشگاهی قابل توصیه باشد. در آب و هوای سوئد و نروژ و نقاطی از کانادا و آمریکا داشتن ماشین‌آلات پیشرفته برف‌روبی توجیه اقتصادی دارد ولی در برخی از کشورهای نزدیک به خط استوا وجود این تجهیزات توجیه‌پذیر نیست. در برخی از کشورهای پیشرفته مشابه مشکلاتی که برف زیاد در کشور ما ایجاد کرده وجود دارد و کسی بروز آنها را دال بر عقب‌ماندگی نمی‌داند. نتیجه آنکه نباید به صرف بروز یک مشکل و مقایسه‌های تبلیغاتی مایوس شد و کشورمان را توسعه‌نیافته‌تر از آنچه هست، تلقی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار