۰۲ شهريور ۱۳۹۴ ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۶۸۸۰

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا ، حجت الاسلام و المسلمین رضوان طلب در نشست خبری امروز از رونمایی سامانه جذب اعضای هیئت علمی با عنوان "نور رضوی" همزمان با ابلاغ فراخوان جذب هیئت علمی توسط وزارت علوم در روز جمعه 6 شهریور خبر داد.


به گفته وی، از روز 6 شهریور تا 14 شهریور ماه مهلت اعلام نیاز دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی روی سامانه جذب اعضای هیئت علمی خواهد بود و پس از آن در فرصتی پنج روزه این اعلام نیازها بررسی شده و با مجوزهای وزارت علوم تطبیق داده می‌شود. سپس از 21 شهریور تا 4 مهر متقاضیان عضویت در هیئت علمی می‌توانند برای ثبت نام به "سامانه نور رضوی" مراجعه کنند.


رضوان طلب ادامه داد: پس از این دوره دانشگاه‌ها به مدت 10 روز از پنج مهرماه فرصت دارند تا تقاضاهای ثبت شده را با مشخصات ثبت شده‌ی افراد در سامانه، تطبیق داده و افراد واجد شرایط را معرفی کنند. سپس دانشگاه‌ها سه ماه فرصت دارند در کارگروه صلاحیت علمی خود متقاضیان را تایید صلاحیت کرده و برای مصاحبه اولیه دعوت کنند. افرادی که صلاحیت کارگروه عمومی دانشگاه را کسب کردند استعلام می‌شوند و سپس پرونده‌های آنها به هیئت اجرایی جذب دانشگاه ها می‌رود و پس از تایید هیئت اجرایی جذب دانشگاه‌ها، پرونده‌ها برای بررسی به مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم شکلی فرستاده می‌شود.


وی در رابطه با رونمایی سامانه جذب هیئت علمی گفت: پیش از این سامانه‌ای مقطعی برای ثبت نام متقاضیان داشتیم که نمی‌توانست تمامی مراحل جذب افراد را پوشش دهد و متقاضیان نمی‌توانستند از مراحل پیگیری پرونده‌شان مطلع شوند. اما با سامانه جدید متقاضی در هر لحظه می تواند از شرایط و موقعیت پرونده خود اطلاع داده باشد.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در رابطه با نحوه استفاده از این سامانه گفت: افراد با کد رهگیری خود می‌توانند به سامانه وارد شده و از مراحل کاری خود آگاهی پیدا کنند. همچنین این سامانه به شکلی طراحی شده است که هر کار کارشناسی که در مورد پرونده انجام می‌شود را به صورت پیام کوتاه به افراد ذینفع ارسال می‌کند.


وی ادامه داد:به دلیل طراحی هوشمند این سامانه چنانچه اطلاعات ناقص وارد سامانه شود از بارگذاری صفحه جلوگیری می‌کند.


رضوان طلب افزود: این سامانه که توسط دانشگاه سبزوار پشتیبانی فنی و مالی شده، روز جمعه در تالار تشریفات آستان قدس رضوی و به میزبانی دانشگاه امام رضا رونمایی می‌شود.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم با اشاره به ارسال روزانه 37 پرونده از دانشگاه‌های مختلف به مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم به صورت میانگین، گفت: روزانه به طور میانگین برای 25 پرونده رای تایید صلاحیت صادر می‌شود و اگر میان پرونده‌های تایید شده و پرونده‌های ثبت شده اختلاف وجود دارد به دلیل ناقص بودن اطلاعات و زمان‌بر بودن بررسی برخی پرونده‌هاست.


وی میانگین توقف برای بررسی پرونده‌های کامل در این مرکز را 28 روز و پرونده‌های ناقص را 59 روز اعلام کرد و گفت:‌ معیار ما برای کامل بودن پرونده امضای اعضای هیئت اجرایی دانشگاه‌هاست و اگر پرونده‌ای ناقص باشد فورا برای بررسی و تکمیل آن به دانشگاه‌ مربوطه اعلام نقص می‌کنیم.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم ضمن ارائه آمار مقایسه‌ای 39 ماه قبل از دی ماه 92 و 19 ماهه بعد از آن گفت: تعداد نیروهای شاغل در مرکز جذب اعضای هیئت علمی از شهریور 89 تا دی 92 تعداد 150 نفر بوده اما در حال حاضر این مرکز دارای 74 نیرو است این در حالیست که بودجه دوره 39 ماهه مرکز جذب اعضای هیئت علمی 10 برابر بودجه حال حاضر مرکز بوده است.


رضوان طلب ورودی پرونده‌های متقاضیان مرکز جذب هیئت علمی از شهریور 89 تا دی 92 تعداد 1330 نفر و پس از دی ماه 92 تا کنون 12900 نفر اعلام کرد.


به گفته وی پرونده‌های فاقد اولویت در دوره گذشته 1219 عدد و در دوره جدید 25 عدد بوده است.


رضوان طلب با بیان اینکه پیش از دی ماه 92 پنجاه تا شصت درصد پرونده‌ها دارای نقص بودند که درصد این نقایص در حال حاضر به 25 درصد رسیده است، گفت: در دولت قبل نقل و انتقال پرونده‌ها به وسیله پست عادی انجام می‌شد و بدین ترتیب دریافت آنها از سوی طرفین بین 25 الی 30 روز به طول می‌انجامید. اما در حال حاضر نامه‌ها و پرونده‌ها از طریق اتوماسیون اداری به صورت لحظه‌ای ارسال می‌شود.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تعداد متقاضیان عضویت هیئت علمی از بهمن 92 تا اردیبهشت 94 را مجموعا 45389 نفر وتعداد افرادی که در این ثبت‌نام‌ها به مرحله نهایی رسیدند را 31771 نفر اعلام کرد.


رضوان طلب در خصوص دانشگاه‌هایی که فاقد کارگروه بررسی صلاحیت علمی و یا هیئت اجرایی جذب هستند، گفت: در مرکز جذب وزارت علوم کارگروه‌های محدودی تشکیل شده تا صلاحیت علمی متقاضیان اعضای هیئت علمی این دسته از دانشگاه‌ها را تایید کنند.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: استاندارد بین المللی نسبت استاد به دانشجو 13 الی 16 دانشجو به یک استاد است که در دانشگاه‌های دولتی ما در حال حاضر این نسبت 25 به یک است اما ما تلاش داریم طبق برنامه‌ها تا پایان سال 95 این نسبت را به کمتر از20 دانشجو به یک استاد برساند.


وی همچنین در خصوص اعتراض متقاضیانی که پرونده‌شان رد شده است گفت: در مرحله اول برای بررسی اعتراض این افراد جلسه‌ هیئت اجرایی دانشگاه‌ها به همراه دو نفر از مرکز جذب وزارت علوم تشکیل می‌شود. اگر به نتیجه نرسید در هیئت مرکزی به آن رسیدگی می‌شود و در صورت عدم حصول نتیجه در مرحله سوم پرونده به هیئت عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.


وی در خصوص جذب نخبگان برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: از ابتدای جذب متمرکز در سال 89 یک لاین خاص برای جذب نخبگان با زمان رسیدگی کوتاه تر در نظر گرفته شد که طبق آن دانشگاه‌ها موظفند طی مدت حداکثر دو ماه جوابگوی پرونده آنها باشند.


رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در خصوص مطالب منتشر شده در برخی سایت، با اشاره به اینکه فرهنگ دینی ما سالم است و اجازه اعلام پیام‌هایی که بد آموزی دارند و قبح کار منکر را می‌شکنند، نمی‌دهد، گفت: این مسئله را قبول نمی کنم که فقط در مورد من این حواشی و مسائل وجود داشته باشد، ولی آنطور که به من گفته اند گویی در جریان حادثه ای که همه اعضا درگیر آن بودند و آن مسئله در حوزه فعالیت من نبود و من سکوت کردم، این تهمت ها را به من وارد کرده و در سایتها منتشر کردند که البته حرف های منطقی نیست و خود افرادی که این حواشی را درست کرده بودند به اشتباه بودن کار خود اقرار کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار