۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۶۸۶۸۸
mohammadesmail tavasoli

محمداسماعیل توسلی گفت: موفقیت‌های مرحوم نظرپور در بحث اقتصاد اسلامی و نظام پولی بدیلی ندارد و فوت ایشان در حقیقت مصداق این روایت است که کسی جانشین ایشان نمی‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به سابقه آشنایی خود با مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی نظرپور گفت: من و ایشان همه مقاطع تحصیلی مدرسه را در شهر آمل با هم گذراندیم و دوران تحصیل در حوزه و دانشگاه را هم در کنار یکدیگر طی کردیم.


من سابقه آشنایی طولانی مدت با ایشان داشتم. ایشان از سال ۱۳۵۷ و در زمان پیروزی انقلاب از اعضای حزب جمهوری بودند و در همه مسائل مبارزاتی شرکت کردند و با شروع جنگ هم جزو رزمندگان خط مقدم جبهه بوده و در عملیات‌های مختلف هم شرکت کردند.


توسلی افزود: ایشان همت بالایی داشتند و تمام هم و غم و انرژی خود را در خدمت اعتلای اسلام و مسلمین و ایران قرار داده بودند و در دانشگاه هم برای خدمت رسانی در سال ۶۸ وارد رشته اقتصاد در دانشگاه مفید شدند و باز هم با یکدیگر همکلاس بودیم.


ایشان سپس برای دوره ارشد به رشته توسعه در دانشگاه علامه طباطبایی وارد شدند و سپس دکتری را از دانشگاه مفید کسب کردند و هم زمان هم درسهای حوزه را به شدت پیگیری کردند و از بهترین اساتید حوزه بهره گرفتند. چه در حوزه و چه در دانشگاه از طلبه‌ها و دانشجویان برتر بودند و پژوهش‌های موفقی هم داشته و جوایز متعددی را مانند جایزه کتاب سال حوزه کسب کردند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: ایشان جزو نخبگان ما محسوب می شدند و عالم بزرگی بودند. او لحظه ای در مسیر کسب علم و دانش آرامش نداشت و اعتقاد ویژه ای به مباحث دینی داشتند. به نظر ایشان فقه هرگز به بن بست نمی‌رسد و می‌تواند مسائل را حل می کند و برای حل مسائل و معضلاتی که برای نظام اسلامی پیش می‌آید به فقه اعتقاد ویژه ای داشتند.


این استاد اقتصاد بیان کرد: در همه پژوهش‌ها و کتاب‌های ایشان، فقه جایگاه ویژه ای دارد. وی در کتاب‌های اوراق استثناء، بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تلاش داشتند در بخش نظام پولی و مالی موثر واقع شوند و چالشهایی که در این نظام وجود دارد را برطرف کنند به ویژه یکی از چالشهایی که نظام با آن روبرو است عدم در اختیار داشتن سیاست گذاری مالی ابزارهای اسلامی بدون رباست و اینکه بتواند حجم پول و نقدینگی که در اقتصاد اسلامی وجود دارد را کنترل کند.



عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی بیان کرد: ایشان از ظرفیت عقدهایی که در فقه وجود دارد استفاده کردند و آن را در خدمت نظام قرار دادند که مهم ترین آن کتاب اوراق استثنا بود که آن را معرفی کردند.


آخرین پژوهش ایشان ارزیابی طرحهای اقتصادی بود که بخش اسلامی ارزیابی طرح های اقتصادی را در ارزیابی پروژه های اقتصادی وارد کردند ضمن اینکه تاکنون شاخص‌های اقتصاد اسلامی در آن وارد نشده بود و این کار بسیار مهم و ارزشمندی بود که ایشان انجام دادند.


وی افزود: ایشان تلاش داشتند بانکداری را به سوی بانکداری بدون ربا سوق دهند و هر چه بیشتر مردم مسلمان را از ارتکاب به ربا مصون بدارند. در مذمت ربا احادیث و آیات زیادی وجود دارد که اگر بتوانیم امت اسلامی را از ارتکاب به این کار دورتر کنیم در بانکداری اسلامی بیشترین توفیق را می توانیم داشته باشیم و ایشان سعی و تلاش زیادی را در این زمینه انجام دادند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: موفقیتهای ایشان در بحث اقتصاد اسلامی و نظام پولی بدیلی ندارد و فوت ایشان در حقیقت مصداق این روایت است که کسی جانشین ایشان نمی شود را بیان می کند. ما فرزانه بزرگی را از دست دادیم و ضربه بزرگی برای نظام اقتصادی حاصل شد.


توسلی با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم نظرپور گفت: اخلاق و تواضع ایشان غیرقابل وصف است و از صفات بارزشان، تعبدشان بود. مرحوم نظرپور نسبت به ولایت و مقام معظم رهبری تعلق خاطر خاصی داشتند. ما هرگز انگیزه مادی در وجود ایشان ندیدیم و مسائل مالی برایش دارای ارزش نبود.


این استاد اقتصاد با اشاره به خانواده مرحوم نظرپور افزود: ایشان دارای خانواده بسیار مذهبی بود و چنین فرزندی هم نتیجه تقوای پدر و مادر است. برادران ایشان هم در مصادر مختلف نظام جمهوری اسلامی تأثیرگذار هستند.


وی بیان کرد: ما در نشست که پنج شنبه گذشته پنجم بهمن ماه در دومین نشست منتخبی از اساتید علوم انسانی اسلامی ویژه اقتصاد اسلامی با تأکید بر مالی و بانکداری اسلامی که در مشهد برگزار شده بود حضور داشتیمو ایشان مقاله «صوری شدن معاملات در عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران» را ارائه دادند و آنجا اعلام کردند که همایشی در نجف برگزار می شود که بخشی از آن در قم برگزار شده و بخش دیگر در نجف ادامه دارد. ایشان با وجود آنکه مقاله ای در این همایش ارائه نمی دادند اما برای زیارت امام حسین(ع) و ائمه معصومان(ع) قبول کرد که با اتوبوس به عراق سفر کند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: ایشان با وجود خستگی زیاد از مشهد بازگشت اما حُب اهل بیت(ع) باعث شد که به زیارت عتبات برود. من به ایشان پیشنهاد دادم که با وجود خستگی زیاد به این مسافرت نروید اما ایشان نپذیرفت و قدم در مسیر مهاجر الی الله گذاشت. کسی که در مسیر مهاجر الی الله حرکت کند و در این راه از دنیا برود در واقع شهید محسوب می شود.


حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان سخنانش درباره مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی نظرپور گفت: این ضایعه اسفناک را به فعالان اقتصاد اسلامی و جامعه دانشگاهیان و جامعه حوزویان تسلیت می‌گویم و برای همه آنها دعا می‌کنم که در مسیر ایشان قدم بردارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار