۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۶۸۵۹۳
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

حسین سلیمی در جمع مدیران معاونت دانشجویی و مسئولان روز و شب خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه محل قوام گرفتن و ساخته شدن شخصیت دانشجویان است بنابراین کار مسئولان خوابگاه‌ها فقط مدیریت ساختمان خوابگاه و امور مربوط به آن نیست بلکه مسئولان خوابگاه‌ها باید به وضعیت روحی، جسمی، درسی و شخصیتی دانشجویان نیز توجه کنند، الگوی رفتاری ما با دانشجویان باید همدردی، هم‌صدایی، همراهی و همیاری باشد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی جمعه، 6 بهمن‌ماه در جمع مدیران معاونت دانشجویی و مسئولان روز و شب خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی در سالن کنفرانس هتل کیش‌مهر فریدون‌کنار، بیان کرد: یکی از پرتلاش‌ترین و تأثیرگذارترین بخش‌های دانشگاه، خوابگاه‌های دانشجویی هستند؛ بنابر این مسائل خوابگاه‌های دانشجویی برای ما خیلی مهم است اما درگیری‌ها و مسائل کاری در تهران اجازه نمی‌داد که فرصتی برای برگزاری این نشست فراهم شود که رودرو با مسئولان خوابگاه‌ها به مسائل بپردازیم.



چرا باید به دانشجویان خوابگاه اختصاص بدهیم؟



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با طرح این پرسش که چرا به دانشجویان خوابگاه می‌دهیم؟، افزود: دلیل اینکه خوابگاه کم هزینه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و دولت نیز این همه هزینه می‌کند تا این خوابگاه‌ها استاندارد شوند، چیست؟ در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین رویه‌ای وجود ندارد.


وی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورها ‌به‌خصوص کشورهای اروپایی بخش خصوصی در این زمینه وارد شده و خوابگاه‌های خوبی هم ساخته است ولی پول و هزینه کلانی برای استفاده از دانشجویان دریافت می‌کند و اگر هم دانشجو این هزینه را نداشته باشد از خوابگاه‌های سطح پایین دیگری استفاده می‌کند.


سلیمی درباره همین موضوع افزود: این یک سؤال جدی در آموزش عالی کشور است که خیلی از رؤسای دانشگاه‌ها معتقدند که ما باید سیستم فعلی خوابگاه‌های دانشجویی را برچیده و فقط پولی را به عنوان کمک هزینه خوابگاه به دانشجویان اختصاص دهیم و اداره همه این خوابگاه‌ها زیر نظر صندوق رفاه دانشجویان باشد و هر دانشجو در زمینه استفاده از هزینه خوابگاه خود، مختار باشد.


وی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به این سیاست و شیوه کار درمورد خوابگاه‌های دانشجویی معتقد نیستم، اظهار کرد: برخی از کسانی که اصطلاحاً قدرت تخریب‌شان خیلی بالا بوده و صدایشان بلند است ما را متهم به طرفداری از دانشگاه پولی می‌کنند درصورتی که بنده اصلاً موافق آن نیستم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی ما اجازه نمی‌دهد که خوابگاه‌ها را به صورت پولی و خصوصی اداره کنیم، افزود: اما این ساختاری است که در ذهن مدیران دانشگاه‌هایی پذیرفته شده است که سنت استفاده از خوابگاه خصوصی و پولی را دارند.



تنها دانشگاهی هستیم که به همه متقاضیان خوابگاه اختصاص می‌دهیم



وی گفت: در کشور نزدیک به چهار میلیون و 700 هزار دانشجو داریم که چیزی حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر از آنها اصلاً مشکل خوابگاه درموردشان مطرح نیست. از این تعداد یک میلیون و 800 هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، نزدیک به یک میلیون نفر در دانشگاه علمی و کاربردی، 800 هزار نفر در دانشگاه پیام نور و بقیه در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و خصوصی تحصیل کرده که وضعیت خوابگاه درمورد آنها صدق نمی‌کند و فقط برای تحصیل، هزینه‌ای پرداخت می‌کنند.


سلیمی با اشاره به اینکه مسئله خوابگاه دانشجویی فقط درمورد بخشی از دانشگاه‌های دولتی مطرح است، بیان کرد: در میان دانشگاه‌های دولتی نیز ما به عنوان دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی هستیم که به همه متقاضیان خوابگاه اختصاص می‌دهیم و این ناشی از دغدغه مندی مسئولین دانشگاه نسبت به دانشجویان است.


وی اضافه کرد: در همین شهر تهران برخی از دانشگاه‌های مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی طبق بخش‌نامه فقط به بخشی از دانشجویان خوابگاه می‌دهند و حتی اعلام می‌کنند به دانشجویان شبانه خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و یا می‌گویند ما در این زمینه ظرفیت نداریم.


وی خاطرنشان کرد: در اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان شبانه خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و حتی به برخی از دانشجویان به دلیل نبود ظرفیت نیز اعلام می‌کنند، به‌رغم اینکه حق شما هست که خوابگاه داشته باشید ولی ما ظرفیتی برای اختصاص آن به شما نداریم. ضمن‌‌آنکه برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان نوورودی خوابگاه نمی‌دهند و از قبل هم آن را در دفترچه‌های کنکور اعلام می‌کنند.



باید برای استعدادهای برتر تسهیلات فراهم کنیم


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه ما به همه دانشجویان خوابگاه اختصاص می‌دهیم، گفت: دلیل ما این است که دانشجویان در دانشگاه سطح یک کشور یعنی دانشگاه علامه طباطبائی قبول شده‌اند و به هر حال جزئی از استعدادهای برتر کشور هستند البته ممکن است رتبه‌های آن کمی فاصله داشته باشد اما به نسبت دیگرانی که در کنکور شرکت کرده‌اند، استعدادهای برتر هستند و جمهوری اسلامی نیز باید برای این استعداد‌های برتر، تسهیلاتی فراهم کند.




حتی من مسئول دانشگاه نیز باید به دانشجویی که به بنده فحش می‌دهد کمک کنم به‌طوری‌که مسئولان دانشگاه را پناهگاه آخر خودشان ببینند. در اغتشاش‌های اخیر که برخی از دانشجویان دانشگاه ما دستگیر شده بودند و نیمه‌های شب آزاد شدند به حراست اعلام کردم که با خودروی دانشگاه آنها را به در منزل‌شان برسانند.



وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در ابعاد مختلف باید به نیاز‌های فرهنگی، اجتماعی، ذهنی و مواردی از این دست دانشجویان توجه داشته باشد، بیان کرد: ما مسئولان دانشگاه باید به معضلات و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با دانشجویان توجه داشته باشیم.  سلیمی اضافه کرد: ما نباید دانشجویی که اصطلاحاً در بحران گیر افتاده است را رها کنیم بلکه می‌ بایست در صدد  شکوفا کردن استعداد‌هایش باشیم.



دوران جزوه حفظ کردن و نوشتن آنها بر روی کاغذ تمام شده است



وی در ادامه به وضعیت علمی دانشجویان اشاره کرد و گفت: دیگر دوران جزوه حفظ کردن و نوشتن آنها بر روی کاغذ گذشته است و این سیستم آموزشی مختص گذشته بوده و باید به سمت شیوه‌های مدرن و جدید البته متناسب با وضعیت بومی خودمان حرکت کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که با آمدن دانشجویان به دانشگاه ما فضای شخصیتی آنها نیز شکل بگیرد، افزود: آموزش فقط به معنای ارائه یک‌سری اطلاعات خاص مد نظر ما نیست بلکه دانشجویان باید به دانشگاه بیایند تا در یک محیط تربیتی، شخصیت آنها شکل بگیرد.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان در دانشگاه باید شیوه‌های حل مسئله را بیاموزند و زمینه‌های مواجهه و غلبه بر بحران‌های اجتماعی را یاد بگیرند، اظهار کرد: به همین دلیل هم می‌گوییم دانشجویان در خوابگاه اسکان داده شوند تا به‌نوعی بتوانیم شرایط آموزش و یادگیری را برای آنان فراهم کنیم.



دانشگاه محل قوام گرفتن و ساخته شدن شخصیت دانشجویان است


وی تصریح کرد: دانشگاه محل قوام گرفتن و ساخته شدن شخصیت دانشجویان است و به همین دلیل مسئول خوابگاه نیز کارش فقط تخت، موکت، تأسیسات و مواردی از این قبیل مرتبط با دانشجویان نیست، بلکه باید به وضعیت روحی، جسمی، شخصیتی و درسی آنها هم توجه داشته باشد.


سلیمی تصریح کرد: الگوی رفتاری ما با دانشجویان باید همدردی، هم‌صدایی، همراهی و همیاری باشد و به‌نظرم حتی دانشجویی که به مسئول خوابگاه توهین می‌کند هم مشکل دیگری دارد و اصطلاحاً‌ دشمن خونی ما نیست.



دانشجویان مسئول خوابگاه را باید به عنوان پناهگاه خودشان ببینند



وی با بیان اینکه حتی دانشجویان بد ما در خوابگاه‌های دانشجویی به مسئول خوابگاه باید به عنوان پناهگاه خودشان نگاه بکنند، گفت: حتی من مسئول دانشگاه نیز باید به دانشجویی که به بنده فحش می‌دهد کمک کنم به‌طوری‌که مسئولان دانشگاه را پناهگاه آخر خودشان ببینند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حتی در اغتشاش‌های اخیر که برخی از دانشجویان دانشگاه ما دستگیر شده بودند و نیمه‌های شب آزاد شدند به حراست اعلام کردم که با خودروی دانشگاه آنها را به در منزل‌شان برسانند.


وی در ادامه به نوع رفتار مسئولان دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر مسئله‌ای اعصاب‌مان به‌هم ریخت، بهتر است آن روز به دانشگاه یا خوابگاه نرویم چون مسئولیت ما طوری است که نیاز به کنترل روحی دارد.


سلیمی با بیان اینکه کنترل رفتار و برخورد ما با دانشجویان بسیار مهم است و به‌نوعی استراتژی ما در دانشگاه محسوب می‌شود، افزود: ما باید به صورت برادرانه و خواهرانه با دانشجویان برخورد منطقی داشته باشیم به‌‌نوعی که با ما همراه شود.



الگوی رفتاری مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی باید بر اساس خوش‌اخلاقی باشد


وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که می‌خواستم حتماً‌ در جمع مسئولان روز و شب خوابگاه‌های دانشجویی و مدیران معاونت دانشجویی حضور داشته باشیم و از خوش‌اخلاق‌ترین مسئولان تشکر و قدردانی کنیم به دلیل نوع رفتار و برخورد آنها با دانشجویان است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه الگوی رفتاری مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی باید بر اساس خوش‌اخلاقی و خوش‌خلقی همراه با لبخند در برخورد با دانشجویان باشد، گفت: امیدوارم این تأکید‌ها در زمینه نوع برخورد و رو‌به‌رو شدن با دانشجویان در ذهن مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی و مسئولان معاونت دانشجویی ته‌نشین شده باشد.



فعالیت‌های فرهنگی خوابگاه‌ها نباید به‌نوعی برای ما اسقاط تکلیف باشد!



وی در ادامه به وضعیت رو به رشد برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجوی اشاره کرد و افزود: از خانم حدادی، مسئول فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی و همکاران‌شان تشکر می‌کنم ولی نباید اینگونه فعالیت‌ها برای ما به‌نوعی اسقاط تکلیف شود.


سلیمی درباره همین موضوع تصریح کرد: اینکه برنامه‌های فرهنگی در قالب جشن شب یلدا، جشن تولد برای دانشجویان، اردوی‌های فرهنگی و تفریحی و مورادی از این قبیل برگزار کنیم، اگرچه این برنامه‌ها خوب است ولی نباید به نوعی برای ما اسقاط تکلیف شود که دیگر کار تمام است، چرا که این موارد همه هدف ما نیست.


وی اضافه کرد: ما باید متناسب با هر خوابگاه دانشجویی و ظرفیت‌های مختلف مرتبط با آن به‌خصوص زمینه‌های دانشجویی، برنامه فرهنگی داشته باشیم، باید دانشجویان را با آسیب‌های اجتماعی آشنا و آنها را در مقابل تهدیدها مقاوم کنیم، با بالا بردن روحیه نشاط و شادی در آنها زمینه افزایش مهارت‌هایشان را فراهم کنیم.


باید به وضعیت روحی و روانی دانشجویان توجه داشته کنیم


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید بر اساس نیازسنجی برنامه‌های فرهنگی را در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا کنیم، گفت: با توجه به اینکه آقای فرحبخش‌، سرپرست مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه که به‌تازگی به ما ملحق شدند باید با همکاری و نظارت دکتر سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و دکتر مقامی، مدیر امور دانشجویی به وضعیت روحی و روانی دانشجویان توجه داشته باشند.




هم بنده و هم معاونت دانشجویی دارای اشکالاتی هستیم ولی به‌رغم همه مشکلات با همکاری سایر مسئولان فعالیت‌های مرتبوط با دانشجویان را طوری پیش برده‌ایم که سازمان امور دانشجویان از دانشگاه ما به عنوان یکی از کم‌مشکل‌ترین دانشگاه‌های کشور یاد می‌کند.



وی به نقش مؤثر مشاوره‌ به دانشجویان در زمینه‌های علمی، اجتماعی و شغلی اشاره کرد و افزود: مرکز مشاوره دانشگاه باید در زمینه‌های مختلف مرتبط با دانشجویان به‌خصوص حوزه‌هایی که ما به فکر آنها نبودیم، کمک و همکاری داشته باشند.


سلیمی ابراز امیدواری کرد مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی سال آینده به مرام‌نامه‌‌اش در زمینه خدمات‌دهی به دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی دست یابد و گفت: باید به این هدف برسیم به‌طوری‌که وقتی دانشجویی وارد خوابگاه شهید همت دانشگاه علامه طباطبائی می‌شود تا زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شود، آقای صفری و همکاران‌شان بدانند در بدو ورود و خروج این دانشجو دارای چه ویژگی‌هایی است و برای او برنامه‌ریزی کنند.


وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی، مشاوره‌ای و فوق‌برنامه باید بر این اساس تنظیم و اجرا شود، گفت: باید هر ترم ارزیابی داشته باشیم که چه میزان به این مهم نزدیک شده‌ایم.


ظرفیت‌های خوابگاه‌های دانشجویی را واقع‌بینانه اعلام کنیم



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه باید  ظرفیت دقیق خوابگاهی در دانشگاه مشخص شود، افزود: از مسئولان معاونت دانشجویی به‌خصوص دکتر سلیمی‌بجستانی و دکتر مقامی می‌خواهم که در هر خوابگاه بر اساس متراژ اتاق تعداد ظرفیت را واقع‌بینانه مشخص کنند، این آمار باید دقیق باشد و مثلاً مشخص شود که ‌ما باید چقدر ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان دختر در سال آینده ایجاد کنیم.


باید مسئله فشردگی خوابگاه‌های دانشجویی را برطرف کنیم


وی با اشاره به اینکه باید مسئله فشردگی خوابگاه‌های دانشجویی را برطرف کنیم تا پس از آن به سمت استانداردهای خوابگاهی حرکت کنیم، بیان کرد: در زمینه حق مدیریت، تبدیل وضعیت قراردادها و مواردی از این قبیل با محدودیت‌هایی مواجه هستیم ولی تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات مسئولان خوابگاه‌ها در این زمینه انجام می‌دهیم. سلیمی افزود: ما باید طوری برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که خوابگاه‌های دانشجویی به مراکز تربیتی، آموزشی و فرهنگی برای دانشجویان تبدیل و به استاندارد‌های مطلوب نیز مجهز شوند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درمورد خوابگاه شهید ورامینی نیز اظهار کرد: تا زمانی که دانشکده علوم اجتماعی به پردیس مرکزی دانشگاه منتقل نشده است این خوابگاه را نگه می‌داریم و با تعمیر و تجهیز آن به عنوان خوابگاه دانشجویی از آن استفاده می‌کنیم.


وی با بیان اینکه در زمینه استفاده معلولان از امکانات خوابگاهی نیز باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم، گفت: با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه می‌توانیم به معلولان خدمات‌دهی مناسبی بدهیم، این بخش نیز حوزه‌ای است که وزرات علوم در آن به ما کمک می‌کند.


یکی از کم‌مشکل‌ترین دانشگاه‌های کشور هستیم



حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: هم بنده و هم معاونت دانشجویی دارای اشکالاتی هستیم ولی به‌رغم همه مشکلات با همکاری سایر مسئولان فعالیت‌های مرتبوط با دانشجویان را طوری پیش برده‌ایم که سازمان امور دانشجویان از دانشگاه ما به عنوان یکی از کم‌مشکل‌ترین دانشگاه‌های کشور یاد می‌کند.


گزارش تصویری این نشست را در اینجا ببینید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار