۰۶ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۷۹۵۹
Hoseyn ahmadi niyaz

عمليات تركيه عليه عفرين هيچ توجيه قانوني در عالم حقوق و روابط بين‌الملل ندارد و بيشتر كاربرد زور به شكل غيرقانوني تلقي مي‌شود. شوربختانه جامعه جهاني به‌ویژه شوراي امنيت سازمان ملل كه مسئول حفظ صلح و امنيت بين‌المللي است يا اتحاديه اروپا و سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب هيچ واكنشي عليه اين اقدام خلاف قواعد و مقررات حقوق بين‌الملل تركيه انجام ندادند، با سكوت معني‌دار خود جنايات دولت تركيه در كشتار زنان و كودكان عفرين را توجيه كرده و اين امر خود بيشترين ضربه به اعتبار قواعد حقوق بين‌الملل وارد مي‌کند.


به گزارش عطنا، حسین احمدی‌نیاز، حقوقدان در یادداشتی در شرق به بررسی مسئله حمله ترکیه به کانتون عفرین پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم؛


حمله دولت تركيه به شمال سوريه و مناطقي از روژآوا به‌ویژه كانتون عفرين بازتاب‌هاي وسيعي در محافل سياسي و حقوقي جهان داشته است؛ به‌نحوي‌كه به درخواست فرانسه، جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد برگزار شد.


اگرچه بدون تصميم خاصي پايان يافت؛ اما آنچه اهميت دارد، اين است كه عمليات به‌اصطلاح شاخه زيتون تركيه در حمله به عفرين را در قواعد و مقررات حقوق بين‌الملل چگونه مي‌توان تحليل كرد؟


آيا واقعا قواعد و مقررات حقوق بين‌الملل به‌ویژه منشور ملل متحد، اين‌قدر شكننده شده كه دولت تركيه به‌راحتي مي‌تواند وارد كشور ديگري شده و جنگ مسلحانه به‌ راه اندازد.


كارشناسان حقوق بين‌الملل، تحليل‌هاي مختلفي در اين زمينه بيان کرده‌اند كه مي‌توان در وهله اول به نقض ماده ٢ منشور ملل متحد اشاره كرد؛ زيرا دولت تركيه نمي‌تواند حاكميت دولت ديگري را نقض كند. از ديگر سو، اقدامات تركيه بيشتر رنگ نژادپرستي دارد كه امري مذموم و نپذیرفتنی است؛ زيرا آنكارا به لحاظ عناد با ملت كرد روژآوا از منظر نژادي وارد جنگ شده و اين امر در بسياري از كنوانسيون‌هاي بين‌المللي محكوم و هرگز مجاز شمرده نشده است.


واقعيت مسئله اين است كه عمليات تركيه عليه عفرين هيچ توجيه قانوني در عالم حقوق و روابط بين‌الملل ندارد و بيشتر كاربرد زور به شكل غيرقانوني تلقي مي‌شود. شوربختانه جامعه جهاني به‌ویژه شوراي امنيت سازمان ملل كه مسئول حفظ صلح و امنيت بين‌المللي است يا اتحاديه اروپا و سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب هيچ واكنشي عليه اين اقدام خلاف قواعد و مقررات حقوق بين‌الملل تركيه انجام ندادند.


با سكوت معني‌دار خود جنايات دولت تركيه در كشتار زنان و كودكان عفرين را توجيه كرده و اين امر خود بيشترين ضربه به اعتبار قواعد حقوق بين‌الملل وارد مي‌کند؛ اما با عنايت به اينكه عفرين مانند كوباني به نماد مقاومت و اتحاد دموكراتيك روژآوا تبديل خواهد شد و اقدامات دولت تركيه در چارچوب قواعد و مقررات حقوق بين‌الملل نمي‌گنجد؛ بنابراین اتحاد، همبستگي و هم‌گرايي افكار عمومي جهاني با عفرين و روژآوا مي‌تواند خلأ و ضعف‌هاي سياسي حاكم بر روابط بين دولت‌ها را كه مبتني بر منافع اقتصادي و سياسي است و همچنین حاكم بر مقررات حقوق بين‌الملل كه تابعي از زور و منافع دولت‌ها به‌ویژه سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب است را پر كند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار