۲۳ دی ۱۳۹۶ ۰۴:۰۸
کد خبر: ۱۶۵۹۸۰
دیدار سفیر ترکیه با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران با حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دیدار کرد و طی نشستی با مسئولان این دانشگاه به گفت‌و‌گو و تباد‌ل‌نظر در زمینه ارتباطات دانشگاهی بین دو کشور پرداخت.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی 20 دی‌ماه در دیدار با سفیر ترکیه در ایران در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه مردم دو کشور دارای سابقه تاریخی مشترکی هستند، گفت: سنت‌های فرهنگی ایران و ترکیه بسیار به یکدیگر نزدیک است ولی متأسفانه آشنایی کمتری با هم در زمینه‌های مختلف دارند، مثلاً دانشگاهیان ما کمتر متفکران علوم انسانی امروزی ترکیه را می‌شناسند.


وی با بیان اینکه احتمالاً همین قضیه نیز در کشور ترکیه نسبت به ایران وجود دارد، افزود: اگر از دانشگاهیان ما درمورد نویسندگان ترکیه سؤال بپرسند شاید فقط «عزیز نسین» را نام ببرند، پس ضروری است تا هر چه سریعتر زمینه‌هایی را فراهم کنیم که حداقل دانشگاهیان ما در زمینه‌های متفاوت به خصوص علوم انسانی ارتباط بهتری با همدیگر داشته باشند.


سلیمی در ادامه به نشست‌های قبلی دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان دانشگاه‌های ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: پروفسور یکتا سراج، رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه در یکی از این نشست‌ها گفت، دستور می‌دهم که مرکز ایران شناسی به نام حافظ در دانشگاه استانبول تأسیس شود و ما نیز اعلام کردیم که حاضر به کمک و همکاری در این زمینه هستیم.


وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی توافق‌نامه‌هایی مبنی بر برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های استانبول و آنکارا و چند دانشگاه دیگر کشور ترکیه دارد که اصطلاحاً روی زمین باقی مانده و کاری درمورد آنها انجام نشده است، در حالی که ما حداقل می‌توانیم در زمینه زبان و ادبیات ترکی استانبولی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. همچنین در زمینه راه‌اندازی مرکز حافظ و سایر توافق‌نامه‌های فیمابین نیز از طرف ما مشکلی برای اجرا وجود ندارد و منتظر اقدامات طرف مقابل هستیم و از این نظر حضور سفیر ترکیه در دانشگاه علامه طباطبائی برای ما فرصت بسیار خوبی است.



ارتباط دانشگاه‌های ایران و ترکیه در حوزه علوم انسانی با کمترین هزینه



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بر زمینه‌های همکاری مشترک دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های ترکیه تأکید کرد و افزود: از آنجا که رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی کمتر نیازمند زیرساخت‌های سرمایه‌بر هستند، این همکاری‌ها در سطح بین‌المللی با موانع اولیه‌ای که معمولاً حوزه‌های علوم طبیعی و مهندسی با آن سروکار دارند، روبرو نیست و طرفین می‌توانند به سادگی اراده خود در این زمینه‌ها را اجرایی کنند. ضمن‌آنکه به دلیل اشتراکات فرهنگی زمینه‌های همکاری بالقوه بسیاری میان دو کشور وجود دارد که می‌تواند در بستر روابط بین دانشگاهی شکوفا شود.



رتبه اول دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور



وی به رتبه اول دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور اشاره کرد و گفت: حداقل 40 نفر از استادان ما تئوری‌های جدید خودشان را در حوزه رشته‌های تخصصی‌شان ارائه کرده‌اند که من مطمئنم خیلی از این موارد می تواند برای جامعه علمی ترکیه جذاب باشد.


فعالیت‌های دانشگاهی ما آغشته به مسائل سیاسی روز نشود


سلیمی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشگاهی ما برای تداوم نیازمند سیاست‌زدائی است، بیان کرد: ضروری است که فعالیت‌های دانشگاهی ما آغشته به مسائل سیاست روز نشود، سیاست روز که می‌گوییم به معنای علم سیاست نیست، بلکه منظور مسائل روزمره سیاسی و به تبع آن روابط سیاسی  دو کشور است و نوسانات آن که پدیده‌ای متعارف در سیاست بین‌الملل محسوب می‌شود نباید به روابط علمی و  دانشگاهی آسیب برساند.


وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشگاهی ما برای تداوم نیاز به یک امر ضروری دارد، بیان کرد: این ضرورت مهم این است که فعالیت‌های دانشگاهی ما آغشته به مسائل سیاسی روز نشود، سیاسی که می‌گوییم به معنای علم سیاست نیست، بلکه منظورم مسائل روزمره سیاسی است چون به محض اینکه این اتفاق بیفتد، ممکن است همکاری‌های دانشگاهی دو طرف دچار اختلال شود.



اجلاس سالیانه بین دانشگاه‌های برتر ایران و ترکیه برگزار کنیم



سلیمی با بیان اینکه احتمالاً پروتکل‌های روابط بین دانشگاهی در ایران سختگیرانه‌تر از ترکیه باشد، افزود: البته ما در کشورمان ضرب‌المثلی داریم که بر اساس آن دوستی‌های ما دیر برقرار می‌شود ولی اگر برقرار شد، خیلی عمیق است و امیدوارم دوستی ما با سفیر ترکیه در ایران نیز مصداق همین امر باشد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سطح بندی دانشگاه‌ها در ایران و وجود ۱۳ دانشگاه برتر در سطح یک کشوری، گفت: پیشنهاد من در زمینه ارتباط با دانشگاه‌های ترکیه پیروی از الگوی ارتباط با دانشگاه‌های روسیه است. دانشگاه‌های برتر کشورهای ایران و روسیه سالی یک‌بار دور هم جمع می‌شوند و برنامه‌های سالانه خود را تنظیم و مشکلات را نیز برطرف می‌کنند.


سلیمی خاطرنشان کرد: اگر اجلاس سالیانه بین دانشگاه‌های برتر ایران و ترکیه نیز برقرار شود برای برطرف شدن مشکلات و افزایش ارتباطات علمی مفید خواهد بود.



تنها دانشگاهی در کشور هستیم که دارای یک پایگاه خبری است


سلیمی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه دولتی در ایران بوده که دارای دانشکده علوم ارتباطات است، افزود: تنها دانشگاهی در کشور هستیم که دارای یک پایگاه خبری (پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)) است که شما را برای بازدید از آن و صحبت با دانشجویانی که در دانشگاه ما زبان و ادبیات ترکی استانبولی تحصل می‌کنند، دعوت می‌کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار