۲۲ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۵۸
کد خبر: ۱۶۵۹۵۸
نشست خانواده «علامه طباطبائی» با هیئت رئیسه دانشگاه علامه

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه اتفاقات و تجمع‌های اخیر به هیچ عنوان ماهیت دانشجویی نداشت بلکه یک مطالبه‌ی اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: به‌زودی خانه‌ آزاداندیشی با حضور تشکل‌ و نگاه‌های مختلف دانشجویی در این دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد که بر اساس آن بتوانیم فعالیت‌های آزاداندیشی را از مقطعی خارج کرده و در قالب یک نهاد دائمی در دانشگاه پیگیری کنیم.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه فرهیختگان، حسین سلیمی با مثبت ارزیابی کردن واکنش تشکل‌های دانشجویی به اتفاقات اخیر، گفت: تشکل‌های سیاسی و رسمی دانشگاه‌ها خیلی معقول و البته براساس مواضع سیاسی خاص خودشان واکنش نشان دادند و می‌توان گفت در چارچوب موازین نظام اقدام کردند.


وی ادامه داد: حتی آنهایی که به برخی برخوردها یا شیوه‌های برخورد در اعتراض‌های اخیر انتقاد داشتند، اعلام کردند با نفس ایجاد آشوب و ناامنی مخالفند اما معتقدند باید مکانیسم‌های معینی برای پیگیری مطالبات مردم و دانشجویان ایجاد شود که این موضع معقولی است که تشکل‌های دانشجویی گرفتند و در این بین تشکل‌های انقلابی نیز آشوب‌های اخیر را محکوم کردند و طبق معمول حضور فعالی داشتند و توانستند نقش مثبتی ایفا کنند.


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه شوراهای صنفی درمورد تحولات اخیر موضع رسمی نداشتند، گفت:‌ از مبانی و علت اینکه چرا نقش‌آفرینی در اتفاقات اخیر به تشکل‌های صنفی ارتباط داده می‌شود، بی‌اطلاعم اما تا آنجاکه من از فضای دانشگاه مطلعم، ندیدم شوراهای صنفی و تشکل‌های صنفی مستقیما نقش‌آفرینی کنند البته برخی از آنها ‌زمانی که بعضی از دانشجویان دچار مشکل شدند و برخی بازداشت شدند، در پیگیری کار این بازداشت‌شده‌ها نقش داشتند که این وظیفه طبیعی شوراهای صنفی است که وقتی برای یک یا چند دانشجو مشکلی ایجاد می‌شود حتی اگر مقصر باشند، پیگیری کنند.



صرف دانشجو بودن مصونیت‌ساز نیست


وی با اشاره به اینکه صرف دانشجو بودن مصونیت‌ساز نیست، درباره چارچوب پیگیری تشکل‌های دانشجویی درخصوص کسانی که جرمی را مرتکب می‌شوند، گفت: فرض کنید دانشجویی در جایی جرمی را مرتکب شد و دستگاهی خواست با آن برخورد کند، در این خصوص تشکل‌های دانشجویی حداقل می‌توانند پیگیری کنند که در چارچوب قانون با آنها برخورد شود.


سلیمی اضافه کرد: به نظرم تشکل‌های صنفی منکر این نیستند که اگر کسی جرمی را انجام داد باید با او برخورد شود؛ به نظر می‌آید به‌دنبال این هستند که در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن شرایط خاص زیست دانشجویی با او برخورد شود؛‌ لذا اگر موضع‌گیری‌های تشکل‌ها و شوراهای صنفی در این چارچوب باشد اشکال جدی بر مواضع آنها نیست مگر آنکه اقدامات یا مواضع پشت‌پرده‌ای باشد که بنده از آنها بی‌اطلاعم.



شوراهای صنفی نقدی به رفتن دانشگاه‌ها به سمت پولی‌شدن دارند



وی درباره عملکرد شوراهای صنفی نیز گفت:‌ اولاً اینکه شوراهای صنفی نقدی به رفتن دانشگاه‌ها به سمت پولی‌شدن دارند، تخلفی نیست چون گروهی از دانشجویان تحلیلی دارند که دولت باید زمینه خدمات‌رسانی رایگان را در حوزه رفاهی و آموزشی پژوهشی در دانشگاه‌ها حفظ کند و این یک موضع و تحلیل است که در حیطه وظایف شورای صنفی هم هست.


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره همین موضوع افزود: شاید حتی پدیده مبارکی باشد که دانشجویانی به تحلیل از وضعیت آموزش عالی می‌رسند و بر آن پافشاری می‌کنند؛ حالا ممکن است بعضی اوقات این تحلیل رویاپردازانه یا بعضی مواقع واقع‌گرایانه باشد لذا این اتفاق بدی نیست و نشان‌دهنده مسئولیت اجتماعی دانشجویان است؛ اما اینکه بعضی‌ها بخواهند این مطالبه را بهانه‌ای برای برهم زدن آرامش دانشگاه‌های کشور کنند این محل اشکال است؛ البته اینکه 20 نفر از دانشجویان جایی جمع شوند و چند دقیقه‌ای مطالبات خودشان را مطرح کنند، این به‌معنای برهم خوردن آرامش آموزش عالی کشور نیست؛ اقدام فراقانونی هم انجام نمی‌دهند لذا ایراد ذاتی ندارد گرچه ما ترجیح می‌دهیم دانشجویان با رعایت موازین قانونی مثل گرفتن مجوز تجمع یا گرفتن مجوز از شورای نظارت دانشگاه‌ها عمل کنند.


وی با اشاره به حد و مرز ابراز مطالبات دانشجویی، گفت: اینکه گروهی از دانشجویان بخواهند مطالبات خود را مطرح کنند که این مطالبات غیرقانونی و ساختارشکنانه نیست اشکالی ندارد اما اگر این مطالبات که اساسش نه ایراد قانونی دارد و نه ساختارشکنانه است، به بهانه‌ای برای برهم زدن نظم و انجام دادن اقدامات غیرقانونی بدل شود این محل اشکال است؛ مثلا اگر بخواهند در دانشگاه‌ها دائماً تحصن ایجاد کنند این باعث اخلال می‌شود.



تحصن و هرگونه جمع‌شدن دانشجوها باید مجوز لازم از شورای نظارت دانشگاه داشته باشد


رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه مطابق آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها، تحصن و هرگونه جمع‌شدن دانشجوها باید مجوز لازم از شورای نظارت دانشگاه داشته باشد، گفت: اگر بیان مطالبات صنفی بخواهد بهانه‌ای برای بر هم زدن نظم دانشگاه‌ها شود، ‌این اقدامی غیرقانونی است و دانشگاه‌ها چارچوب‌هایی برای جلوگیری و برخورد با آنها دارند.




باید توجه داشت که بسیج یک تشکل جناحی نیست ممکن است دیدگاه‌های آن به برخی از تشکل‌ها و جناح‌ها نزدیک باشد ولی بسیج یک نهاد انقلابی فراجناحی است و فعالیتی که در آن صورت می‌گیرد فعالیت یک نهاد است نه جناح. بنابراین ممکن است در درون بسیج نیز چند صدایی حاکم باشد همچنان که در درون تشکل‌های دیگر چند صدایی وجود دارد، لذا متهم کردن به تک صدایی بودن دانشگاه‌ها امر درستی نیست.



سلیمی ادامه داد: اما اگر عده‌ای از فعالان صنفی در بعضی تظاهرات یا آشوب‌های خیابانی شرکت کرده باشند -تأکید می‌کنم اطلاعی ندارم که این فعالان در این آشوب‌ها بوده‌اند یا خیر- به این معنی نیست که آن تشکل یا آن نهاد صنفی مسئول است؛ چراکه ممکن است اعضای آنها یا بعضی گروه‌های آنها خودشان اقدامی انجام دهند که با موضع رسمی یکسان نباشد لذا اگر دانشجویی در این زمینه اقدام خلاف قانون انجام داده باشد و در بعضی از این تظاهرات شرکت کرده باشد طبیعتاً قانون برای او به‌عنوان یک شخصیت حقیقی تصمیم خواهد گرفت که راهکارش پیگیری‌های قانونی است، ولی من اطلاعی ندارم که تشکل‌های صنفی به‌نام موضع تشکلات صنفی در این تجمعات حضور داشته‌اند یا خیر؟


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی تأکید کرد: اگر کسی جرمی مرتکب شده، خواه دانشجو باشد یا استاد یا هر مقامی، نباید درموردش تبعیض قائل شوند و باید به‌صورت قانونی با او برخورد شود و در این شکی نیست ولی به هر حال دانشجویان همیشه یک منزلت اجتماعی داشته‌اند که این منزلت اجتماعی دانشجویان ایجاب می‌کند اگر برخی از آنها دچار مسائلی شده باشند و عده‌ای این را پیگیری کنند و پیگیری کردن به معنی مصونیت‌بخشی به آنها نیست که جرم احتمالی آنان نادیده گرفته شود.


وی دراین‌باره تصریح کرد:‌ با مواضعی که مدعی هستند اگر کسی جرمی مرتکب شده نباید با او برخورد شود، طبیعتاً موافق نیستم ولی اینکه کسی بگوید اگر دانشجویی خطایی مرتکب شده باید فقط در چارچوب قانون با او برخورد شود این به نظرم موضع درستی است که همه ما باید آن را پیگیری کنیم.



هیچ‌یک از دانشجویان در محیط دانشگاه دستگیر نشده‌اند


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه هیچ‌یک از دانشجویان در محیط دانشگاه دستگیر نشده‌اند، گفت:‌ از جزئیات پرونده‌های دانشجویان دانشگاه علامه مطلع نیستم چون این وظیفه نهادهای انتظامی و قضایی است اما به‌عنوان مسئول این دانشگاه، خودم را موظف می‌دانم مسائل آنها -چه آنهایی که خطایی مرتکب شدند و چه آنهایی که احیاناً خطایی مرتکب نشده‌اند- را پیگیری کنم. به همین دلیل وقتی حدود 15 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه دچار مشکل شدند، مسائل‌شان را پیگیری کردیم و همکاران ما هم در وزارت علوم خیلی کمک کردند.



آزادی تمامی دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبائی



حسین سلیمی همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا از از آزادی 15 دانشجوی این دانشگاه که در پی وقایع اخیر بازداشت شده بودند، خبر داد و بیان کرد: طی روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به منظور پیگیری مسائل یکی از بازداشت شدگان تحولات اخیر به دانشگاه مراجعه کرده بودند که بعد از خروج از دانشگاه با مشکل مواجه و ۱۵ نفر از آنها بازداشت شدند.


وی در ادامه تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده تعد 13 نفر از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه علامه طباطبائی آزاد و دو دانشجوی باقی مانده نیز با گذاشتن وثیقه طی دو روز گذشته نیز آزاد شدند.



در تجمع‌های اخیر هیچ تشنجی در داخل دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق نیفتاد


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: خوشبختانه در تجمع‌های اخیر هیچ تشنجی در داخل دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق نیفتاد و اتفاقات پیش آمده بیشتر یک مطالبه اجتماعی بود که در بیرون از دانشگاه‌ها اتفاق افتاد و متأسفانه عده‌ای ضدانقلاب از آن سوء استفاده کردند.


سلیمی با بیان اینکه بررسی دلایل و عوامل تجمعات اخیر در جامعه نیازمند تحلیل بیشتر و مفصل‌تر است، گفت: به نظر من تجمعات اخیری که در جامعه به وجود آمد، یک تجمع دانشجویی و دانشگاهی نبود بلکه به عنوان پدیده اعتراضی در خارج از محیط دانشگاهی اتفاق افتاد. در واقع این اتفاق پدیده‌ جدید اجتماعی بود که در عصر حاضر شکل گرفته و تحلیل آن نیازمند زمان بیشتری است.



تجمع‌های اخیر به هیچ عنوان ماهیت دانشجویی نداشت


وی افزود: اتفاقات و تجمعات اخیر به هیچ عنوان ماهیت دانشجویی نداشت بلکه یک مطالبه‌ی اجتماعی بود که متاسفانه مورد سوء استفاده گروه‌های مختلف بیگانه و بخصوص در خارج از کشور قرار گرفته و باید حساب مطالبه‌گران اولیه را از حساب افراد ضد انقلاب کاملاً جدا کرد. اما آن چیزی که مورد توجه است و باید بیان شود این است که این پدیده اگر چه منجر به دخالت برخی از دانشجویان شد ولی به هیچ عنوان ماهیت دانشجویی نداشت و به جز دانشگاه تهران اتفاق خاصی در دانشگاههای دیگر به وجود نیامد.



موافق تک‌صدایی شدن دانشگاه‌ها نیستم


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه موافق تک صدایی شدن دانشگاه‌ها نیستم، بیان کرد: در حال حاضر گروه‌ها و تشکل‌های مختلفی از دانشجویان در دانشگاه‌ها در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی که چارچوب‌های اصلی نظام را قبول دارند، فعالیت می‌کنند و برنامه‌های متعددی نیز از سوی این تشکل‌ها برگزار می‌شود، بنابراین اینگونه نیست که بگوییم تک صدایی در دانشگاه‌ها حاکم است.



بسیج یک تشکل جناحی نیست



وی بسیج را یک تشکل فراجناحی تعریف کرد و افزود: باید توجه داشت که بسیج یک تشکل جناحی نیست ممکن است دیدگاه‌های آن به برخی از تشکل‌ها و جناح‌ها نزدیک باشد ولی بسیج یک نهاد انقلابی فراجناحی است و فعالیتی که در آن صورت می‌گیرد فعالیت یک نهاد است نه جناح. بنابراین ممکن است در درون بسیج نیز چند صدایی حاکم باشد همچنان که در درون تشکل‌های دیگر چند صدایی وجود دارد، لذا متهم کردن به تک صدایی بودن دانشگاه‌ها امر درستی نیست.



معتقد به فضای باز برای آزاد‌اندیشی دانشجویان هستم


سلیمی در پاسخ به این سؤال که امکان ایجاد فضای بازتر برای آزاد اندیشی دانشجویان در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: من معتقد هستم هر چقدر فضای باز برای آزاد‌اندیشی دانشجویان فراهم شود به همان میزان برای دانشگاه و جامعه نیز مفیدتر خواهد بود که البته برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها که مورد تاکید مقام رهبری نیز است می‌تواند به بازتر شدن این فضا کمک کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطر نشان کرد:‌ خوشبختانه وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه علامه در مقایسه با گذشته روز به روز بهتر می‌شود و حتی ما شاهد هستیم که تشکل‌های مختلف دانشجویی موافق و مخالف در کنار یکدیگر موضوعاتی را مطرح و در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی در خصوص آن بحث و تبادل نظر می‌کنند و جلسات آنها منجر به شکل گیری گفت‌و‌گوی سالم می‌شود.



راه‌اندازی خانه آزاد اندیشی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در آینده‌ای نزدیک


وی در ادامه از راه‌اندازی «خانه آزاد اندیشی دانشجویان» دانشگاه علامه طباطبائی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگرچه موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه علامه پیگیری می‌شود اما این کافی نیست در همین راستا به زودی خانه‌ آزاداندیشی با حضور تشکل‌ و نگاه‌های مختلف دانشجویی راه‌اندازی خواهد شد که بر اساس آن بتوانیم فعالیت‌های آزاداندیشی را از فعالیت‌های مقطعی خارج کرده و در قالب یک نهاد دائمی در دانشگاه پیگیری کنیم، این خانه آزاداندیشی طی چند ماه آینده افتتاح خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار