۲۰ دی ۱۳۹۶ ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۶۵۷۸۱
vazir - gholami

وزیر علوم گفت: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم برای اجرای آمایش آموزش عالی هستند.


به گزارش عطنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز سه شنبه در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور گفت: اجرای جدّی و دقیق طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.


وی، کیفی سازی آموزش عالی را هدف مهم طرح آمایش عنوان کرد و گفت: برای تحقق کیفی سازی آموزش عالی باید خدمات دانشگاه‌ها به صورت روزآمد و کیفی ارائه شود و برای توانمندسازی اعضای هیات علمی بویژه اعضای هیات علمی جوان برنامه ریزی کنیم.


وزیر علوم با تاکید بر عمل به تکالیفی که در اسناد بالادستی کشور برعهده وزارت علوم گذاشته شده است گفت: تحقق اهداف تعیین شده برای وزارت علوم نیازمند همکاری و هماهنگی مطلوب ستاد و بدنه آموزش عالی است و در همین راستا، به برگزاری نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاه‌های کشور ترتیب داده شده است.


وی افزود: برای تبادل نظر بهتر و ارائه فرصت کافی به رؤسای دانشگاه‌های کشور، این دانشگاه‌ها در چند گروه دسته بندی شده‌اند و نشست رؤسای دانشگاه‌های هر گروه به طور جداگانه برگزار می‌شود.


غلامی اظهار داشت: در این نشست‌ها، برنامه‌های اجرایی وزارت علوم و دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و برای حل مسائل جاری، راهکار مناسب اتخاذ می‌شود.


وی افزود: برای کیفی سازی آموزش عالی تأمین برخی زیرساخت‌ها ضرورت دارد و در این راستا باید به تجهیز آزمایشگاه‌های علمی موجود و تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی اقدام کنیم.


غلامی اظهار داشت: باید هر کدام از دانشگاه‌ها متناسب با تخصص ویژه خود به یک قطب علمی تبدیل شده و با همکاری سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات ملی، منطقه‌ای و محلی اقدام کنند.


رئیس شورای گسترش آموزش عالی گفت: نباید همه دانشگاه‌ها از یک مدل قدیمی تبعیت کنند و شورای گسترش باید در اعطای مجوز رشته‌های تحصیلی و تأسیس دانشکده‌ها به نوآوری پیشنهادها توجه کند.


وزیر علوم با بیان این مطلب که «شرایط امروز این فرصت را به وجود آورده است که در خصوص اقتصاد آموزش عالی برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم و با یک نگاه ملی و کلان به فکر افزایش درآمدهای اختصاصی با روش علمی و مناسب باشیم» تاکید کرد: به اشتراک گذاری امکانات و صرفه جویی در منابع و امکانات، دو راهکار مناسب برای تقویت اقتصاد آموزش عالی به شمار می‌رود.


غلامی تصریح کرد: ضرورت دارد دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی خود را با اهداف ملی هماهنگ کنند و روش‌های اجرایی اهداف از پیش تعیین شده را طراحی نمایند.


وی با تاکید بر تمرکز وزارت علوم و دانشگاه‌ها بر به‌کارگیری توانمندی‌ها برای اهداف معین گفت: باید از پراکنده کاری و موازی کاری پرهیز کنیم.


در ادامه این نشست قائم مقام و معاونان وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌های حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل و موضوعات مختلف آموزش عالی بیان کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار