۲۰ دی ۱۳۹۶ ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۶۵۷۲۶
Neshast Hamkarihaye moshtarak - Iran - Germany nili reyees daneshgah tehran (20)

رئیس دانشگاه تهران از بازداشت ۴۱ دانشجوی این دانشگاه در اتفاقات اخیر خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶ دانشجوی بازداشت شده آزاد شدند و امیدوار هستیم تعداد زیادی از این دانشجویان تا پایان هفته آزاد شوند،‌ ضمن‌آنکه اتفاق رخ داده در دانشگاه تهران به کسانی نسبت داده می‌شود که هیئت و هیبت دانشجویی نداشتند، حتی تعدادی از کسانی که در این تجمع بازداشت شدند، دانشجو نبودند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، محمود نیلی احمدآبادی به تجمعات و اتفاقات اخیر دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در هفته گذشته ما شاهد یکسری اتفاقات در سطح کشور و تهران بودیم بخشی از این اتفاقات ناظر بر انتظارات و مطالبات مردم بود که همه مسئولین بر روی این مطالبات تاکید کردند که بخشی از آن منشأ اقتصادی و بخشی نیز منشأ اجتماعی داشت.


وی در ادامه تصریح کرد: در اتفاقات اخیر تقاضاها و مطالباتی از سوی جوانان به ویژه جوانان فارغ التحصیل در بحث هایی نظیر بیکاری مطرح شد و همه مسئولان پذیرفتند مطالباتی که در قالب اعتراض و تجمع مطرح شده، واقعیت موجود در سطح جامعه است و باید به آن پاسخ داده شود. اگرچه متاسفانه مطالبات اعتراضی جامعه در برخی مناطق با جهت‌گیری های نامناسب همراه شد و منجر به اغتشاشات شد، اما همه جریانات تاکید کردند مطالبات به حق نباید جهت‌گیری‌های ناصواب پیدا کند و مورد سوءاستفاده دشمنان مردم ایران واقع شود.


رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد: نکته‌ حائز اهمیت از نظر دانشگاه تهران در خصوص وقایع اخیر این است که دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند چگونه می‌توانند مطالبات اجتماعی مردم را که به شکل‌های ناصحیح در سطح جامعه مطرح می شود را رصد کند و پیش نشانه‌هایی داشته باشد که بتواند این موارد را توضیح و مشخص نماید و از طرف دیگر برای این مشکلات راه‌حلهای روشنی را ارائه دهند.



نقش کلیدی دانشگاه‌ها در رصد مطالبات اجتماعی


دکتر نیلی همچنین تاکید کرد: ما فکر می کنیم مسئولیت های اجتماعی یکی از مسئولیت‌های مهم دانشگاه‌ها است و باید به طور جدی به آن بپردازند البته این موضوع یک امر دو سویه است یعنی هم دانشگاه‌ها باید به موضوعات مبتلابه در جامعه و نیازها بپردازد و هم نهادها و سازمان‌های متقاضی این همکاری و کمک دانشگاه‌ها باشند.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران در برنامه سوم خود مسئولیت اجتماعی را به طور جدی مطرح و پیگیری می کند، افزود: همه بخش‌های دانشگاه همواره اعلام آمادگی نموده که حاضرند تا به حل مسائل جامعه کمک کرده و در ادامه توسعه کشور مشارکت داشته باشند. حوادث اخیر نیز نشان داد که باید به طور جدی‌تری دانشگاه‌ها که بدنه متفکر و دلسوز کشور هستند، به موضوعات مختلف ورود پیدا کنند.



دانشجویان دانشگاه تهران با شعارهای ساختارشکنانه موافق نیستند


رئیس دانشگاه تهران کانون تجمعات اخیر جامعه را بیرون از محیط دانشگاهی دانست و گفت: کانون اتفاقات اخیر به هیچ عنوان در دانشگاه ها نبود و فقط در روز اول تجمعات جمعیتی که از سوی میدان انقلاب در حال حرکت بودند نزدیک سردر دانشگاه شدند. بنابراین کانون آن تجمعات در دانشگاه‌ها شکل نگرفت و اکثر دانشگاهیان با شیوه اعتراضی که شعارهای تند داده شود موافق نبودند و اخباری که در اختیار داریم نیز صحت این موضوع را نشان می‌دهد و اینگونه نیست که شعارهای تند وقایع اخیر را دانشجویان دانشگاه تهران سر داده باشند. همچنان که کانون این بحران‌ها در بیش از ۸۰ شهر کشور وجود داشت و در بسیاری از شهرها شعارهای تند و ساختار شکنانه سر داده شد.



هیچ تجمع دانشجویی در اتفاقات اخیر در دانشگاه تهران شکل نگرفت


دکتر نیلی با تاکید بر اینکه هیچ تجمع منحصرا دانشجویی در اعتراضات اخیر در دانشگاه تهران اتفاق نیفتاد، خاطرنشان کرد: کل حرکت در ایران حرکت دانشجویی نبود و هیچ حرکت ویژه‌ای هم در درون دانشگاه در روز اول یا روزهای بعدی اعتراض رخ نداد و عمدتا تجمعی در روز اول جلوی سردر دانشگاه تهران صورت گرفت و برای ما نیز مشخص نشد شعارهای داده شده، شعارهای دانشجویان است یا دیگرانی که در دانشگاه نفوذ کرده بودند.



نفوذ افراد غیر دانشگاهی در دانشگاه تهران در تجمع اخیر



وی ادامه داد: براساس گزارش میدانی و به دلیل باز بودن درب‌های دانشگاه عده‌ای توانسته بودند وارد دانشگاه تهران شوند و شعارهای ساختارشکنانه بدهند.


دکتر نیلی تاکید کرد: اتفاق رخ داده در دانشگاه تهران به کسانی نسبت داده می‌شود که هیئت و هیبت دانشجویی نداشتند. حتی تعدادی از کسانی که در این تجمع بازداشت شدند، دانشجو نبودند لذا نمی‌توان گفت که دانشجویان دانشگاه در اتفاق اخیر متفاوت عمل کرده باشند و یا در این مجموعه شعارهای ساختار شکنانه داده شده باشد.



تشکیل ستاد بررسی وقایع اخیر در دانشگاه تهران


رئیس دانشگاه تهران از تشکیل ستاد بررسی وقایع در دانشگاه بعد از تجمعات خبر داد و گفت: بعد از تجمع در دانشگاه تهران ستادی تشکیل شد و براساس آن معاون فرهنگی و دانشجویی به ویژه معاون فرهنگی در صحنه حاضر شدند و ستادی متشکل از واحدهای ذیربط دانشگاه تشکیل شد و توانستیم با  وازرت علوم، نهادهای امنیتی و استاندار تهران و همه کسانی که به نوعی می توانستند در وقایع اخیر به دانشگاه کمک کنند و مسئولیت داشتند، ارتباط مستقیم برقرار کنیم و براین اساس اطلاعات خود را در خصوص این وقایع و حتی دانشجویان بازداشتی جمع‌آوری نمودیم ضمن اینکه ارتباط خوبی نیز با بدنه دانشجویی دانشگاه تهران شکل گرفت.


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در همین راستا جلسه‌ای در معاونت فرهنگی با تشکل‌های اسلامی و فرهنگی شکل گرفت و بنده نیز با تشکل‌های صنفی جلسه‌ای را برگزار کردم و نظرات آنها را شنیدم و اقدامات دانشگاه را نیز به آنها اعلام کردم و همچنان این ارتباط با تمام نهادهای ذیربط به منظور پیگیری اوضاع و وضعیت بازداشت شدگان ادامه دارد.



وضعیت دانشجویان بازداشتی را رصد می‌کنیم/ آزادی اکثر دانشجویان حداکثر تا پایان هفته


رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه به طور جدی وضعیت دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران را رصد می کنیم گفت: از تمامی ابزار و امکانات لازم برای آزادی هرچه سریعتر دانشجویان بازداشتی استفاده می کنیم و همه امیدوار هستیم این دانشجویان قبل از شروع امتحانات پایان ترم آزاد شوند و صحبت‌هایی که با مسئولین امر کردیم امیدوار هستیم امروز یا حداکثر تا آخر هفته اکثر دانشجویان آزاد شوند و براساس اعلامی که صورت گرفته مقدمات آزادی این دانشجویان در حال انجام است.



پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها از طریق کمیسیون امنیت ملی مجلس


دکتر نیلی در پیگیری جدی وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد و گفت: ما نمایندگان مجلس که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند نیز مذاکره کردیم و قرار شد آنها نیز موضوع را دنبال کنند و امروز نیز در این کمیسیون مسئله دنبال خواهد شد و حتی کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز پیگیر این مسئله است و رئیس کمیسیون مامور شد موضوع آزادی و تعیین تکلیف دانشجویان را دنبال نماید.



فضاسازی‌های رسانه‌ای به ضرر دانشجویان بازداشتی است


رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر پرهیز از فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص دانشجویان بازداشتی گفت: تمام تلاش دانشگاه این بوده است که از غوغا سازی در فضای رسانه‌ای جلوگیری کند چراکه فکر می کنیم هر خبر غلط و فضاسازی که ممکن است برخی افراد دنبال آن باشند، به ضرر دانشجویان باشد.




نیلی با تاکید بر اینکه از آزادی صد در صد دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران مطمئن نیستم، ما از وضعیت پرونده‌های این دانشجویان اطلاع نداریم. براساس گفته مسئولین امنیتی و انتظامی اکثر دانشجویان تا پایان هفته آزاد خواهند شد،‌ اما اینکه تعداد آزاد شدگان صددرصد باشد مطمئن نیستم اما باید تاکید کنم نگاه همه مسئولان این است که دانشجویان حدالامکان آسیب نبیند و به موقع به امتحانات پایان ترم برسند.



وی خاطر نشان کرد: اگرچه ما از پرونده دانشجویان بازداشتی دانشجویان تهران مطلع نیستیم ولی با شناختی که از آنها داریم معتقد هستیم که این افراد به دنبال ساختارشکنی نیستند. ممکن است در فضای ملتهبی شکل گرفته ناخودآگاه وارد فضا شده باشند، اگرخطایی هم صورت گرفته باشد امیدوارم هستیم با نگاه مثبت نظام نسبت به دانشجویان یا بخش متفکر جامعه این موضوع حل و فصل شود و افراد بازداشتی دچار آسیب نشوند.



بازداشت ۴۱ دانشجوی دانشگاه تهران در اتفاقات اخیر


رئیس دانشگاه تهران از بازداشت ۴۱ دانشجوی این دانشگاه در اتفاقات اخیر خبر داد و گفت: برخی از این دانشجویان بعد از ۲ ساعت سریع آزاد شدند و تاکنون ۱۶ دانشجوی بازداشتی آزاد شده‌اند. امیدوار هستیم که حداکثر تا پایان این هفته عمده‌ای از این افراد تعدادی از دانشجویان برای امروز صادر شده باشد.



نگهداری اکثر دانشجویان بازداشتی در «اوین»


رئیس دانشگاه تهران در خصوص منابع کسب آمار تعداد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه گفت: "اعضای هیات علمی"،‌ "خانواده‌ها"، "حراست" و "خوابگاه‌ها" از منابعی هستند که از طریق آنها آمار دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران در وقایع اخیر را به دست آوردیم و تصور نمی‌کنیم تعداد دانشجویان بازداشتی بیشتر از آمار اعلام شده باشد.


دکتر نیلی با اشاره به محل نگهداری دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران، گفت: محل نگهداری دانشجویان بر حسب اینکه در کجا و توسط چه ارگانی دستگیر شده‌اند متعدد است،‌ اما اکثر دانشجویان بازداشت شده در "اوین" نگهداری می‌شوند.



عده‌ای از دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران در مراحل گذاشتن وثیقه برای آزادی هستند


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: آمار دانشجویان بازداشتی در اتفاقات اخیر کاملا درست است چرا که این آمار در ارتباط با مراجع مختلف به دست آمده و سرنوشت این دانشجویان نیز کاملا مشخص است و در جلسه‌ای که اخیرا در وزارت علوم با حضور مسئولان امنیتی و انتظامی برگزار شد، اعلام شد که مراکز نگهداری این دانشجویان کاملا مشخص است، اگرچه در این رابطه ما مواجهه مستقیم با دانشجویان نداریم، اما از محل نگهداری دانشجویان مطمئن هستیم. بخش عمده‌ای از آن‌ها در مرجع قضائی و برای مراحل بازپرسی زیر نظر دادستانی قرار گرفته‌اند و در مراحل سپردن وثیقه برای آزادی هستند و براساس اعلامی که صورت گرفته بسیاری از آن‌ها امروز یا تا پایان هفته با گذاشتن وثیقه آزاد می‌شوند.


دکتر نیلی با تاکید بر اینکه از آزادی صد در صد دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران مطمئن نیستم، گفت: ما از وضعیت پرونده‌های این دانشجویان اطلاع نداریم. براساس گفته مسئولین امنیتی و انتظامی اکثر دانشجویان تا پایان هفته آزاد خواهند شد،‌ اما اینکه تعداد آزاد شدگان صددرصد باشد مطمئن نیستم اما باید تاکید کنم نگاه همه مسئولان این است که دانشجویان حدالامکان آسیب نبیند و به موقع به امتحانات پایان ترم برسند.


رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشجویان بازداشت شده بعد از آزادی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار نمی‌شوند، گفت: این دانشجویان در دانشگاه مرتکب خلافی نشده‌اند که بخواهیم وضعیت آن‌ها را بعد از آزادی در کمیته انضباطی بررسی کنیم، ضمن اینکه طی چند سال اخیر ما حتی یک مورد هم نداشتیم دانشجویی به دلیل فعالیت‌های سیاسی حکمی از کمیته انضباطی گرفته باشد. بنابراین این دانشجویان مشکلی در دانشگاه نخواهند داشت.


به گفته وی تمام دستگاه‌های انتظامی و امنیتی کشور به دنبال این هستند که حداقل مشکل برای دانشجویان ایجاد شود و همه به دنبال کمک کردن به دانشجویان هستند و با توجه به نگاه ویژه جمهوری اسلامی به قشر دانشجو امیدوار هستیم که دانشجویان با مشکل مواجه نشوند و براساس قول‌های داده شده اکثر آن‌ها آزاد خواهند شد.



استقبال دانشگاه تهران از فعالیت تشکل‌های دانشجویی



رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت فعالیت‌های دانشجویان در همه ابعاد سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: دانشجویان باید در همه حوزه‌ها فعالیت داشته باشند، اما شرایط ویژه کشور به گونه‌ای است که موجب می‌شود بیشترین فعالیت‌های دانشجویان در حوزه سیاسی باشد، در حالی که مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها به مراتب بیشتر از مسئولیت‌های سیاسی است. بنابراین دانشگاه تهران به همه تشکل‌های متقاضی فعالیت، پاسخ مثبت خواهد داد و فعالیت تشکل‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ما در این حوزه نشریاتی داریم که بسیار وزین هستند و اخیرا نیز در جشنواره حرکت دانشجویان دانشگاه تهران رتبه اول را کسب کرده‌اند.



تأثیر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در باز کردن فضای نقد و نشاط


دکتر نیلی با تاکید بر اینکه تشکل‌های بسیج،‌ انجمن و نهاد رهبری بر ایجاد فضای نقد در دانشگاه تاکید دارند، گفت: تاکنون هر دیدگاه و سلیقه‌ای که در دانشگاه درخواست میکروفون و بیان اندیشه داشته‌اند با موافقت دانشگاه مواجه بوده است و محدودیتی برای فعالیت هیچ سلیقه‌ای اعمال نشده،‌ ضمن اینکه در جلسه اخیر شورای فرهنگی دانشگاه همه اعضا معتقد بودند که باید دانشگاه امکان شنیده شدن صدای همه کسانی که مصلح هستند و می‌توانند منتقد باشند را فراهم کند و تشکل‌های بسیج،‌ انجمن و نهاد اعلام آمادگی کردند که بتوانند به ایجاد فضای بازتر در دانشگاه کمک کنند،‌ چرا که ظرفیت دانشگاه تهران بسیار بالاتر از میزان فعالیت‌های فعلی است و باید بدون اینکه به ماموریت‌های اصلی دانشگاه لطمه‌ای وارد شود بتواند مسائل را پیگیری نماید.



برخی خواسته‌های دانشجویان در دانشگاه با محدودیت مواجه می‌شود


وی خاطر نشان کرد: طبیعتا ما در برخی از برنامه‌ها و خواسته‌های دانشجویان در دانشگاه دچار محدودیت هستیم و به نظر ما این محدودیت‌ها با سعه صدری که مسئولین باید داشته باشند، کاهش خواهد یافت. دانشگاه علاقه‌مند است که فضای باز و با نشاطی را ایجاد کند ولی امیدوار هستیم همه نهادهای مسئول هم در این زمینه کمک کنند،‌ البته باید تاکید کرد از زمان دولت دکتر روحانی اکثر دانشجویان فضای بازتری را در دانشگاه‌های شاهد هستند.



موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها


رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استقبال می‌کنیم، گفت: ما در تعامل دانشجویان و وجود فضاهای باز استقبال خواهیم کرد. اگر تقاضایی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باشد حتما موافقت می‌شود و در اکثر موارد به این تقاضای دانشجویان و تشکل‌ها پاسخ مثبت داده ایم.




در جلسه اخیر شورای فرهنگی دانشگاه همه اعضا معتقد بودند که باید دانشگاه امکان شنیده شدن صدای همه کسانی که مصلح هستند و می‌توانند منتقد باشند را فراهم کند و تشکل‌های بسیج،‌ انجمن و نهاد اعلام آمادگی کردند که بتوانند به ایجاد فضای بازتر در دانشگاه کمک کنند،‌ چرا که ظرفیت دانشگاه تهران بسیار بالاتر از میزان فعالیت‌های فعلی است و باید بدون اینکه به ماموریت‌های اصلی دانشگاه لطمه‌ای وارد شود بتواند مسائل را پیگیری نماید.



وی ادامه داد: برخی از دیدگاه‌ها در دانشگاه ممکن است فاقد تشکل رسمی باشند و آن‌ها هم بخواهند تریبونی برای بیان دیدگاه‌های خود درخواست کنند که ما از درخواست‌های آن‌ها در قالب کرسی‌های آزاداندیشی استقبال خواهیم کرد و موردی تاکنون وجود نداشته که دانشگاه با آن مخالفت کرده باشد.



خودسانسوری دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی


دکتر نیلی با تاکید بر اینکه برخی دانشجویان ممکن است در بیان عقاید خود دچار نوعی خودسانسوری شوند، گفت: اینطور نیست که دانشجویان بعد از بیان دیدگاه و عقاید خود در دانشگاه با مشکل مواجه شوند و ما در داخل دانشگاه موردی نداشتیم که دانشجویان در این زمینه مشکلی داشته باشند و حتی در بخش‌هایی هم که دانشجویان قوانین دانشگاه را رعایت نکردند ولی در چارچوب اصول کلی بوده است و برای انتقاد مصلحانه آن ها هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده است.


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: تاکید من این است که دانشگاه به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای ابراز عقیده و دیدگاه است که مجموعه نظام می‌تواند با کمک آن چالش‌ها و مشکلات را حل کرده و ضمن پیدا کردن راهکار مناسب برای مشکلات، جوانان را از هر جهت برای ورود به بازار کار آماده کند، چرا که آمادگی بازار کار فقط به تخصص نیاز ندارد و باید تفکر و جنبه‌های فکری و اجتماعی نیز در کنار جنبه‌های تخصصی رشد پیدا کند و بتواند دانشجویانی تربیت نماید که در همه ابعاد تحت تعلیم قرار گرفته باشند.



اهمیت تصمیم‌گیری‌های مشارکتی در حل موضوعات مختلف دانشگاه


رئیس دانشگاه تهران بر اهمیت تصمیم‌گیری‌های مشارکتی در حل موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: همانگونه که مبنای تصمیم‌گیری‌های ما در حوزه‌های آموزش و پژوهش،‌ مشورتی است در حوزه‌های دانشجویی نیز باید بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های دانشجویان استفاده کنیم چرا که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی، دانشجویی است، بنابراین نظرات دانشجویان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.


به گفته دکتر نیلی یکی از دلایل استفاده از نظرات دانشجویان در مسائل مختلف دانشجویی این است که تشکل‌های سازمان یافته دانشجویی وجود داشته باشد، چرا که این تشکل‌ها به دلیل ارتباط با دانشجویان بهتر می‌توانند نظرات و دغدغه‌های آن‌ها را به مدیریت دانشگاه منتقل کنند. بنابراین معتقد هستیم استفاده از دیدگاه‌های تشکل‌های دانشجویی در حل مسائلی راهگشا است همچنان که در حوادث اخیر تشکل‌های دانشجویی تلاش کردند کمترین آسیب به دانشجو و دانشگاه وارد شود.


رئیس دانشگاه تهران به گستردگی فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵ تشکل اسلامی – دانشجویی با ۴۰ دفتر در مجموعه دانشگاه مشغول فعالیت هستند. بیش از ۴۵۰ نشریه دانشجویی ثبت شده که از این تعداد حدود ۳۰۰ نشریه فعال هستند،همچنین ۱۸۰ انجمن علمی و ۸۰ کانون فرهنگی در دانشگاه فعالیت می‌کنند.


دکتر نیلی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تشکل‌های دانشجویی را به دو گرایش چپ و راست تقسیم‌بندی کنیم، طبیعی است انجمن اسلامی در یک طرف قرار می‌گیرد و چهار تشکل دیگر یک سلیقه سیاسی دارند که البته آن‌ها نیز در بین خود اختلافاتی دارند، اما اینگونه نیست که یک تشکل همه امکانات را داشته باشد و تشکل‌های دیگر این امکان را نداشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار