۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۶۲۲۲


هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها در سال‌های اخیر مبنی بر اینکه موج سوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی) در حال پیشروی است حال به حقیقت پیوسته است. آمارهای وزارت بهداشت ثابت کننده این مدعا است.






عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به جدیدترین آمار ابتلا به ایدز در کشور می‌گوید: بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین ۹۴ مجموعاً ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش عطنا به نقل ازافکارخبر، بر اساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت ۴۵.۶ درصد از مبتلایان به ایدز که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی ۳۴ - ۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. جدیدترین آمار وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که در سال گذشته حدود ۳۷ درصد ابتلاء مربوط به روابط جنسی پرخطر بوده است. گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد که سن ابتلا به ایدز نیز در حال کاهش است. (۱)

عباس صداقت رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت می‌گوید : طبق آمار تجمعی کشوری، موارد ثبت و گزارش شده از ایدز (اچ آی وی) از ابتلای اجرای برنامه در سال ۱۳۶۵ تا ابتدای سال جاری، حدود ۲۹ هزار نفر برآورد شده است که ۱۴.۵ درصد این موارد بیماری را از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شده‌اند. مقایسه این آمار با موارد ابتلاء سال ۱۳۹۳، نشان دهنده این نکته است که از کل مواردی که در سال ۱۳۹۳ ثبت و گزارش شده‌اند حدود ۳۷ درصد ابتلاء مربوط به روابط جنسی پرخطر بوده است. (۲)

افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مسئله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش روی است. در سال‌های اخیر جامعه ما با تغییرات ارزشی و ساختاری گسترده ای مواجه شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران افزایش یافته است. بر اساس گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس که جامعه آماری آن ۱۴۱ هزار و ۵۵۵ دانش آموز دوره متوسطه بوده‌اند ۷۴.۳ درصد از دانش آموزان دارای رابطه غیر مجاز با جنس مخالف خود بوده‌اند. (۳)

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنين به يک تحقيق انجام شده توسط محمود گلزاری، عضو هيات دانشگاه علامه طباطبايی اشاره کرده است. بر اساس اين تحقيق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبيرستان دخترانه تهران گفته‌اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.

همان‌طور که در گزارش وزارت بهداشت آمده است، سن ابتلا ‌به ایدز نیز در حال کاهش است. این کاهش با کاهش سن شروع رابطه جنسی بین دو جنس مخالف ارتباط دارد. محمود گلزاری، معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزير ورزش و جوانان، ۲۱ ارديبهشت سال گذشته نيز گفته بود که بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش، ۴۰ درصد دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند. به گفته وی، ارتباطِ پيش از دانشگاه دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال پيش، سه برابر شده و زمان شروع رابطه جنسی نيز به دوره راهنمايی رسيده است. (۴)

در دو دهه اخیر الگوی روابط جنسی بیش از ازدواج در جوانان دچار تغییرات فراوانی شده است به طوری که در حال حاضر با تحول قابل توجه در حوزه ارزش‌ها و باورهای جوانان روبه رو هستیم. امروزه تفاوت در نگرش به نحوه رابطه با جنس مخالف به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مناقشه بین نسلی در خانواده تبدیل شده است. اکثر این روابط پنهانی و دور از چشم والدین شکل گرفته و تداوم می‌یابد. در این بین، جوانی جمعیت و رفتارهای پرخطر آنان در این سن، به یکی از عوامل هشدار دهنده در ایران تبدیل شده است.

امروزه فاصله بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی در ایران به ۱۶ سال رسیده است. (۵) فاصله ای که روز به روز در حال افزایش است. این‌ها همه در حالی است که ازدواج تنها راه مشروع رابطه جنسی در ایران است و اکنون این راه با موانع زیادی روبه رو شده است. از طرفی در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند که هنوز ازدواج نکرده‌اند. همچنین علی اکبر محزون مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال تعداد افراد مجرد قطعی بالای ۵۰ سال را ۱۵۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرد بالای سن متعارف نیز در کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند. (۶)

این موارد همگی سیگنال‌های هشداری برای حاکمیت و مسئولین می‌فرستد. از امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره علت افزایش این بیماری از طریق روابط جنسی پرسیده‌ایم که می‌گوید : علت افزایش این بیماری از طریق روابط جنسی این است که روابط جنسی نامنظم و بدون کنترل در بین زنان و مردانی که به این کار رو می‌آورند افزایش پیدا کرده است و وقتی جایی نباشد که رابطه جنسی از نظر بهداشتی کنترل شود و هر دو نفر از نظر بیماری‌هایی مانند سفلیس و سوزاک و ایدز مورد معاینه پزشکی قرار بگیرند این گونه شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌ها می‌شویم.

این جامعه‌شناس گفت: وقتی که بی‌بندوباری جنسی و تجرد گرایی افزایش پیدا کند ما باید شاهد افزایش بیماری‌هایی مانند ایدز می‌بودیم به همین دلیل است که دنیا روی مراکز فحشا کنترل دارد و مرتباً تحت آزمایش هستند.در کشور ما باید هنگام ازدواج آزمایش ایدز انجام گیرد یا اصلا کارت سلامتی برای افزاد در نظر بگیرند که در هر مدت زمان سلامت فرد بر اساس معاینات بررسی شود .
قرائی‌مقدم در ادامه تصریح کرد: موج دوم ابتلا به این بیماری (ابتلا از طریق تزریق مشترک) از طریق سرنگ‌های آلوده در زندان‌ها آغاز شد و افزایش پیدا کرد. دولت برای جلوگیری از افزایش این بیماری سرنگ مجانی در اختیار زندان‌ها و معتادین قرار داد که تقریباً توانست موج دوم را کنترل کند.
این استاد دانشگاه گفت: ولی الآن به دلیل اینکه روابط نامشروع افزایش پیدا کرده و زنان و مردانی که دارای بیماری ایدز بودند رابطه جنسی برقرار می‌کنند و کنترل و نظارتی از لحاظ بهداشتی بر روی این رابطه های جنسی صورت نمی‌گیرد باعث افزایش این بیماری می‌شوند.

وی تصریح کرد: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده سی هزار ایرانی مبتلا به ایدز هستند ولی به طور قطع ما اگر ضریب را سه هم بگیریم ۱۰۰ هزار ایرانی به ایدز مبتلا هستند. چه کسی می‌داند که جوانی که رابطه جنسی برقرار می‌کند دارای ایدز نیست؟ عده ای از افراد از روی بدجنسی برای واگیر کردن سایر افراد به رابطه جنسی روی می آورند .

قرایی مقدم گفت: در جامعه کنونی ما ازدواج‌ها به تأخیر افتاده و از طرفی طلاق و اعتیاد افزایش یافته و زنان و مردان خیابانی زیاد شده‌اند. تا زمانی که این مسئله مورد کنترل قرار نگیرد و آموزش‌های لازم به افراد داده نشود این بیماری رو به افزایش است.

وی ادامه داد : تمام کشور های اروپایی مثل سوییس و هلند و آلمان مسئله جنسی را وارد کتاب‌های درسی کرده‌اند و به دانش آموزان آموزش جنسی می‌دهند بنابراین باید در مراکز آموزشی مسایل جنسی آموزش داده شود. غریزه جنسی یک امر طبیعی است اما اگر کنترل صورت نگیرد بیماری‌های جنسی افزایش پیدا می‌کند.

امان‌الله قرائی‌مقدم در انتها تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که دختران و پسران ما هنوز ازدواج نکرده‌اند و رابطه جنسی داشته‌اند. ما صد دختر را مورد بررسی قرار دادیم که اکثراً رابطه جنسی با پسران داشتند، از ۸۶۰ زن ۳۳ درصدشان رابطه جنسی نامشروع داشتند. در خانواده‌ها این مسئله از طریق پدر و مادرها آموزش داده نمی‌شود من معتقدم رو به افزایش خواهد بود.

هر سه‌ماه یک‌بار ٥٠٠ تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به طور میانگین از سال ١٣٨٨ تا به امروز هر سه ماه یک‌بار ۵۰۰ نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ۲۰ هزار و ۹۷۵ نفر در سال ۱۳۸۸ به ۲۹ هزار و ۱۲۵ نفر تا ابتدای فروردین ۱۳۹۴ رسیده است.(۷)
مساله ای بغرنج در حال رخ دادن است و سیاست غالب نیز نادیده گرفتن آن است .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار