۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۱:۴۶
کد خبر: ۱۶۱۳۵

دکتر مظفر بختیار، ایران‌شناس، فارسی‌پژوه، مترجم و استاد ممتاز دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، عصر روز جمعه ۲۳ مرداد در ۷۲ سالگی درگذشت.


دکتر بختیار از ایران‌شناسان، فارسی‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مترجمان برجسته ایران، متولد ۱۳۲۲ در چهارمحال و بختیاری بود.


وی در سال ۱۳۴۲ شمسی در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را با احراز رتبه اول دانش آموختگی به پایان برد و در سال ۱۳۵۵ در مقطع دکتری فارغ التحصیل شد.


در خصوص فعالیت ها و سوابق درخشان علمی وی، می توان گفت: در سال ١٣٤٤ وی در حالی که هنوز دانشجو بود، به پیشنهاد و تایید دکتر ذبیح الله صفا، رئیس وقت دانشکده ادبیات و تصویب شورای دانشکده، به تدریس «تاریخ ادبیات» در آن دانشکده پرداخت و در سال ۱۳۴۵ به عنوان مربی رسمی تمام وقت مشغول به کار شد.


استاد دکتر بختیار هم چنین به دلیل فعالیت های شایان توجه علمی، در سال ۱۳۴۵ به دریافت «نشان دانش» از دانشگاه تهران مفتخر شد.


این استاد فقید، علاوه بر حوزه عمومی ادبیات و زبان فارسی، از متخصصان و پژوهشگران برجسته چین‌شناسی و فرهنگ‌های شرق دور بود و دانشگاه پکن در سال ۱۳۷۵، به مناسبت آثار و تحقیقات او در زمینه چین‌شناسی، عنوان «استاد ممتاز دانشگاه پکن» و منشور ویژه آن دانشگاه را به ایشان اعطا کرد.


 از شادروان استاد دکتر بختیار، علاوه بر سالها فعالیت آموزشی، آثار فراوان و ارزشمندی به جای مانده است که از جمله می توان به نی‌نامه، فرقه‌های صوفیه در چین، فرهنگ چینی به فارسی(ویراستار)، کتاب ایران، شکوه ایران، علف (ترجمه)، آداب فتوت(ترجمه)، مجموعه آثار رضا عباسی و حیاة الطغرایی (به عربی) اشاره کرد. از ایشان مقالات علمی و پژوهشی زیادی نیز در نشریات داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.


بخش درخشان کارنامه علمی شادروان دکتر بختیار، تربیت چندین نسل از پژوهشگران برجسته رشته زبان و ادبیات فارسی است که هم‌اکنون از استادان نام‌آشنای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ایران و جهان به شمار می‌روند. مرحوم دکتر مظفر بختیار تا سال، ۱۳۸۸ با مرتبه استادی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، به فعالیت آموزشی و تدریس اشتغال داشت.


پیکر این استاد فقید، روز ۲۴ مردادماه، با حضور اعضای خانواده و جمعی از نزدیکان، در مقبره خانوادگی شماره ۹۵۷ (واقع در جنب قطعه هنرمندان) بهشت زهرای تهران درخاک آرام گرفت.


هیات رئیسه دانشگاه تهران درگذشت این استاد برجسته را به خانواده گرامی آن مرحوم، همکاران ایشان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و جامعه دانشگاهی، فرهنگی و ادبی کشور تسلیت گفته و برای روح آن مرحوم، آرامش ابدی مسئلت می نماید.



منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار