۲۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۵۸۳۸۸
Hamayeshا

چهارمین همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ ایران» با همکاری دانشگاه علامه‌طباطبائی و انجمن جامعه‌شناسی ایران ۵ الی ۷ دی ماه برگزار می‌شود.


به گزارش عطنا، دکتر شیرین احمدنیا، دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، تصریح کرد: سنّت برگزاری همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ ایران» در انجمن جامعه‌شناسی ایران به سال ۱۳۸۹ بر می‌گردد و در سال جاری برای چهارمین بار توفیق داریم تا این همایش را با همکاری و حمایت جمع زیادی از نهادهای علمی، آموزشی و پژوهشی، انجمن‌های علمی، موسسه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگزار کنیم تا بستر مناسبی برای تبادل یافته‌های پژوهشی، تبادل نظر و دریافت بازخورد، نقد تحلیلی مسائل و رویکردهای علمی روز و ارایۀ دستاوردهای علمی و پژوهشی فراهم شود.


وی با اشاره به حضور و مشارکت سازمان‌ها، نهادها، استادان و صاحب‌نظران در این همایش، افزود: در این همایش ملی جمعی از دست اندرکاران و ذی‌نفعان نظام آموزشی و پژوهشی، دانشگاهیان، فعالان و پژوهشگران عرصۀ علوم اجتماعی و انسانی از اکثر دانشگاه‌های معتبر کشور حضور پیدا خواهند کرد. این اهتمام جمعی، درقالبِ همکاری و همیاری صاحب‌نظران و پژوهشگران علوم اجتماعی با صاحب‌نظرانی از خاستگاه‌های متنوع و متفاوت علمی و در واقع «میان رشته‌ای و چند رشته‌ای» محقق شده است.


دبیر علمی این همایش با اشاره به هدف برگزاری این همایش ملی، اظهار کرد: این گردهمایی فراگیر علمی، معطوف به طرح دستاوردهای تحقیقاتی، مشکلات و مسائل تحقیق و موانع یا تسهیل‌کننده‌های تحقق پژوهش‌ها و رویکردهای متاخر و جاری در جریان پژوهش، بررسی گسترۀ تولید و ترویج دانش، داده‌ها و یافته‌های کمّی و کیفی و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی است. وی در ادامه تصریح کرد: این همایش ملی با توجه به این که در قالب همکاری نهادهای مختلف علمی پژوهشی و اجرایی متنوع، ابعاد میان رشته‌ای نیز دارد و فرصت و ظرفیت خوبی برای هم‌افزایی علمی و ارتقای دانش و تحقق نگاه نقادانه به رویدادهای جامعه فراهم است.


دکتر احمدنیا با اشاره به موضوع‌ها و محورهای همایش بیان کرد: این همایش ملی مطابق با سنتی که دنبال شده است، دو محور عمومی و ویژه را دنبال کرده است. در بخش عمومی، طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی جامعه شناسی و در بخش ویژه موضوع منتخب این دوره «نابرابری و عدالت اجتماعی» است. او اضافه کرد: همزمان با برگزاری این همایش، مجمع سالیانۀ اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز همراه با ارائۀ گزارش هیئت مدیرۀ انجمن در خصوص دستاوردهای یک‌سال اخیر برگزار می‌شود.


دکتر احمدنیا تصریح کرد: برای نخستین بار، مسابقه و نمایشگاه عکسی به منظور توجه بیشتر به  وضعیت جامعه  و  رویدادهای جاری کشور با  محوریت موضوعات نابرابری، عدالت اجتماعی و همچنین زلزله (با توجه به اینکه در سال جاری، جامعۀ ایران با ضایعۀ فقدان و آسیب‌دیدگی شمار  قابل توجهی از هموطنان در استان های مختلف کشور روبه‌رو بوده است) تدارک دیده شده است و به برگزیدگان در جریان اختتامیۀ همایش جوایزی اهدا خواهد شد. لازم به ذکر است این همایش با هدف تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزۀ علوم اجتماعی و ارتقای کمّی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی با محور ویژۀ «نابرابری و عدالت اجتماعی» ۵ الی ۷ دی ماه در سالن اجتماعات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار