۲۲ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۵۸۱۶۰
shariati roshanfekri dini khaniki abdolkarimi mesbahian (50)

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مسائل اجتماعی جامعه ما با الگوی شریعتی حل می‌شود. جامعه همواره در حال رفتن به سوی نوعی مادیت و فردیت است و برای اینکه این مسئله بنیادهای جامعه ما را تهدید نکند، باید الگوی شریعتی را عملی کنیم.


به گزارش عطنا، نشست «شریعتی و روشنفکری دینی» سه‌شنبه، ۷ آذر به همت انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی با حضور سوسن شریعتی، فرزند دکتر علی شریعتی، هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و حسین مصباحیان، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران در دانشگاه اصفهان برگزار شد.


روشنفکری امیدوار


هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: شریعتی الگویی از روشنفکری اجتماعی ارائه داد که قابل بازخوانی برای جامعه امروز است اما لازم است بررسی شود که ما تا چه حد می‌توانیم این الگو را در جامعه امروز پیاده کنیم و روشنفکر دینی امروز با چه کاستی‌هایی نسبت به دوران شریعتی روبه‌رو است.


وی افزود: به نظر شریعتی روشنفکر کسی است که نسبت به وضع اجتماعی آگاهی دارد. شریعتی پر مخاطب‌ترین روشنفکردینی در ایران و حتی در جهان است؛ اندیشه او موجب ایجاد کنش و واکنش در جامعه شده، هیچ روشنفکری چه قبل و چه بعد از شریعتی تا این‌ حد مورد توجه عامه مردم قرار نگرفته و شریعتی اندیشه بسیاری از متفکران جهان را بررسی کرده است.




شریعتی یک روشنفکر امیدوار بود و سعی می‌کرد که از متون و منابع مختلف دینی، تاریخی و ادبی جعل امید کند.



مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به تداوم و پایداری افکار شریعتی از حیث زمانی اشاره کرد و گفت: تفکر شریعتی همواره در جامعه ما جاری بوده و از سال‌های قبل از انقلاب تا امروز مخاطب خاص خود را داشته است؛ یکی از دلایل این موضوع این است که مردم می‌توانند بدون داشتن تخصص خاصی زبان شریعتی را بفهمند، در واقع او روشنفکری مردمی است.


خانیکی گفت: یکی از نکات مهم این است که تنها بخشی از آثار شریعتی مورد بازخوانی قرار گرفته و پایدار شده چه شریعتی را روشنفکر مصلح بدانیم چه روشنفکر مسلح، او اندیشه‌ای ارزشمند دارد که همواره در جامعه جاری است. شریعتی الگویی اجتماعی آفریده که بر اساس آن می‌توان جایگاه روشنفکران امروزی را سنجید.


مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: مسائل اجتماعی امروز جامعه با الگوی شریعتی سازگارتر است، برای پاسخ به پرسش‌هایی که امروز در جامعه ما مطرح است، به اندیشه‌ها و مفاهیم شریعتی نیاز داریم، بیشتر تحقیقاتی صورت گرفته نشان می‌دهد جامعه در حال رفتن به سوی نوعی مادیت و فردیت است، برای اینکه این موضوع بنیادهای جامعه را تهدید نکند، باید از الگوهای شریعتی استفاده کرد.


شریعتی تنها نظاره‌گر نبود


خانیکی به ویژگی‌های دکتر علی شریعتی اشاره کرد و درباره این موضوع گفت: اولین ویژگی شریعتی به عنوان یک روشنفکر دیندار التزام به مسئله‌محوری بود. وی به مسائل حاشیه‌ای نپرداخت، بلکه به مسائل سخت در متن وارد ‌شد، که کار بسیار دشواری است. دومین ویژگی شریعتی، انتخاب رویکرد گفت‌و‌گویی و گشودگی بود؛ در منطق اندیشه‌ای شریعتی، هر تفکری حتی مخالف مورد توجه بود و شاید دلیل آن، دنیاهای مختلفی که تجربه کرده بود باشد.




شریعتی تنها نظاره‌گر نبود و بعد از صحبت‌های پیچیده نظری، به زندگی راحت خود بازنمی‌گشت بلکه حیات عادی خود را فدای دردمندی خویش می‌کرد.



عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ویژگی سومی که برای یک روشنفکر و مصلح اجتماعی مهم محسوب می‌شود، جعل امید و امیدوار بودن دانست و گفت: برای جامعه دستخوش تغییر، همیشه انقلاب توقعات فزاینده و سرخوردگی‌های فزاینده به وجود می‌آید ولی شریعتی یک روشنفکر امیدوار بود و سعی می‌کرد که از متون و منابع مختلف دینی، تاریخی و ادبی جعل امید کند.


این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی چهارمین ویژگی شریعتی را کنشگری عنوان کرد و افزود: شریعتی تنها نظاره‌گر نبود و بعد از صحبت‌های پیچیده نظری، به زندگی راحت خود بازنمی‌گشت بلکه حیات عادی خود را فدای دردمندی خویش می‌کرد. داشتن خلاقیت ویژگی پنجم شریعتی بود، او مفاهیم موجود در سنت یا حتی مدرنیته را که به صورت اشتباه در جامعه و فضای علمی به کار می‌رفت را به درستی و در جای مناسب برای تبیین مسائل اجتماعی به کار می‌برد.


خانیکی اضافه کرد: ویژگی ششم او، منتقد بودن است، شریعتی همیشه نقد را در زندگی اجتماعی نیز حفظ می‌کرد، به هر چیزی انتقاد داشت و در این انتقاد بود که راه را پیدا می‌کرد. صبوری و عشق ویژگی هفتم شریعتی بود، معمولا روشنفکران به علت تبیین عقلی مسائل علاقه و صبر کمی دارند اما شریعتی بسیار صبور و عاشق جهان هستی بود.


هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: شریعتی الگویی را به وجود آورد که در شرایط یا جوامع مختلف، ادامه زندگی را نشان می‌دهد و این ما هستیم که چه منتقد شریعتی باشیم و چه طرفدار او، باید از زیسته‌ها و الگوی وی در دوران زندگی خود استفاده کنیم و این آن چیزی بود که شریعتی را درگیر بین آرمان و واقعیت می‌کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار