۰۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۵۲۹۵۴
mosahebe-dr-neisi-5

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم افتتاح «پژوهشکده تحول علوم انسانی» روند اداری این پژوهشکده را توضیح داد و گفت: ما برای شروع، پنج گروه آموزشی در نظر گرفته‌ایم که قابل توسعه هستند و قصد داریم در این پژوهشکده از ظرفیت تمام صاحبنظران، اساتید و دانشجویان نخبه دانشگاه‌های علوم انسانی سراسر کشور در گروه‌های پژوهشی استفاده کنیم.


به گزارش عطنا، «پژوهشکده تحول علوم انسانی» کشور که به همت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شده بود، دوشنبه، ۲۹ آبان ماه توسط دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.


دکتر عبدالساده نیسی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در جلسه افتتاحیه «پژوهشکده تحول علوم انسانی» در مورد نحوه اداره و مجموعه سازمانی این پژوهشکده گفت: پژوهشکده با یک شورا اداره می‌شود که اعضای آن، یک رئیس، نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، رئیس دفتر ارتباط دانشگاه با حوزه، معاونت پژوهش حوزه علميه استان تهران، دو نفر از شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و پنج مدیرگروه هستند.


برای شروع 5 گروه پژوهشی در نظر گرفته‌ایم


وی افزود: دکتر سیدمجتبی محمودزاده در جایگاه رئیس پژوهشکده، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم در جایگاه نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری‌گلپایگانی در جایگاه رئیس دفتر ارتباط دانشگاه با حوزه، حجت‌الاسلام مهدی عباد اردستانی در جایگاه معاونت پژوهش حوزه علميه استان تهران، دکتر سید فضل‌الله موسوی در جایگاه رئیس کارگروه حقوق شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، معاون پژوهشی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و پنج نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر پنج گروه پژوهشی هستند و اعضای شورای پژوهشکده را تشکیل می‌دهند، من و دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در ارائه مدل‌ها به اعضای شورا کمک می‌کنیم.


نیسی در مورد گروه‌های پژوهشی گفت: پنج گروه پژوهشی «ادبیات و هنر»، «فلسفه، فقه و معارف اسلامی»، «علوم اقتصادی و مدیریت»، «روان‌شناسی، علوم رفتاری و علوم تربیتی» و «حقوق و علوم اجتماعی» را برای شروع کار پژوهشکده در نظر گرفته‌ایم که این گروه‌ها قابل توسعه هستند. ما قصد داریم از تمام دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه علوم انسانی در گروه‌های پژوهشی پژوهشکده عضو داشته باشیم و تمام اساتید دانشگاه‌های کشور و موسسات پژوهشی را درگیر اینکار کنیم؛ حتی حوزه را هم وسط آوردیم تا از نظر عالمان دینی نیز بهره‌مند شویم.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به معرفی مدیر گروه‌های پژوهشکده پرداخت و گفت: دکتر عباسعلی وفایی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «ادبیات و هنر»، دکتر حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «فلسفه، فقه و معارف اسلامی»، دکتر سهیلا پروین عضو هیئت علمی گروه اقتصاد نظری دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «علوم اقتصادی و مدیریت»، دکتر ایراندخت فیاض، مدیرگروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «روان‌شناسی، علوم رفتاری و علوم تربیتی» و دکتر شجاع احمدوند، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «حقوق و علوم اجتماعی» انتخاب شده‌اند.


پژوهشکده تحول علوم انسانی بازوی اجرایی شورای تحول است



وی گفت: همه مدیر گروه‌ها در شورای پژوهشی پژوهشکده هستند و همه سیاستگذاری‌ها در شورای پژوهشی پژوهشکده صورت می‌گیرد؛ هر گروه نیز یک شورا تشکیل می‌دهد که هر دو هفته به طرح مسائل موجود می‌پردازند و جلسه می‌گذارند. تعداد اعضای گروه‌ها محدودیت ندارد اما هر گروه باید حداقل سه عضو داشته باشد؛ مدیر پنج گروه پژوهشی هفته‌ای یک الی دو روز در پژوهشکده حضور دارند و برای اعضای گروه‌ها که هر دو هفته یکبار در پژوهشکده جلسه تشکیل می‌دهند حق‌الجلسه در نظر گرفته شده است.


نیسی در ادامه گفت: هماهنگی‌های لازم با معاونت دانشجویی صورت گرفته تا دانشجویان در این پژوهشکده به عضویت درآیند و کار پژوهشی انجام دهند، نیروهای این پژوهشکده از دانشجویان پژوهشگر و اعضای انجمن‌های علمی برتر خواهد بود.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: ما برای همکاری و استفاده از ظرفیت تمام دانشگاه‌های مجری علوم انسانی کشور یک رابط در هر دانشگاه در نظر گرفته‌ایم که مدیر گروه‌ها از طریق منشی گروه‌های پژوهشکده می‌توانند با آنها ارتباط داشته باشند و تعامل کنند.


وی افزود: هر کار و فعالیتی که مدیر گروه‌های پژوهشکده تشخیص دهند در راستای پیشبرد تحول علوم انسانی سودبخش است، اعم از برگزاری کارگاه، همایش، نشست، جذب دانشجو، ارتباط با دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی و بنیادها قابل اجرا است.


نیسی در مورد جایگاه «پژوهشکده تحول علوم انسانی» در کشور گفت: سرفصل‌های درسی رشته‌های فنی، مهندسی و پزشکی را وزارت علوم تصویب می‌کند اما برای تعیین و تغییر سرفصل‌ها و طرح درس‌های رشته‌های علوم انسانی به مجوز شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیاز دارد، بنابراین اگر پژوهشکده تحول علوم انسانی خوب و قوی کار کند می‌تواند بازوی اجرایی این کار باشد و نظر و تایید پژوهشکده منشا اثر باشد.


سالن‌ پژوهش آماده است



مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به فضای ساختمان پژوهشکده اشاره کرد و گفت: برای دانشجویان پژوهشگر و نخبه علوم انسانی سالن پژوهشی آماده شده که امکان مطالعه و پژوهش آنها را فراهم می‌کند و طبق صحبت دکتر حسین سلیمی، هر فردی که بخواهد کتابی که در زمینه تولید مواد درسی تحول علوم انسانی بنویسد پژوهشکده علوم انسانی از او حمایت ویژه می‌کند.


وی در مورد عامل راه‌اندازی «پژوهشکده تحول علوم انسانی» گفت: این نیاز در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی احساس شد، تصمیم‌گرفته شد دانشگاه علامه طباطبائی متولی این کار شود، در جلسه‌ای با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و رئیس دانشگاه علامه طباطبائی روی مدل کار کردیم و در انتها به این نتیجه رسیدیم که کار تحول علوم انسانی در قالب پژوهشکده انجام شود.


نیسی در مورد رابطه پژوهشکده تحول علوم انسانی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: این رابطه دو طرفه است، در شورای تحول عضوی از پژوهشکده حضور دارد و در پژوهشکده نیز عضوی از شورای تحول فعالیت می‌کند تا نظر شورای تحول به پژوهشکده بیاید و در گروه‌ها اجرایی شود و نظرات و تصمیمات پژوهشکده در شورای تحول عنوان شود و پژوهشکده نقش مغز متفکر شورای تحول را ایفا کند؛ در پژوهشکده ایده‌ها مطرح و نقاط ضعف مشخص شود که در شورای تحول مطرح و تصویب شود.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد فضای علمی گروه‌های پژوهشی گفت: گروه‌های پژوهشی ما از یک شخص متاثر نمی‌شوند و باید در آنها تضارب افکار وجود داشته باشد تا به اجماع نظر برسیم و از آنجایی که اساتید به نام و صاحبنظر حوزه‌های علمی در گروه‌ها وجود دارند نظر یک نفر نمی‌تواند غالب بر نظر دیگران شود.


وی در ادامه افزود: فضا استصوابی نیست و در نهایت نظر کسی که علم بالاتری دارد به نتیجه می‌رسد، ما تلاش می‌کنیم که اعضای گروه‌های پژوهشی ما از یک طیف فکری نباشند و فضا کاملا علمی و با نظرات متنوع و متفاوت باشد، برای عضویت یک شخص در گروه پژوهشی شاخص وجود دارد که مرتبه علمی و کارهای پژوهشی از این شاخص‌ها هستند. ما افرادی را برای عضویت در گروه‌ها می‌خواهیم که صاحب ایده باشند.


دکتر عبدالساده نیسی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: پژوهشکده تحول علوم انسانی نوع دو و تقاضامحور است بنابراین برای پیشبرد اهداف خود به حمایت و انجام پروژه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و ارائه گزارش کار آن به وزارت علوم نیازمند است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار