۰۳ آذر ۱۳۹۶ ۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۵۲۹۲۸
eftetah pejooheshkade tahavol salimi haddad adel (37)

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاح «پژوهشکده علوم انسانی» گفت: اگر دانشگاه‌ها در تحول علوم انسانی کشور همراه نشوند، دچار سوءتفاهم شوند و همکاری نکنند، اقدامات شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به تنهایی منشا اثر نخواهد بود؛ زمانی می‌توانیم علوم انسانی کشور را روزآمد و کارآمد کنیم که دانشگاه‌ها احساس نیاز کنند و جامعه دانشگاهی پای کار بیاید.


به گزارش خبرنگار عطنا، «پژوهشکده تحول علوم انسانی» کشور که به همت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شده بود، دوشنبه، 29 آبان ماه توسط دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر غلامعلی حدادعادل، رئيس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.


دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشکده علوم انسانی را نتیجه هم‌دلی، همکاری و هم‌فکری دانشگاه علامه طباطبائی با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: از اینکه فضای علوم انسانی دانشگاهی گامی به جلو برداشته است بسیار خرسندم.


وی گفت: این روزها انقدر اختلافات و بگو مگوهای سطحی بی‌پایه فضای جامعه را پر کرده، انگار ما فراموش کرده‌ایم که انقلاب کرده‌ایم تا دست به دست هم دهیم و با هم کار کنیم، انگار ما انقلاب کرده‌ایم که خط‌کشی و صف‌کشی شود تا با هم دعوا کنیم؛ افتتاح این پژوهشکده نمونه‌ای از تفاهم است.


حدادعادل افزود: در چهار سال و نیمی که دکتر حسین سلیمی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هستند ما جز محبت، هم‌دلی و توجه چیزی از ایشان ندیده‌ایم و امروز هم از همکاری ایشان با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و هم از تاسیس این پژوهشکده تشکر می‌کنم.


رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نقطه توجه تاسیس «پژوهشکده تحول انسانی» را وارد شدن بحث تحول علوم انسانی از شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها دانست و گفت: اگر دانشگاه‌ها با این تحول همراه نشوند، دچار سوءتفاهم شوند و همکاری نکنند، شورای تحول و ارتقا علوم انسانی بی‌اثر خواهد بود؛ زمانی می‌توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم که در دانشگاه‌ها احساس نیاز شود و جامعه دانشگاهی پای کار بیاید.


بررسی مبانی علوم انسانی کشور امری ضروری است



وی گفت: متاسفانه بعضی اشخاص دانسته یا ندانسته از تحول علوم انسانی وحشت ایجاد می‌کنند، ما از بی‌بی‌سی و صدای امریکا انتظار نداریم پشتیبان تحول علوم انسانی باشند ولی بعضی صحبت‌هایی که در داخل کشور می‌شود، اسلامی کردن علوم انسانی دانشگاه‌ها را مانند کاری که استالین در اتحاد جماهیر شوروی کرد وانمود می‌کنند و چنین تصوری دارند یا ایجاد می‌کنند، استالین علم را جز آنچه بر پایه ماتریالیسم دیالکتیک یا تاریخی باشد ممنوع کرده بود، در شوروی هیچ‌کس جرئت نداشت علوم جدید را تدریس کند.


 حدادعادل افزود: اسلامی کردن علوم انسانی در همه رشته‌ها یک معنی ندارد، مثلا اسلامی کردن رشته تاریخ، حقوق یا روان‌شناسی با هم متفاوت است، حتی ما اسلامی کردن علوم انسانی در رشته زبان‌های خارجی هم داریم که اگر یک نفر این حرف را بشنود می‌گوید مگر در اسلام معنی کلمات فرق می‌کند که شما می‌خواهید زبان‌های خارجی را اسلامی کنید ولی آنجا هم در محتوای کتاب‌ها و مطالبی که بار فرهنگی دارد مشکل وجود دارد و در رشته مطالعات زنان نیز دیدگاه‌های فمنیستی وجود دارد.




اسلامی کردن علوم انسانی هیولایی وحشتناک نیست، بلکه کارآمدی و به روز رسانی دروس دانشگاهی است، ما استالین نیستیم.



رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: واقعیت این است که در ورود علوم انسانی غربی به دانشگاه‌های ما هیچ اراده‌ای و خودآگاهی برای انتخاب وجود نداشته، اصلا مطرح نبوده که آیا ما این مطالب را بپذیریم یا نپذیریم، من 54 سال است دانشجوی دانشگاه تهران هستم و کم و بیش بر اساس آن چیزی که دیدم، خوانده‌ام و شنیدم در کل می‌دانم علوم انسانی چطور در دانشگاه‌های ما گسترش پیدا کرده.


وی درباره این موضوع افزود: هیچوقت در دوران قبل از انقلاب کسی در دانشگاه‌ها پیدا نشده که ریشه‌، فلسفه و مبانی علوم انسانی غربی که به کشورمان آمده را بررسی کند و برای پذیرش این مبانی فکر کند، ابتدا یکی در آلمان، یکی در فرانسه، یکی در انگلیس و امریکا درس خوانده،رهر کس جزوه استادش را آورده و ترجمه کرده و این شروع علوم انسانی کشور ما بوده است.


حدادعادل اظهار کرد: ما در درجه اول می‌خواهیم جامعه آگاه شود تا بتواند تشخیص دهد و تکلیف خود را با علوم انسانی بداند، بعضی مبانی را بپذیریم، بعضی را نقد کنیم و به یک دانش سومی برسیم  و بعضی را نپذیریم، یعنی اسلامی کردن علوم انسانی همچین هیولای وحشتناکی نیست بلکه ملتی که اعتقاد وحیانی دارد و می‌خواهد دانشگاه‌هایش هم خلاف آن نباشد؛ این حداقل توقعی است که یک ملت می‌تواند از علوم انسانی خودش داشته باشد.


کلید حل مشکلات جامعه اصلاح علوم انسانی است



 رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلامی کردن علوم انسانی بخشی از کار است، سه جزء دیگر بومی‌سازی، روزآمدی و کارآمدی جزء مقوله‌های ایدئولوژیک نیست، بومی‌سازی فراموش شده است، چندین سال گروهی از اساتید روی بومی‌سازی اقتصاد کار کردند و چند وقت پیش برنامه رشته اقتصاد را تصویب کردیم که امیدواریم هر چه زودتر در دانشگاه‌ها اجرا شود.


وی درباره این موضوع گفت: شما می‌خواهید برای ایران اقتصاددان آموزش دهید اما با این پیچیدگی که اقتصاد کشور پیدا کرده است از بین حدود 140 واحد رشته اقتصاد فقط 4 واحد آن مربوط به اقتصاد ایران بود، این کاری است که اگر شورای تحول هم تشکیل نمی‌شد وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید احساس تکلیف می‌کردند، در حال حاضر اساتید دانشگاه این کار را می‌کنند، اعضای گروه اقتصاد شورای تحول اساتید دانشگاه هستند.


حدادعادل روزآمدی و کارآمدی را دیگر مسئله مورد نیاز جامعه دانست و گفت: علم حقوق در کشور باید به روزرسانی شود تا پاسخگوی تحولات به وجود آمده در فضای مجازی باشد، برای مثال هر کتابی که ما چاپ کنیم فورا در فضای مجازی منتشر می‌شود.




متاسفانه هنوز در جامعه ما باور عمومی به کارآمدی و گره‌گشایی علوم انسانی وجود ندارد، اما کلید بسیاری از مشکلات در جامعه ما در گرو رشد علوم انسانی است.



رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی «پژوهشکده علوم انسانی» را نویدبخش تغییر دانست و گفت: لازم است دانشجویان و اساتید در تحقیق و تالیف آثار تحولی کمک کنند و پیش‌قدم این امر باشند، این پژوهشگاه فرصت مغتنمی فراهم کرده که دانشجویان با استعداد و کوشا زیر نظر اساتید صاحب‌نام و برجسته وارد عمل شوند و به تولید محتوای مورد نیاز بپردازند.


وی گفت: انصافا دانشگاه علامه طباطبائی از آن جهت که مهمترین و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور است نقش خود را در تحول علوم انسانی تا امروز خوب ایفا کرده و امیدوارم با تاسیس این پژوهشکده آمال قبلی ما به اعمال شفاف تبدیل شود، از روز اولی که بحث راه‌اندازی این پژوهشکده را شنیدیم با امیدواری منتظر افتتاح آن و چنین روزی بودیم.


حدادعادل دانشگاه علامه طباطبائی را متولی پژوهشکده علوم انسانی و شورای تحول را شریک دانشگاه دانست و گفت: پژوهشکده علوم انسانی موجب قوت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی کشور است، دکتر حسین‌پور در شورای تحول علوم انسانی به عنوان معاون کارگروه‌ها نقش حساسی در تحقق اهداف این پژوهشکده دارند.


دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به نگاه عموم جامعه به علوم انسانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز در جامعه ما باور عمومی به کارآمدی و گره‌گشایی این علم وجود ندارد، اما کلید بسیاری از مشکلات در جامعه ما در گرو رشد علوم انسانی است، مدیریت ضعیف بسیاری از زیرساخت‌ها و هزینه‌ها را بی‌فایده می‌کند، تحول علوم انسانی کار بسیار بزرگی است، به هیچ‌وجه نباید آن را جناحی و جنجالی کرد و باید کاملا علمی و تخصصی به آن پرداخت.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار