۰۲ آذر ۱۳۹۶ ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۵۲۸۳۱
moarefe iranzade farhangi 96 (1)

حسین سلیمی در مراسم افتتاح «پژوهشکده علوم انسانی» کشور گفت: دانشگاه علامه طباطبائی متولی تحول علوم انسانی کشور شده است و از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌هایی که با هدف کشف مفاهیم مبتنی بر تحول علوم انسانی و نظریه‌پردازی در این حوزه نوشته می‌شوند در پژوهشکده علوم انسانی کشور حمایت می‌کند.


به گزارش عطنا، «پژوهشکده تحول علوم انسانی» کشور که به همت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شده بود، دوشنبه، 29 آبان ماه توسط دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر غلامعلی حدادعادل، رئيس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.


برنامه افتتاحیه این پژوهشکده با حضور دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالساده نیسی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری‌گلپایگانی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سیدمجتبی محمودزاده، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و از مدیران فرهنگی سابق دانشگاه، ماندانا تیشه‌یار، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی، ایراندخت فیاض، مدیرگروه آموزش و پرورش دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، سهیلا پروین، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، امیر زندمقدم، رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر داود حسین‌پور، مدیر گروه مدیریت دولتی، شهری، کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی و  دکتر سیدحمید طالب‌زاده، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


آغاز به کار «پژوهشکده تحول علوم انسانی»



دکتر حسین سلیمی پس از رونمایی از تابلوی پژوهشکده در جلسه‌ای با حاضران به جلسه خرداد ماه که با دکتر غلامعلی حدادعادل، رئيس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر محمدرضا مخبردزفولی، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام محمد محمديان، رئيس ‌نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتند اشاره کرد و گفت: پژوهشکده‌ای که امروز افتتاح شد محصول توافق در جلسه خرداد ماه است که بنا شد دانشگاه علامه طباطبائی حرکتی برای انجام کارهای بنیادی‌تر و در قالب کار پژوهشی برای تحول علوم انسانی آغاز کند.


وی افزود: ما تا وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی کمک‌هایشان را آغاز کنند کار را شروع کرده‌ایم تا بعدا با افزایش همکاری‌ها ابعاد کار را گسترش دهیم؛ در مرحله اول ما کالبد اداری پژوهشکده‌ای که داشتیم را با استفاده از اختیارات دانشگاه تغییر نام و تغییر کاربری دادیم تا تبدیل به مکان ابتدایی «پژوهشکده علوم انسانی» شود؛ بنابراین از دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضای مساعدت و تسریع در امور کسب مجوز این پژوهشکده را داریم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ساختار اداری و اولیه پژوهشگاه علوم انسانی با اختیارات دانشگاه شکل گرفته، از دکتر محمودزاده، استاد مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی و از مدیران فرهنگی سابق دانشگاه خواستیم تا مسئولیت این کار را با هماهنگی با دکتر موسوی بر عهده بگیرند، دکتر نیسی این کار را سازماندهی کردند و بعد از مدتی با حمایت معاونت توسعه دانشگاه، ساختمان خیابان کریمخان برای آغاز کار در اختیار این مجموعه گذاشته شد.


 سلیمی گفت: مبنا و آغاز این حرکت بر اساس امکانات دانشگاه علامه طباطبائی و حمایت معنوی شورای تحول و ارتقای شورای انقلاب فرهنگی است، اگر این شورا و وزارت علوم کمک بیشتری بکنند ما مکان دیگری نزدیک پردیس مرکزی در نظر خواهیم گرفت و فعالیت‌ها را در حوزه‌های مختلف گسترش می‌دهیم.

مباحث مطرح شده در کرسی‌های تخصصی قابلیت مفهوم‌سازی دارند



وی در ادامه افزود: چارت اولیه پژوهشکده در نظر گرفته شده و دانشگاه برای این پژوهشگاه بودجه‌ای در نظر گرفته است، کار پژوهشگاه از دوشنبه، 29 آبان در سه حوزه اصلی آغاز می‌شود؛ حوزه اول حمایت از پایان‌نامه‌ها است، چنانچه هدف پایان‌نامه‌ای تولید محتوا در راستای تحول حوزه علوم انسانی کشور باشد مورد حمایت شورای پژوهشی دانشگاه قرار خواهد گرفت.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: اگر کارگروه‌های پژوهشگاه که مدیران گروه‌های شورای تحول هم در آن حضور دارند تشخیص دهد یک پایان‌نامه مخصوصا پایان‌نامه‌ دکتری در این مسیر است و می‌تواند تبدیل به یک متن تحولی شود، ما آن پایان‌نامه را حمایت مالی می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا چاپ شود.


سلیمی درباره این موضوع گفت: ممکن است هدف یک پایان‌نامه تولید یک نظر یا متن به هدف تحول علوم انسانی باشد اما در قالب فرضیه و روش‌های جاری تحقیق قرار نگیرد و نیازمند آیین‌نامه جداگانه‌ای باشد، این پژوهشگاه این شرایط را فراهم کرده است تا پایان‌نامه مذبور به راه خود ادامه دهد. امیدواریم در هر دوره دکتری که تقریبا 5 دانشجو داریم، یک پایان‌نامه به حوزه تحول علوم انسانی گرایش پیدا کند و ما آن را مورد حمایت قرار دهیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: حوزه دوم نوشتن کتب و طرح‌های پژوهشی‌ برای کشف مفاهیم مبتنی بر تحول توسط پژوهشگران این پژوهشگاه که دانشجویان هستند است، مثلا اگر در رشته مدیریت یا اقتصاد طرح‌هایی ارائه شود که به تحول اقتصاد و مدیریت کشور کمک می‌کند ما از آن حمایت می‌کنیم.


وی درباره این موضوع گفت: کرسی مفهوم سرمایه و پول از دیدگاه اقتصاد لیبرالیستی و اسلامی در دانشگاه علامه برگزار شد، مثلا اگر این کرسی که موفق هم بود بتواند در حد یک طرح پژوهشی مفهوم‌پردازی شود که هم بعدا بتواند تدریس شود، هم به یک متن معین در این حوزه بدل شود، ما آن را مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم و در انتشارات لوگوی متفاوتی به این دست از کتاب‌ها که خروجی پژوهشگاه است و توسط دانشجویان انجام می‌شود اختصاص می‌دهیم.


ظرفیت برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی وجود دارد



سلیمی حوزه سوم فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی را برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی دانست و گفت: ما چه برای استادان و چه دانشجویان، مخصوصا دانشجویان دکتری نیازمند این هستیم که چند وقت یکبار نشست‌های علمی داشته باشیم که موضوعات را تبدیل به یک جریان روزمره علمی کند. نه به شکل تشریفاتی بلکه هدفمند و دغدغه‌مند باشد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: تجربه چند سال اخیر نشان داده است که در جلسات اول نشست ممکن بود استادان ما ابتدا با مفهوم پیوند بین علوم انسانی و علوم اسلامی بیگانه باشند یا ذهنشان با این موضوع ارتباط برقرار نکند و موضع‌گیری کنند ولی امروزه به دلیل استمرار در برگزاری جلسات و گفت‌و‌گو در فضای علمی این موضوع تبدیل به یک جریان پذیرفته شده قابل بحث در دانشگاه شده است.


وی افزود: ما این موضوع را به دانشگاه علامه طباطبائی محدود نمی‌کنیم و قرار است دانشگاه ما مجرایی برای ارتباط سایر دانشگاه‌ها با این موضوع باشد. اگر کارگاه‌ها زمینه بین‌المللی نیز پیدا کند ما شرایط گفت‌و‌گو را فراهم می‌کنیم، برای مثال دانشگاه‌های مالزی برای برگزاری کارگاه در حوزه اسلامی کردن علوم اعلام آمادگی کرده‌اند.


 سلیمی با اشاره به اجلاس دانشگاه‌های جهان اسلام در ترکیه گفت: وقتی در جلسه‌ای از آن اجلاس به صورت یک تیتر به این موضوع اشاره کردم حدود 30 رئیس دانشگاه با اشتیاق از مشارکت در این بحث استقبال کردند، بنابراین در زمینه کارگاه‌ها و نشست‌ها زمینه مطالعه بین‌المللی فراهم است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: در هر صورت ما در سطح مقبول فعالیت‌های خود را ادامه و 6 ماه دیگر گزارش عملکرد، محصولات و نتایج کار پژوهشگاه علوم انسانی را به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی می‌دهیم.


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: علی‌رغم مشکلات مالی دانشگاه، معاونت توسعه امکانات لازم برای شروع کار را فراهم کرد و امیدواریم با همت دکتر محمودزاده و شخصیت‌های علمی برجسته دانشگاه که مدیریت گروه‌های پژوهشکده را پذیرفتند و ستون‌های علمی این پژوهشکده خواهند بود این کار را توسعه دهیم.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار