۲۹ آبان ۱۳۹۶ ۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۵۲۲۶۵
afkhami19

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی: آسیب رواج بی‌رویه فضای مجازی را در درجه اول به دلیل بی‌کاری مفرط نسل جوان می‌دانم؛ چراکه این افراد بخش عمده استفاده‌کنندگان از فضای مجازی را تشکیل می‌دهند. این‌که امروزه در این تله افتاده‌ایم، به این دلیل است که سرگرمی جایگزین نداریم و حتی نرخ کار کردنمان هم به میزان کشورهای دیگر نیست. 






به گزارش عطنا، دکتر حسینعلی افخمی، مدیرگروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

آسیب رواج بی‌رویه فضای مجازی را در درجه اول به دلیل بی‌کاری مفرط نسل جوان می‌دانم؛ چراکه این افراد بخش عمده استفاده‌کنندگان از فضای مجازی را تشکیل می‌دهند. این‌که امروزه در این تله افتاده‌ایم، به این دلیل است که سرگرمی جایگزین نداریم و حتی نرخ کار کردنمان هم به میزان کشورهای دیگر نیست.





در کشورهای دیگر کارمندان هنگام کارکردن حق استفاده از تلفن‌های همراه یا صحبت کردن شخصی در تلفن ثابت محل کار را ندارند؛ اما در ایران به این صورت نیست و این روزها وقتی به اداره‌ای می‌رویم، می‌بینیم کارمندان مشغول چک کردن گوشی‌هایشان هستند.


افزایش بی‌رویه استفاده از فضای مجازی و محدود شدن کسب اخبار و اطلاعات از آن، به چند دلیل تشدید شده است. اول همان‌طور که اشاره کردم، در دنیای کار و فعالیت هیچ محدودیتی برای استفاده از آن نیست. در فضای عمومی و سطح جامعه هم هیچ قانونی برای استفاده از وسایل ارتباطی تعریف نشده است و ما به خودمان اجازه می‌دهیم در اتوبوس یا مترو بلند بلند با تلفن صحبت کنیم و صحبت‌های خصوصی‌مان را بگوییم. همچنین قیمت و هزینه فضای مجازی نسبت به دیگر امکانات مطالعاتی، فرهنگی و سرگرمی در کشور ما پایین است.


امکان استفاده از بسیاری شبکه‌های پیام‌رسان و اجتماعی رایگان است و هزینه‌ای بابت استفاده از امکانات و محتوای آن پرداخت نمی‌کنیم. درست است که گفته می‌شود قیمت اینترنت در ایران نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است، اما در کشور خودمان به نسبت بسیاری از سرگرمی‌ها و تفریحات ارزان است و این دلیلی است که بسیاری را به استفاده از این فضا ترغیب می‌کند و افراد برای سرگرم کردنشان و حتی مطالعه و کسب آگاهی به آن روی می‌آورند. این هزینه در عوض از دو جای دیگر کم می‌شود؛ کتاب و مطبوعات و مردم ترجیح می‌دهند پولی را که برای این دو عامل خرج می‌کردند، صرف فضاهای مجازی کنند. کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که خیلی زودتر از ما امکان استفاده از فضای مجازی را پیدا کرده‌اند و با این حال، آمار تیراژ مطبوعاتشان سقوط نکرده است.


در کشور ما این میزان اصلا قابل مقایسه نیست و طبق آماری که من شنیده‌ام، تیراژ بعضی روزنامه‌ها در دو دهه گذشته حدود 90 درصد کاهش پیدا کرده است. زنگ خطر اصلی وقتی به صدا درمی‌آید که متوجه شویم چه چیزی جای مطبوعات را گرفته است؛ فضای مجازی که اطلاعات و اخبار در آن بدون منبع هستند و به صحت ‌و سقمشان اعتباری نیست. نقطه ضعف دیگر مطبوعات در چنین شرایطی، عدم رقابت‌پذیری است. آنها نتوانسته‌اند چیزی ارائه کنند که به عنوان عامل تمایز و برتری‌شان در مقابل فضای مجازی محسوب شود و فقط به انتشار اخبار روزمره می‌پردازند. مطبوعات قدرت پیگیری و تحلیلشان را هم در خصوص وقایع و اخبار اجتماعی ـ سیاسی از دست داده‌اند و هیچ وجه بارزی در مقایسه با فضای مجازی ندارند.


اینجاست که فضای مجازی یک‌تنه همه امور را در دست می‌گیرد. به بیان اخبار روز می‌پردازد، از حاشیه‌های افراد معروف و ستاره‌ها می‌گوید، به بیان مطالب جذاب و آموزنده چون مطالب آموزشی و پزشکی و سلامت و... می‌پردازد و در نتیجه نبض جامعه را در اختیار می‌گیرد.


رسانه‌های مکتوب ما از ترسیم خطوط آینده برای مخاطبانشان عاجز مانده‌اند و مردم هم دیگر انتظار ندارند آنها چیزی برایشان بگویند. جامعه روز به روز از کنشگری فاصله گرفته و با رنگ باختن مطبوعات، جنبه سرگرمی و مباحث آسان فضای مجازی اوج می‌گیرند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار