۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۵۱۶۰۳
mehdi-taghavi

مهدی تقوی گفت: به اعتقاد کارشناسان، تقویت سرمایه‌ای و حمایت‌های اصولی و حرفه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر، بهترین روش برای حل مشکل سرمایه استارت‌آپ‌هاست.


به گزارش عطنا، مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، در خصوص اهمیت استارت‌آپ‌ها به نوپانا گفت: «سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها، از مهم‌ترین نیازهای اقتصاد کشور است؛ چرا که استارت‌آپ‌ها تاکنون بسیاری از چالش‌های اساسی حوزه اقتصاد را به‌خوبی حل کرده‌اند. در همین راستا ظهور و شکل‌گیری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی مانند سرمایه‌گذاران جسورانه، بهترین راه حل موجود است.»


تقوی اظهار کرد: «حجم سرمایه‌گذاری تخصصی در کشور ما در مقابل نیاز موجود بسیار کم است و متاسفانه سرمایه‌ها کمتر به‌سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی می‌روند؛ بنابراین باید در سوق دادن سرمایه‌های مردمی و دولتی به‌سمت آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.»


این کارشناس اقتصادی افزود: «از دلایل اصلی که سرمایه‌های مورد نیاز به اندازه لازم به سمت وی‌سی‌ها نمی‌آیند، نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژهای فناورانه دارای نوآوری و خلاقیت است. همچنین می‌توان به نرخ بالای سود بانکی، عدم حمایت کافی صندوق‌هایی مثل صندوق‌های بازنشستگی، بنیادهای مالی و نهادهای ملی موجود از سرمایه‌گذاران خطرپذیر استارت‌آپی اشاره کرد.»


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه بیان کرد: « آینده اقتصاد دیجیتال ایران امیدوارکننده است. اکنون استارت‌آپ‌های بسیاری در این حوزه شکل گرفته‌اند که در میان آن‌ها نمونه‌های موفقی به چشم می‌خورند؛ اما مهم‌ترین مسئله‌ای که این روزها در توسعه اقتصاد دیجیتال ایران باید جدی گرفته شود موضوع سرمایه است.»


او عنوان کرد: «بعضی از منابع مالی مانند صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های بازنشستگی، نهادهای عمومی و بنیادها از مهم‌ترین منابع مالی پیشنهادی کارشناسان برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند.»


تقوی خاطرنشان کرد: « برای ایجاد استارت‌آپ‌های قدرتمند در کشور با ارزش‌های مالی بالا و توانا و در زمینه توسعه اقتصاد نوین و دیجیتال کشور، مشکلات متعددی در جذب سرمایه‌ وجود دارد؛ با وجود منافع بسیار بالای سرمایه‌های خارجی، جهت حفظ مالکیت و مدیریت داخلی نمی‌توان بیشتر از ۴۹ درصد سرمایه‌های لازم را از خارج از کشور تامین کرد؛ بنابراین نیاز به جذب سرمایه ۵۱ درصدی داخلی است و در این زمینه کمبود سرمایه‌گذاری تخصصی داخلی به‌شدت محسوس است. به اعتقاد کارشناسان، تقویت سرمایه‌ای و حمایت‌های اصولی و حرفه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر، بهترین روش برای حل مشکل سرمایه استارت‌آپ‌هاست. »


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: «مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی باید به فکر ایجاد صدها استارت‌آپ در کشور و حداقل ۵ یونیکورن‌ استارت‌آپی باشیم. یونیکورن‌های استارت‌آپی، شرکت‌های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار هستند که ادغام، تملک و یا وارد بازار بورس نشده‌اند. به نظر می‌رسد در راستای این هدف و همچنین توسعه اقتصاد نوین و مدرن دیجیتال در کشور، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی در زمینه تدوین قوانین اصولی جذب سرمایه‌ خارجی، تعیین میزان سهام‌داری سرمایه‌گذار خارجی و همینطور قانون‌گذاری، شکل‌دهی و حمایت از تشکیل مناطق آزاد داده‌ها باید ورود کنند و فعالیت داشته باشند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار