۲۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۵۰۴۲۳
hosein mirzaee

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم از ابلاغ آیین‌نامه فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تا پایان امسال ۹ اتحادیه انجمن‌های علمی مجوز فعالیت می‌گیرند.


به گزارش عطنا به نقل از  ایسنا، حسین میرزایی در نشست خبری جشنواره ملی حرکت که امروز در معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار شد، از ابلاغ آیین‌نامه فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: کار اصلاحیه این آیین‌نامه پس از ۹ سال به اتمام رسید و هفته گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. در واقع در حال حاضر تعداد اتحادیه انجمن‌های علمی از چهار اتحادیه سال ۹۲ به ۳۶ اتحایه افزایش یافته است و آخرین اتحادیه تشکیل شده نیز مربوط به اتحادیه انجمن علمی هنر است.


وی در ادامه تصریح کرد: اتحادیه انجمن‌های علمی زمانی تشکیل می‌شود که در آن، به تعداد 20 رشته انجمن علمی وجود داشته باشد و در حال حاضر تقریبا در همه رشته‌ها انجمن علمی وجود دارد، امیدوار هستیم تا پایان امسال، ۹ اتحادیه ای که درخواست فعالیت دادند، بتوانند مجوز فعالیت بگیرند.


سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم به تفکیک آماری سهم گروه‌های مختلف آموزشی از اتحادیه انجمن‌های علمی اشاره کرد و افزود: ۳۲ درصد انجمن‌های علمی کشور در حوزه علوم انسانی، ۲۸ درصد فنی و مهندسی، ۱۷ درصد کشاورزی ومنابع طبیعی، ۱۶ درصد در حوزه علوم پایه و هفت درصد نیز در حوزه هنر و معماری است.


 میرزایی برگزاری جشنواره ملی حرکت را یکی از رخدادهای مهم انجمن‌های علمی دانشجویی کشور دانست و گفت: این جشنواره در دومرحله دانشگاهی و ملی برگزار می‌شود که ابتدا این جشنواره در تمامی دانشگاه‌ها برگزار و در نهایت مرحله ملی آن برگزار می‌شود که ششمین دوره آن در بهمن سال ۹۲ در دانشگاه شریف،‌ هفتمین دوره دانشگاه شیراز، هشتمین در دانشگاه فردوسی مشهد، نهمین دانشگاه باهنر کرمان و دهمین دوره آن نیز دوم تا پنجم آذر ماه امسال در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می‌شود.


وی با اشاره به تفاوت برگزاری جشنواره این دوره در مقایسه با سال‌های گذشته، افزود: سعی کردیم در این جشنواره علاوه بر انجمن‌های علمی دانشجویی،   گروه‌های دیگر نیز به‌صورت انفرادی شرکت کنند. البته در بین قالب‌های ارسالی، "پژوهش و آثار" بیشترین آثار ارسالی در جشنواره ملی حرکت را داشت. بطور کلی تقریبا حدود ۸۶ درصد از شرکت کنندگان در جشنواره از انجمن‌های علمی دانشجویی، هفت درصد گروه‌های دانشجویی مشارکت کننده به‌صورت انفرادی و هفت درصد نیز ازگروه‌های غیر انجمن‌های علمی شرکت کردند.


میرزایی همچنین انجمن‌های علمی دانشجویی را یکی از تسهیل کننده‌های ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت دانست و گفت: دراین جشنواره نیز شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند و گروه‌ها و دانشجویان می‌توانند ایده‌های خلاقانه خود را ارائه دهند.


سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در ادامه از تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل تشکیل مجامع کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل حدود ۸ سال بود که معطل مانده بود که در حال حاضر کار  پیش‌نویس اولیه آن انجام شده و در سال جاری اعلام خواهد شد.


در ادامه فضل الله ایرجی کجوری مدیر کل فرهنگ و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: جشنواره حرکت فقط برای دانشجویان دولتی دانشگاه‌های وزارت علوم اعم از دانشگاه پیام نور و موسسات غیرانتفاعی برگزار می‌شود و امسال نیز  علاوه بر انجمن‌های علمی، گروه‌های دانشجویی‌ و دانشجویانی‌ که خلاقیت علمی داشته‌اند نیز توانستند در این جشنواره شرکت کنند.


وی تصریح کرد: مجموعه ۱۰۴ دانشگاه و موسسات آموزشی عالی در دهمین جشنواره ملی حرکت شرکت کردند که در مقایسه با سال گذشته  ۱۰ درصد رشد کرده است و  ۱۲۴۴ آثار  نیز ارسال شده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. بطور کلی تعداد ۳۳ اتحادیه‌ انجمن‌های علمی در جشنواره حضور پیدا کردند و در بخش داوران نیز ۳۰۰ داور از بین دانشگاه‌ها معرفی و در نهایت ۴۴ داور انتخاب شدند.


 مدیرکل فرهنگی واجتماعی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: در دهمین جشنواره ملی حرکت رقابت وسیعی بین دانشجویان وجود دارد، ما سعی کردیم فعالیت‌های نمایشگاهی این جشنواره را در خارج از محل برگزاری جشنواره و در کرمان برگزار کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار