۱۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۵۰۳۲۵
ghanbari eghtesad

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی می‌گوید: ما در اقتصاد به تئوری تکیه می‌کنیم. باید بین علم و عمل ارتباط برقرار شود و دانشجویان حوزه صنعت و اقتصاد کار تیمی و فرهنگ کار تیمی را یاد بگیرند تا ایده آن‌ها تبدیل به طرحی با توجیه اقتصادی شود. باید به نیروی انسانی و آموزش توجه شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایران اکونومیست، چرا برخی از کارآفرین‌ها در میانه راه شکست می‌خورند؟ محمدرضا قنبری، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «ورشکستگی در ابعاد مختلف کارآفرینی پیش می‌آید. بعضی‌ها در ابتدای کار یا قبل از به تولید رسیدن ایده خود، ورشکست می‌شوند و بعضی‌ها بعد از تولید یا بعد از فروش ورشکسته می‌شوند. این‌ها هرکدام شرایط و دلایل خاص خود را دارد. باید ریشه این مشکلات را بررسی کرد بعد درباره آن‌ها تحلیل منسجمی ارائه داد.»


او می‌گوید: «متأسفانه در جامعه ما نسبت به کارآفرینی و ورشکستگی آن‌ها کلی‌گویی می‌شود و این کلی‌گویی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از مشکلات باشد.»


به گفته قنبری، به تفکیک دوره ورشکستگی و مسائل آن توجه نمی‌شود کسی که می‌خواهد وارد فعالیت اقتصادی شود خواه این فعالیت کار تولیدی باشد یا خدماتی یا بازرگانی، هرکدام شرایط خاص خود را دارند و جنس مشکلات آن متفاوت است و باید با ابعاد موفقیت و شکست آن آشنا بود. دلایل صعود و سقوط هر حوزه‌ای متفاوت است.»


قنبری با اشاره به تعریف کارآفرینی می‌گوید: «کارآفرین ایده را به ثروت تبدیل می‌کند. کارآفرینی چندین مرحله دارد؛ یک مرحله این است که انتخاب ایده به‌درستی انجام‌شده باشد و بعد فاصله بین ایده تا تولید محصول به‌درستی طی شود؛ در این دوره مطالعه و بررسی محصول، بازار هدف و نوع رقابت مهم است. در فعالیت‌های صنعتی فرد باید شرایط متعددی را پشت سر گذارد تا ایده تبدیل به محصول شود. آن بخشی از کارآفرینی که در این رابطه فعالیت می‌کند به نام اقتصاد کارآفرینی یا کارآفرینی اقتصادی معروف است.»


او ادامه می‌دهد: «بخش دیگری بعد از انجام تولید و محصول باید فعالیت خود را شروع کند بازاریابی و فروش است و بعد از آن مدیریت کارآفرینی اهمیت پیدا می‌کند. باید بین این دو تمیز داد. کتاب‌هایی در بازار است که از دلایل ورشکستگی می‌گویند؛ آن‌ها بیشتر از دوره مدیریت یا بازاریابی می‌گویند درحالی‌که دوره ایده پردازی مهم‌تر است.»


او معتقد است: «بیشتر کارآفرین‌های ما درباره تبدیل ایده به ثروت تأمل نمی‌کنند.» به گفته قنبری اگرچه دولت، قانون کار، مالیات، بیمه و محیط کسب‌وکار مهم و تأثیرگذار است اما ایده پردازی هم مهم است. ما باید ببینیم که در مسیر ورشکستگی چه عواملی وجود داشته و کدام تأثیرگذار بودند.»


 او حلقه دوم ورشکستگی را علاوه بر ایده پردازی، نیروی انسانی می‌داند.


قنبری معتقد است: «حرکت دولت در حوزه تربیت نیروی انسانی یک حرکت لاک‌پشتی است نه خرگوشی؛ این نتیجه تجربه من در حوزه علم (دانشگاهی) و عمل (کارآفرینی) است. ما باید مهم‌ترین مسئله خود را توجه به نیروی انسانی قرار دهیم. در کنار توسعه انسانی باید به مسئله آموزش کارآفرینی توجه شود. حلقه گم‌شده اقتصاد امروز ما، نیروی انسانی و کیفیت آن است.»


او معتقد است: «دولت باید سیستم پالایش و نظارتی درستی داشته باشد؛ حل مشکلات اقتصادی نیاز به برنامه و نظارت دارد.»


قنبری می‌پرسد: «چرا اکثر بنگاه‌های کوچک ما در سال اول ورشکست می‌شوند؟ چون نظام آموزشی، کارآفرینی و سیستم نظارت ما مشکل دارد؛ باید وزارت کار و دانشگاه‌ها برنامه جامعی برای آموزش کارآفرینی داشته باشند، باید دانشگاه و بازار کار در ارتباط مستقیم باهم باشند. تنها تئوری، مشکلات امروز اقتصاد ما را برطرف نمی‌کند؛ دانشجویان باید بنگاه‌ها را بشناسند و از نزدیک با عمل و کار در حوزه کارآفرینی آشنا شوند. دنیا به خلاقیت، ایده و استعدادسنجی جوانان خود اهمیت می‌دهد. ما باید سیستم کاریابی و اشتغال‌آفرینی خود را اصلاح کنیم.»


قنبری معتقد است: «تولید و بازاریابی مرحله بعدی اقتصاد است. ما متأسفانه به تئوری تکیه می‌کنیم. باید بین علم و عمل ارتباط برقرار شود و دانشجویان حوزه صنعت و اقتصاد کارتیمی و فرهنگ کار تیمی را یاد بگیرند تا ایده آن‌ها تبدیل به طرحی با توجیه اقتصادی شود. اما به نظر من مشکلات امروز ما در حوزه اقتصاد علاوه بر مسائل و مشکلات کلان به فرهنگ کارآفرینی، نظارت و نوع برنامه‌ریزی هم برمی‌گردد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار