۲۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۰۲۵۲
kargah roozname khane nashriat (3)

هجدهمین دوره «روزنامه‌نگاری در نشریات دانشجویی» به همت مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی هشتم و نهم آبان ماه برگزار شد.


به گزارش عطنا، این دوره روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت 9 تا 18 در سالن جلسات ساختمان معاونت دانشجویی دانشگاه، ویژه صاحبان امتیاز، مدیران مسئول، سردبیران و دانشجویان برگزار شد.


امیرهوشنگ قلندری، رئیس هیئت داوران جشنواره قلمه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی گرایش روزنامه‌نگاری و کارشناس ارشد علوم ارتباطات، داور جشنواره‌های کشوری نشریات دانشجویی، مدرس حرفه‌ای دوره‌های آموزشی «نشریات، رسانه و ارتباطات»، مولف کتاب در حوزه نشریات دانشجویی و دکتر هدی غفاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی و استاد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی مدرسان این دوره بودند.


سرفصل‌های تدریس این دوره سبک‌های خبرنویسی، شیوه‌های تهیه گزارش و مصاحبه، شیوه نگارش مقاله مطبوعاتی، حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی روزنامه‌نگاران و گرافیک و صفحه‌آرایی رسانه‌ای بود.


ثبت نام در این دوره‌ برای صاحبان امتیاز(اشخاص حقیقی)، مدیران مسئول و سردبیران «نشریات دارای مجوز یا در شرف دریافت مجوز» که تاکنون در این دوره‌ها شرکت نکرده بودند الزامی و هزینه شرکت در دوره برای مسئولین نشریات (صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیران)  5 هزار تومان و عموم دانشجویان 10 هزار تومان بود.
شرکت‌کنندگان در پایان این دوره گواهی شرکت در کارگاه «روزنامه‌نگاری در نشریات دانشجویی» دریافت کردند.


علیرضا قنبری، کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره برگزاری دوره‌های روزنامه‌نگاری خانه نشریات دانشگاهی علامه طباطبائی گفت: از سال 90 تا به حال خانه نشریات دانشگاهی در هر ترم تحصیلی حداقل یک دوره آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار کرده است و در ماه جاری هجدهمین دوره را برگزار کردیم که به دلیل محدودیت فضای آموزشی علی‌رغم ثبت نام و استقبال خوب دانشجویان فقط توانستیم 30 نفر از علاقه‌مندان را ثبت‌نام کنیم.


علیرضا قنبری در ادامه گفت: بعضی وقت‌ها هم بوده که تعداد شرکت‌کنندگان به 120 نفر هم رسیده است یا مجبور شده‌ایم در ترم تحصیلی دوبار این دوره را برگزار کنیم؛ دانشگاه علامه طباطبائی جزء معدود دانشگاه‌هایی است که به طور منظم به برگزاری دوره آموزش روزنامه‌نگاری و جلسات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه می‌پردازد.


کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی حرفه‌ای بودن مدرسین این دوره‌ها را از اولویت‌های خود عنوان کرد و گفت: بیشتر سعی کرده‌ام از اساتید حرفه‌ای در این کار استفاده کنم. حرفه‌ای به این معنی که سال‌ها در این عرصه قلم زده و تدریس داشته‌اند چرا که تجربه نشان داده است که روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در آموزش کاربردی به دانشجویان موفق‌تر از افراد آکادمیک عمل کرده‌اند.


وی به ارزیابی مقایسه‌ای نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت و گفت: به نظر من نشریات دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، روان‌شناسی و علوم تربیتی و سپس دانشکده اقتصاد و مدیریت از لحاظ کیفی و کمی در سطح بالاتری نسبت به سایر دانشکده‌ها قرار دارند، این در حالی است که دانشجویان دانشکده ارتباطات با وجود داشتن 8 مجوز انتشار، در مقایسه با دیگر نشریات دانشکده‌ها از لحاظ کمی و حتی کیفی وضعیت خوبی ندارند و انتظار می‌رود دانشجویان دانشکده ارتباطات در زمینه روزنامه‌نگاری الگو و پیشروی دیگر دانشکده‌ها باشند.


کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی راجع به روند کسب مجوز نشریه توسط دانشجویان گفت: دانشجویان با مراجعه به خانه نشریات، تکمیل فرم‌ درخواست انتشار، تحویل مدارک و فرم تایید استعلام آموزشی خود می‌توانند نسبت به درخواست مجوز انتشار اقدام کنند.


سپس ما بر اساس مفاد آیین‌نامه نشریات دانشگاهی و از طریق کمیته انضباطی استعلام‌های لازم را می‌گیریم و در صورتی که مانعی آموزشی و انضباطی وجود نداشته باشد، درخواست آنها در جلسه ماهانه کمیته طرح می‌شود و در 99 درصد موارد کمیته ناظر بر نشریات با درخواست‌های مجوز انتشار موافقت می‌کند.


وی افزود: پس از کسب موافقت کمیته در صورتی که فرد قبلاً در دوره‌های آموزشی ما شرکت کرده باشد می‌تواند نشریه خود را منتشر نماید، در غیر این صورت باید در دوره آموزشی «روزنامه‌نگاری در نشریات دانشجویی» که معمولا هر ترم برگزار می‌شود شرکت کنند.


علیرضا قنبری در ادامه گفت: شاید جالب باشد، بدانید که دانشگاه علامه جزء معدود دانشگاه‌هایی است که شرکت همه دانشجویان علاقه‌مند به روزنامه‌نگاری در دوره‌های آن آزاد است و حتی اعضای تحریریه نشریات و کسانی که درخواست انتشار نشریه ندارند نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.


وی گفت: در حال حاضر بیشتر دانشجویان قبل از درخواست انتشار با آگاهی از الزام آیین‌نامه نشریات برای شرکت در این دوره آموزشی شرکت می‌کنند و سپس درخواست صدور مجوز انتشار می‌دهند.


علیرضا قنبری سیاست‌گذاری خانه نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه آموزش را مثبت تلقی کرد و گفت: در بین فعالان فرهنگی دانشگاه؛ فقط فعالان نشریات دانشگاهی هستند که قبل از ورود به عرصه فعالیت حتما باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند در حالی که برای سایر فعالان فرهنگی دانشگاه مانند انجمن‌های علمی یا کانون‌های فرهنگی و هنری، مذهبی و حتی تشکل‌های سیاسی و اسلامی، آموزشی وجود ندارد.


کارشناس نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: یادم هست یکی از اساتیدی که سال‌ها در عرصه روزنامه‌نگاری فعالیت کرده بود و ما او را برای تدریس دعوت کرده بودیم، آرزو می‌کرد روزی برسد که در قانون مطبوعات هم گذراندن آموزش‌های روزنامه‌نگاری خصوصاً راجع به حدود و حقوق فعالیت مطبوعاتی و تخلفات عمومی و خصوصی الزامی شود تا روزنامه‌نگاران به علت عدم آگاهی به مشکلات قضائی و کیفری دچار نشوند.


قنبری در پایان با اشاره به استقبال از برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزش روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به علت درخواست دانشجویان فعال در نشریه دانشجویی اقتصادی «تراز» در حال رایزنی هستیم که یک کارگاه تخصصی «روزنامه‌نگاری اقتصادی» با حضور یکی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار کنیم.


عکس: فاطمه جعفری-عطنا



 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار