۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۴۹۶۴۵
Korsi Nazarie Pardazi Dr Mazar Yazdi (2)

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در جمع دانشجویان گفت: ما باید در کنار تفاوت‌های موجود در بین دیدگاه‌های متفاوت، به دنبال وجوه مشترک و حل اختلافات به کمک گفت‌وگو باشیم و کار تیمی لازمه‌ گذار به جامعه توسعه یافته است.


به گزارش عطنا، سومین جلسه از سلسله نشست‌های سرمشق توسط انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش، یکشنبه، 14 آبان ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این نشست دکتر علی عرب مازار، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: ثبت تجربه‌هاها به انتقال تجربه و یادگیری جمعی کمک می‌کند و یادگیری جمعی لازمه‌ توسعه یافتگی است.


عرب مازار در ادامه گفت: دوره‌ لیسانس دوره فعالیت دانشجویی‌ام بوده است و من بعد از سربازی در سال63 در کنکور کارشناسی در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شدم.


وی به فضای عمومی کشور از سال 63 تا 67 اشاره کرد و گفت: در آن دوران کشور در حال جنگ بوده‌است و بحران‌های ناشی از اختلافات سیاسی داخلی در کشور خاتمه یافته بود، اما هنوز فضای امنیتی ناشی از بحران‌ها برپا ریشه‌های اصلی اصلاح طلب و اصولگرا در حال شکل‌گیری بود.


عرب مازار خود را یکی از فعالان دانشجویی در آن زمان خواند و افزود: انجمن اسلامی تنها تشکل دانشجویی در آن زمان بود، در دوران لیسانس من عضو انجمن اسلامی دانشکده، عضو شورای مرکزی دانشکده، نماینده دانشکده در شورای انجمن اسلامی دانشگاه و مسئول جهاد دانشگاهی در دانشکده بودم اما کلاس‌هایم در الویت قرار داشتند، اما بعد از ازدواج از فعالیت‌های دانشجویی کنار رفتم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: درس خواندن گروهی با وجود یک تیم مناسب که در سنت حوزه‌ای به آن مباحثه می‌گویند به یاد گرفتن درس کمک می‌کند.



 کار تیمی در قالب تشکل‌های سازمان یافته



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: بهتر است در انجمن اسلامی، طیف‌های متفاوت فکری و سیاسی فعالیت کنند و و به دلیل تحقق نیافتن این امر در سطح کشور در دانشگاه‌ها تعداد تشکل‌های سیاسی زیاد شده‌اس ت.


وی اشاره کرد: در گذشته کسی که عضو انجمن اسلامی بود، عملا در انتخابات در صحنه ظاهر می‌شد، مانند وضعیتی که در جامعه داریم مردم چهار سال یک بار رای می‌دهند و یک جامعه متشکل نیستیم.


عرب مازار اظهار کرد: ما انتخابات پرشوری داریم، اما بعد از انتخابات پراکنده می‎‌شویم و انتخابات فقط ما را دور هم جمع می‌کند، در حالی که جامعه برای طی کردن مسیر اصلاح و توسعه  نیاز دارد که افراد به طور متشکل، کار تیمی انجام دهند و در این صورت هزینه‌های رسیدن به یک جامعه‌ پیشرفته تقلیل پیدا می‌کند، بدون کار تیمی هزینه های گذر به سمت یک جامعه پیشرفته به حدی افزایش پیدا می‌کند که غیرممکن می‌شود.


او تصریح کرد: فعالیت‌های دانشگاهی باید در قالب سازماندهی شده و تشکل‌ها صورت گیرد و با همکاری و گفت‌وگو باید دیدگاه‌هایمان را به یکدیگر نزدیک کنیم و باید در جامعه تحول ایجاد کرد.


وی به ارزیابی‌های متعدد جامعه ایران اشاره کرد و گفت: ما به شدت از نبود تمرین در کار گروهی و تشکل‌ها و سازمان‌هایی که بتواند فعالیت های افراد جامعه را در درون خود سازماندهی کند رنج میبریم.


عرب مازار افزود: بعضی‌ها این را نقص اصلی برای رسیدن جامعه برای تبدیل به یک جامعه پیشرفته در نظر می‌گیرند.



گفت‌وگو، تقابل اندیشه‌ها، اعتقاد، مدارا


این اقتصاددان  خاطرنشان کرد: من نفی نکردم که تشکل‌ها می‌توانند به تشکل‌های متعددی تقسیم شوند، اما باید در کنار تفاوت‌ها، وجوه مشترک را در نظر گرفت.


وی به تاثیر گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: با گفت‌وگو گاهی می‌توان ، بعضی از گروه‌های رقیب را به سمت خود جلب کنید و نظرها و دیدگاه ها را تغییر دهید.


این اقتصاددان ادامه داد: ما در درجه اول انسانیم و وجوه مشترکی داریم و همه ی ما ایرانی هستیم، اختلافات ما باید معلوم، مشخص و با حفظ رفاقت‌ها و روابط دوستانه باشد.


وی به سال‌های 57 و 58 اشاره کرد، گفت: در این سال‌ها جوانان مطالعه‌ بالایی داشتند و علت آن وجود تشکل‌های سیاسی و ایجاد یک فضا برای مطرح کردن حرف ها بود و همه سعی در تجهیز کردن خود به لحاظ فکری داشتند چون در کنار تقابل اندیشه‌ها، در کنار یکدیگر احساس کمبود می‌کردند.


عرب مازار افزود: ما برای ایجاد امتداد باید به درست بودن کاری که می‌کنیم اعتقاد داشته باشیم و تلاش کنیم بنیان‌های آن را در ذهنمان محکم کنیم و مدارا رمز پیشرفت در دنیای مدرن است.


وی در پایان افزود: دیگران را علاقه‌مند به فعالیت‌ها و کارهای دانشجویی کنید و به صورت عمومی تبلیغ کنید و اصول، ارزش‌ها و هدف‌ها را مشخص کنید و باید برای گفت‌وگو نه رقابت تلاش کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار