۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۵۷۴۴
asadi kargah afghanestan (13)

در روزهای گذشته تصویر یک پاکبان دهدشتی در حالی که دختر شش ساله‌اش به او کمک می‌کرد، سوژه یک عکاس شده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که واکنش هایی دربر داشت.


به گزارش عطنا به نقل از ایسکانیوز، عکاسان و خبرنگاران حافظ اطلاعات و جزئیات زندگی مردم هستند و در صورت رضایت افراد اجازه به پخش اطلاعات هستند و اگر عکاس یا خبرنگاری با سلیقه خود از یک عکس یا خبر مطلبی یادداشت کند که واقعیت نداشته باشد یا اینکه سوژه راضی به انتشار آن نباشد با آبرو و زندگی یک انسان بازی کرده است.


این حکایت عکسی است که دو روز گذشته در فضای مجازی پخش شده است با این مضمون که پاکبانی از دختر خود استفاده میکند برای کار خود و کودک خود را بر سرکار میبرد تا زباله ها را جمع کند.


"محمدعلی عادلی که در یکی از روستاهای نزدیک شهر دهدشت استان کهگیلویه زندگی می کند در رابطه با عکسی از وی و دختر 6 ساله اش در فضای مجازی و رسانه ها دست به دست شده است گفته بود که "این چند روز آدم های زیادی تماس گرفتند و درباره عکس از من پرسیدند، اصلا نمیدانستم کدام عکس را می گویند، حتی وقتی دراداره گفتند کارم دارند ترسیده بودم که اتفاقی افتاده است اما از من درباره عکسی پرسیدند که اصلا نمی دانستم چیست، گفتند در شبکه های مجازی پخش شده و خیلی ها آن را دیده اند و برای این که مرا پیدا کنند به اداره زنگ زده اند"


محمدعلی با ابراز نگرانی از این که برخی فکر می کنند خودم این کار را انجام داده ام یعنی دخترم را گرفته ام و با خودم آورده ام که باید کار کند در کنارم و کسی از ما عکسی بگیرد و پخش کند اما اصلا این طور نیست و روحم از دوربین و کسی که عکس گرفته هیچ خبری ندارد.


وی در رابطه با این موضوع که چرا دخترش آنجا با وی بوده گفت: همسرم صبح آن روز با من تماس گرفت و گفت کاری بیرون از منزل دارد و دخترم نزد من آمد و با همسرم نرفت، من هم مشغول کار بودم که دیدم دخترم خودش آشغال روی زمین برداشته و در سطل زباله میریزد، من اصلا چیزی نگفتم و دخترم خودش این کار را کرده است."


افراد پاکبان از عمده کارگرانی هستند که با وجود کار سخت در سرما و گرما به مردم و سرزمین ایران خدمت می کنند، چرا برخی از عکاسان یا حتی خبرنگاران با شات دوربین عکاسی کل زندگی یک فرد را زیر ذره بین می برند تا بلکه نام خودشان بر سر زبان بیفتد و با زندگی و آبروی مردم کشور خودشان بازی می کنند. آیا این گونه عکس ها یا خبرها عادلانه است؟ باید اعتراف کنم که برخی خبرنگاران به جز بازی دادن زندگی مسوولین به سمت بازی دادن زندگی مردم دیگر هم می روند تا نام خود را بر سرزبان ها بیندازند یا پاداشی از این گونه سوژه ها بگیرند بدون آنکه فکر کنند این عکس چه تبعاتی خواهد داشته باشد.


به همین منظور خبرنگار ایسکانیوز با یکی از کارشناسان رسانه گفت و گویی داشته است که در ادامه به آن می پردازیم:


عباس اسدی کارشناس رسانه در رابطه با این موضوع  اظهار کرد: این موضوع از سه جهت مورد نظر است، اول این که از منظر اخلاق حرفه ای مورد بحث است به این صورت که آیا خبرنگار یا آن عکاس اخلاق حرفه ای را رعایت کرده یا خیر؟ با توجه به صحبت های پاکبان این عکاس اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده و آن کودک و پدر بدون هیچ نوع پوششی از صورتشان عکسشان در فضای مجازی منتشر شده است و به اعتبار و جایگاه آن فرد لطمه وارد شده که باعث شده در نزد اقوام و آشنایانی که وی را می شناختند دچار رنجش شوند.


وی افزود: دوم این که از نظر قانونی پاکبان می تواند این عکاس را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.


اسدی تصریح کرد: سوم می توان به این گونه موضوعات از نظر سیاسی نگاه کرد که متاسفانه این گونه عکس ها وقتی منتشر می شوند وجه نظام، کشور و جمهوری اسلامی به همین ترتیب وجه اسلام نزد جهان غرب و کشورهای خارجی منفی نشان داد شود و یک نوع سوژه ای به دست رسانه های خارجی دهد که علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نظام این گونه اخبار و تفسیرهای منفی می پردازند به جای این که به اصل موضوع بپردازند!


وی ادامه داد: اگر پاکبان حاضر به شکایت نباشد یا نتواند شکایت کند؛ مدعی العموم از لحاظ حقوقی می تواند به دلیل انتشار چنین عکسی که به حیثیت کشور و نظام لطمه زده است مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.


اسدی با تاکید بر این که متاسفانه اخلاق حرفه ای در رسانه کشور بسیار کم شده است، گفت: توصیه من این است که واقعا ما نباید برای یک نوع پاداش لحظه ای اقداماتی انجام دهیم که فقط پیامدهای منفی و غیرقابل جبرانی را برای خود، کشور و حتی حرفه مان داشته باشد.


وی گفت: از نظر اخلاق حرفه ای اخلاق ایجاب می کند اگر عکسی را می خواهیم بگیریم باید زوایای آن زمان را بسنجیم و فکر کنیم آیا این عکس را منتشر کنیم یا خیر؟


اسدی با بیان این که اخلاق حرفه ای در کشور ما در بین خبرنگاران و عکاس بسیار زایل شده است، گفت: به خصوص اخلاق اسلامی در کشور ما ضعیف است بنابراین توصیه می کنم رسانه ها به اخلاق های رسانه و ارزش های اسلامی توجه ویژه ای نشان دهند



گزارش: رضایه فراهانی-ایسکانیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار