۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ۰۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۴۰۰
farhadi
دکتر محمد فرهادی در نشست خبری که صبح دیروز  در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به گزارش عملکرد وزارت علوم طی چند ماه اخیر اظهار کرد: 98 برنامه درسی در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی تصویب شده است که 51 برنامه مورد بازنگری قرار گرفته و بقیه موارد برنامه‌های درسی جدید هستند. بیشتر بازنگری‌ها در حوزه رشته‌های علوم انسانی بوده است.

وی افزود: تدوین آیین‌نامه اختیارات برنامه‌ریزی درسی، ارتقای چهار موسسه آموزش عالی غیردولتی به دانشگاه، تدوین آیین‌نامه پذیرش دانشجوی خارجی، تفویض اختیار به دانشگاه‌ها جهت جذب دانشجوی دکتری و غیره از دیگر اقدامات وزارت علوم بوده است.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا ، وزیر علوم در مورد پذیرش دانشجوی خارجی بورسیه اظهار کرد: سال گذشته 4500 دانشجوی غیرایرانی، بورس و غیربورسیه پذیرش شدند که امیدواریم این میزان امسال به دو برابر افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: حدود 370 هزار دانشجو تحت پوشش برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی هستند. تعداد اعضای انجمن‌های ورزشی دانشگاه‌ها در سال 93، 5600 انجمن بود.

وی با اشاره به فعالیت دفاتر مشاوره دانشگاه‌ها اظهار کرد: بیش از دو میلیون دانشجو به دفاتر مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند. همچنین سامانه جامع خدمات دانشجویی به منظور پاسخگویی الکترونیکی طراحی شده است. تفویض اختیار به شوراهای انضباطی استانی دانشگاه‌ها نیز صورت گرفته است.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صندوق رفاه دانشجویان گفت: فعالیت صندوق رفاه دانشجویان در دو سال اخیر گسترده‌تر شده است. تهیه دستورالعمل ویژه دانشجویان دکتری، پرداخت وام دکتری به حدود 900 نفر که میزان آن جمعا 26 میلیارد ریال بوده است، پرداخت تسهیلات به 316 هزار دانشجوی متقاضی، طرح تبدیل یارانه تغذیه به وام تغذیه و ارائه ودیعه مسکن به متاهل‌ها که مبلغ آن در شهر تهران از پنج میلیون تا 7.5 میلیون و در 10 شهر بزرگ کشور از سه میلیون و 750 هزار تا شش میلیون بوده و همچنین تدوین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی از جمله اقدامات صندوق رفاه دانشجویان بوده است.

فرهادی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم توضیح داد: برگزاری اجلاس وزرای علوم با حضور 61 وزیر و معاون وزیر، وزیر کشورهای نم، حضور بیش از 1832 نفر از اساتید خارجی جهت تدریس، تحقیق و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و ورود هیئت‌های دانشگاهی از کشورهای آلمان، اتریش، آمریکا، استرالیا و ... و همچنین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، برگزاری نشست روسای 50 دانشگاه منطقه قفقاز، سفر دبیرکل یونسکو بعد از 10 سال به ایران، برگزاری 164 دوره آموزشی مشترک در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با استفاده از اساتید ایرانی خارج از کشور، اعزام 37 استاد زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی به 52 دانشگاه و مرکز علمی کشورهای مختلف، تامین کتب و منابع آموزشی و برگزاری برنامه‌های مشترک علمی و ادبی، از جمله اقدامات وزارت علوم در حوزه علمی و بین‌المللی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: تعداد نشریات دانشجویی 4هزار و 336، کانون‌های فعال فرهنگی هنری 3110، تعداد تشکل‌های دانشجویی 285 و تعداد انجمن‌های علمی 3500 مورد است.

فرهادی با اشاره به بحث برگزاری کرسی آزاد اندیشی اظهار کرد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از مباحثی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. 400 کرسی آزاد اندیشی در سال تحصیلی 93-94 برگزار شده و آیین نامه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی در اوایل سال بازنگری، تصویب و ابلاغ شد.

وزیر علوم ادامه داد: تدوین منشور حقوق دانشجویان برای اولین بار، برگزاری 32 کنگره در سطح استانی و ملی و 31 اتاق فکر نخبگان در دانشگاه مادر استانی از دیگر فعالیت‌های فر هنگی و اجتماعی وزارت علوم است.

تعیین تکلیف انتخاب روسای دانشگاه‌ها


وزیر علوم در ادامه با اشاره به تعیین تکلیف روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: تعیین روسای دانشگاه‌ها همچنان جاری است. اکنون شورا در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد و از هفته آینده که جلسه تشکیل می‌شود، تعداد کمی که برای تعیین تکلیف باقی مانده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه برخورد با تخلفات احتمالی اساتید ابلاغ شده است، اظهار کرد: شیوه نامه برخورد با تخلفات احتمالی اساتید دانشگاه‌ها ابلاغ شد و اگر تخلفی درون دانشگاه رخ دهد، هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی طبق دستورالعمل مشخص عمل می‌کنند.

پرونده بورسیه‌های غیرقانونی جمع و جور شد


وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی گفت: این داستان به 3000 بورسیه غیرقانونی ختم نمی‌شود، بلکه 6000 بورسیه بی‌مشکل نیز وجود دارد که از این تعداد 5000 بورسیه مربوط به دولت قبل بوده است.

فرهادی با بیان اینکه 3000 بورسیه دارای وضعیت خاصی هستند و به چند دسته تقسیم می‌شوند، توضیح داد: دسته اول افرادی بودند که بدون امتحان پذیرش شده‌اند، در حالی که افراد باید طبق آیین نامه از طریق امتحان بورسیه شوند. افراد دوم افرادی بودند که بدون گرفتن حکم بورس در دوره قبل تحصیل خود را آغاز کردند. این افراد باید تعیین تکلیف شوند. در واقع صلاحیت علمی آنها تایید شده اما صلاحیت عمومی آنها مورد تایید قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: دسته دیگر افرادی هستند که بورسیه شده‌اند، اما جایابی نشده‌اند و تلاش بر این است که این افراد جایابی شوند. چنانچه این افراد جایابی شوند دیگر موردی وجود ندارد، اما اگر جایابی آنها تعیین تکلیف نشود، وزارت علوم جای دیگری را مشخص می‌کند. دسته دیگر افرادی هستند که مربی بودند و به دو دسته رسمی و پیمانی تقسیم می‌شوند. در مورد مربی‌های رسمی مشکلی وجود ندارد، اما در مورد مربی‌های پیمانی که قرارداد آنها سر سال تمام می‌شود، باید مصوبه هیئت امنای دانشگاه در مورد آنها تصمیم گیری کند.

وزیر علوم ادامه داد: عده‌ای وجود دارند که دارای شغل دولتی و رسمی هستند یعنی از دو صندوق حقوق دریافت می‌کنند. بسیاری از این مسائل به دیوان محاسبات بازمی‌گردد. در مورد این افراد تصمیم گیری به این نحو است که یا نباید کارمند باشند یا بورسیه آنها باید لغو شود و با هزینه نقدی تحصیل کنند. عده‌ای دیگر طبق آیین نامه ایثارگران ادامه تحصیل می‌دهند که در این راستا با بنیاد شهید هماهنگی صورت گرفته است.

وزیر علوم در مورد افرادی که به خارج از کشور بورس شده‌اند نیز توضیح داد: عده‌ای که قرار شد در خارج از کشور بدون محدودیت تحصیل کنند باید جایابی آنها تعیین تکلیف شود.

فرهادی در مورد دسته آخر توضیح داد: دسته آخر افرادی هستند که طبق شرایط و ضوابط زمان در مورد معدل، سن و ... که سال به سال توسط وزارتخانه اعلام می‌شد با توجه به این شرایط و ضوابط عده‌ای یا از شرایط سنی برخوردار نبودند یا معدل مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا هر دو مقطع پایین‌تر از میزان تعیین شده بود. تصمیمی که در مورد این افراد گرفته شد این بود که با هزینه شخصی خود ادامه تحصیل دهند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به اختلاس صورت گرفته در صندوق رفاه دانشجویان در دولت قبل گفت: پرونده، پرونده خوبی نبود و در دستگاه قضایی در حال بررسی است.

وی در مورد بررسی رشته‌های دانشگاه آزاد توضیح داد: رشته محل‌های دانشگاه آزاد با مجوز شورای گسترش ارائه می‌شوند. تصمیم بر بازنگری رشته‌های دانشگاه آزاد قبل از انتصاب من به عنوان وزیر علوم اخذ شد و من هم این روند را ادامه دادم . بررسی رشته‌های دانشگاه آزاد در کمیته مشترکی بین وزارتخانه و دانشگاه آزاد بررسی شده و جلسه‌های این کمیته به صورت هفتگی برگزار می‌شود و پس از تایید رشته‌ها در شورای گسترش وزارت علوم به تصویب می‌رسند.

53 درصد رشته‌های دانشگاه آزاد مورد تایید قرار نگرفت


وزیر علوم با بیان اینکه فرآیند بررسی رشته‌ها باید تا آخر اردیبهشت ماه به پایان می‌رسید، گفت: این روند تا مهلت تعیین شده به پایان نرسید و تعدادی از رشته‌ها نقص پرونده دارند و اعلام شده که هر زمان این نقص برطرف شد اجازه ادامه فعالیت رشته وجود دارد. در غیر این صورت فعالیت رشته متوقف خواهد شد. در مجموع طبق گفته‌های کمیته پنج نفره 2981 پرونده رشته محل فاقد مجوز از تاریخ 15 آذرماه 93 تا پایان اردیبهشت ماه 94 بررسی شدند که در مجموع 1408 مورد یعنی 47 درصد رشته‌ها تایید شدند و 53 درصد دیگر مورد تایید قرار نگرفتند و برای رفع نقص به دانشگاه آزاد برگردانده شدند.

فرهادی ادامه داد: دانشگاه آزاد باید این رشته‌ها را متناسب با شاخص‌ها اصلاح کند در غیر این صورت برای ادامه فعالیت رشته‌ها مجوز نخواهند داشت.

سند آمایش سرزمین وزارت علوم تا پایان شهریور نهایی می‌شود


وزیر علوم در ادامه در مورد رتبه بندی موسسات غیرانتفاعی اظهار کرد: به موسساتی که در رتبه بندی در رتبه‌های پایین قرار گرفتند مهلت داده شد تا خودشان را تطبیق و ارتقاء بدهند. سال 84، 112 موسسه غیرانتفاعی غیردولتی وجود داشت که این رقم تا سال 93 به 358 موسسه رسید. اکنون نظارت و ارزیابی این موسسات جدی تر شده است.

فرهادی در مورد سند آمایش سرزمین نیز اظهار کرد: این سند تاکنون باید نهایی می‌شد اما نشده و تا پایان تابستان نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به تفویض اختیار به دانشگاه‌ها گفت: منظور از استقلال دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها دارای هیئت امنا بوده و هیئت امنا در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری می کنند. اگرچه این تصمیم گیری باید طبق مقررات آموزش عالی که از طرف وزارتخانه اعلام شده است، باشد.

افزایشی در پذیرش دانشجوی دکترا صورت نگرفته است


در ادامه مراسم دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه کلاس‌های مقطع دکترا با تعداد دانشجویان بیش از حد نصاب برگزار می‌شود کاهشی در پذیرش دانشجو در این مقطع وجود ندارد گفت: این نکته صحیح نیست و کلاس‌های دکترا نهایتا با هفت دانشجو برگزار می‌شوند. این در حالیست که افزایشی در پذیرش دانشجو دکترا صورت نگرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار