۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۴۳۳۹۸
Hashemi

در حالی که اعلام شده بود گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در هفته اول مهرماه معرفی خواهد شد، هنوز شاهد عملی شدن این وعده نیستیم و آینده این وزارتخانه همچنان مبهم است.





به گزارش عطنا به نقل از جام‌جم، بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه در 29 مرداد امسال و معرفی نشدن وزیر علوم، تاکنون این وزارتخانه مهم با سرپرست مدیریت شده، ‌اما از همان زمان به بعد گمانه زنی‌هایی درباره وزیر پیشنهادی انجام شده است .


پس از علی خاکی‌صدیق که در شب معرفی فهرست کابینه به مجلس، حضورش در مسئولیت وزارت علوم منتفی شد تاکنون اسامی چهره‌های زیادی برای این مسئولیت مطرح شده است که در این زمینه می‌توان از الهام امین‌زاده، رضا فرجی‌دانا، عبدالرضا باقری، سیدضیا هاشمی و هادی خانیکی نام برد.


در عین حال سیدضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم با بیان این‌که رئیس جمهور در حال تعامل نهایی برای معرفی وزیر علوم است، اظهار امیدواری کرد که حسن روحانی بزودی به جمع بندی نهایی برسد و گزینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.


سیدضیا هاشمی در پاسخ به این‌که آیا با شما نیز در این باره صحبتی شده است یا خیر، یادآور شده طبیعی است سرپرست یک وزارتخانه، در معرض گفت‌وگو قرار گیرد.


در حالی که معرفی وزیر علوم با وجود آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها هنوز با اما واگرها وگمانه زنی‌ها همراه است، قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید دارد که حتی اگر در چهارشنبه پیش رو هم وزیر پیشنهادی معرفی شود، بازهم به دلیل تعطیلی هفته آینده مجلس، جلسه رای اعتماد به اواخر مهرماه موکول خواهد شد و این به معنای ادامه بلاتکلیفی وزارت علوم خواهد بود.


عضو فراکسیون ولایت مجلس با اشاره به اهمیت وزارت علوم و حضور چهارونیم میلیون دانشجو درکشور گفت: طولانی شدن روند معرفی گزینه وزارت علوم زیبنده کشور نیست، چون سال تحصیلی برای دانشگاه‌ها آغاز شده، اما هنوز وزارت علوم بدون متولی است.


نماینده نوشهر و چالوس با تاکید بر این‌که طبق شنیده‌ها رئیس‌جمهور قرار است در روزهای آینده کابینه دوازدهم را با وزرای پیشنهادی تکمیل کند، افزود: هر سیستمی به دنبال انتخاب مدیر از بدنه وزارت علوم است، چون نخبگان در این وزارتخانه جمع هستند، ولی امروز این وزارتخانه با وجود داشتن نخبگان کشور، هنوز نتوانسته برای خودش وزیری داشته باشد.


وی با تاکید بر این‌که نمایندگان منتظر معرفی افراد لایق و کامل به مجلس هستند، عنوان کرد: قطعا اگر گزینه دولت با معیارهای نمایندگان تطابق نداشته باشد، احتمال دارد مجلس رای اعتماد به گزینه دولت ندهد .


احمدی افزود: مجلس انتظار دارد فردی که معرفی می‌شود به معنی واقعی کلمه به واژه اعتدال نزدیک باشد و از تندروی در میدان دانشگاه بپرهیزد.



رئیس‌جمهور باید پاسخگوی تاخیر معرفی وزیر باشد



محمد قمی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص دیر معرفی شدن وزیر علوم به مجلس گفت: باید پاسخ این سوال را از رئیس جمهور پرسید که چرا تا الان در معرفی وزیر علوم، تاخیر داشته است.


عضو فراکسیون امید ادامه داد: وقتی وزارتخانه‌ای بدون وزیر باشد، قطعا در روند اداره مجموعه بزرگ دانشگاه خلل ایجاد می‌شود که این امر می‌تواند به هماهنگی بین معاونان، استادان دانشگاه یا تخصیص بودجه، آسیب جدی وارد کند.


نماینده پاکدشت تاکید کرد وزیر پیشنهادی علوم که از طرف رئیس‌جمهور معرفی می‌شود، باید علاوه بر ویژگی‌های انقلابی و اعتقادی از شجاعت،‌ تخصص و تعهد نیز برخوردار باشد.



انتخاب وزیر علوم فارغ از هر گونه گرایش سیاسی



صادق کوشکی، استاد دانشگاه هم با اشاره به این که باید وزیر علوم فارغ از هرگونه گرایش سیاسی انتخاب شود، گفت: وزیر باید از دل آموزش عالی و بدون گرایش سیاسی و خطی انتخاب شده و به دنبال بهبود وضعیت علم و اخلاق دانشجو و استاد و ارتقای وضعیت آنها باشد.


کوشکی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به تاخیری که در معرفی وزیر علوم وجود دارد، افزود: این تاخیر موجب عدم شکل‌گیری فعالیت جدی و خاص در این وزارتخانه شده است. وی گفت: سرپرست وزارتخانه از اختیارات قانونی مانند وزیر برخوردار نیست به همین دلیل امکانی برای محقق کردن برنامه خود ندارد؛ بنابراین در طول چند ماه گذشته وزارت علوم به صورت روزمره اداره شده و اتفاق اساسی صورت نگرفته است.


این استاد دانشگاه با اشاره به این که اداره بهینه دانشگاه ها، برنامه‌ریزی برای رشد علمی، اخلاقی و تربیتی دانشجویان همچنین افزایش کیفیت تحصیلات تکمیلی به عهده وزارت علوم است تصریح کرد: در طول چند ماه گذشته همه این امور رها شده است و به این ترتیب باید منتظر آسیب‌های اساسی باشیم چرا که روسای دانشگاه‌ها هم در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.


کوشکی افزود: این وضعیت تزلزل و مدیریت روزمره به دانشگاه‌ها هم سرایت کرده و آموزش عالی ما قفل شده است که در صورت ادامه این روند بازتاب جبران‌ناپذیری در مسائل مهمی مثل رشد علمی و اخلاقی دانشجویان به همراه خواهد داشت. وی گفت: گروه و تیم اجرایی وزیر علوم باید به لزوم رشد علمی و فناوری اعتقاد کامل داشته و دانشگاه‌ها را مکانی برای تربیت و توسعه اخلاق بداند.



ضرورت محقق ساختن انتظارات جامعه علمی کشور



مجتبی رئیسی، فعال دانشجویی هم در این‌باره گفت: انتظار واضح و بدیهی جامعه دانشگاهی است که دولت در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم، بیش از این تاخیر نکند و فردی را معرفی نماید که بتواند انتظارات جامعه علمی کشور را محقق سازد.


رئیسی در گفت‌وگو با جام‌جم، افزود: متاسفانه غلبه حاشیه‌های سیاسی در دولت یازدهم، موجب شد موتور محرک تولید علم و فناوری در کشور کند شود. هر وقت حاشیه‌های سیاسی در دانشگاه به متن تبدیل شده، تولید علم در کشور دچار رکود شده است. وی ادامه داد: آنچه مهم است باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تمام معنا از ماموریت ذاتی خود صیانت کند. همان طور که دانشگاه باید «دانش گاه» بماند. دانشگاه نباید به جولانگاه رقابت گروه‌های سیاسی با هم تبدیل شود و دولت باید در گزینه پیشنهادی خود این مساله را به طور جدی در نظر داشته باشد.


رئیسی جامعه دانشگاهی کشور را نیازمند وزیری دانست که بتواند رونق و رشد علمی را به این عرصه بازگرداند. وی در عین حال تاخیر در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم را موجب سلب فرصت برنامه‌ریزی به منظور ارتقای رشد علمی دانشگاه عنوان کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار