۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۹۴۱۸
konkoor arshad adabiat (3)

وزارت علوم هنوز وزیر ندارد، اما تا پنج روز دیگر موج جدید دانشجویان راهی 2640‌ واحد دانشگاهی می‌شوند که 68درصدشان قرار است زیر چتر وزارتخانه بدون وزیر درس بخوانند.


به گزارش عطنا به نقل از جام جم، آمار قبول شده‌های نهایی کنکور 96 دیروز اعلام شد، تعدادشان 378 هزار و 706 نفر است؛ تقریبا 20 هزار نفر کمتر از پذیرفته شدگان کنکور سال گذشته و 50 هزار نفر کمتر از کنکور دو سال قبل. (سال 95، 398 هزار و 823 نفر و سال 94، 428 هزار و 478 نفر در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند.)


زنان و دختران جدول پذیرفته‌شدگان کنکور امسال را قرق کرده‌اند، اصلا بحث دیگر دارد زنانه می‌شود و مردان و پسران دارند نرم نرمک به حاشیه می‌روند.


این اتفاق تازه‌ای نیست، چند سالی می‌شود که وضع به همین منوال است . سال گذشته 227 هزار و 324 زن در ازای 171 هزار و 508 مرد در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرش شدند که می‌شدند 57 درصد قبول شده‌های کنکور. سال قبل‌ترش هم قبولی 52 درصدی زنان مقابل قبولی 48درصدی مردان بود که خبرساز شد.


این بار اما رکوردی دیگر ثبت شده است. امسال 213 هزار و 884 راه یافته به مراکز آموزش عالی زن هستند و بقیه مرد، چیزی حدود 165 هزارنفر، یعنی 48هزارنفر کمتر از زنان.


این فاصله سال به سال بیشتر می‌شود، در زمانی نه چندان دور بیشترین صندلی‌های دانشگاه‌ها از آن مردان بود، مدتی بعد این وضع تعدیل شد و صندلی‌های دانشگاه تقریبا نصف به نصف میان زنان و مردان تقسیم شد. اما چند سالی است کفه ترازو به نفع زنان سنگین شده و از سال 94 به این طرف‌، این سنگینی ملموس‌تر شده است؛ حالا نزدیک به 60درصد کسانی که در کشور رخت دانشجویی می‌پوشند، مونث‌اند.



پیروز در قبولی، عقب در رتبه برتری


اما مردان هنوز در کنکورهای سراسری حرف برای گفتن دارند، خوب هم دارند؛ مخصوصا امسال که وقتی در میانه مرداد اسامی اولیه پذیرفته‌شدگان آزمون اعلام شد، رتبه‌های برتر در قبضه آنها بود. پسرها در کنکور 96 بی‌تعارف رکورد زدند. از 36 نفری که روز پانزدهم مرداد به عنوان برگزیدگان کنکور در پنج گروه آزمایشی معرفی شدند، 28 نفرشان پسر بودند و دخترها فقط هشت عنوان برتر داشتند.


این برتری در گروه آزمایشی علوم ریاضی و تجربی مشهودتر بود و درجمع 20 برگزیده فقط یک دختر حضور داشت. با این حال درخشش دختران در رشته هنر قابل انکار نبود و مثل همیشه سه رتبه برتر در مشت‌شان بود.


این آمارها همه یک حرف دارند؛ این‌که معادلات کنکور دارد به هم می‌ریزد، این که دختران بیشترین ثبت‌نام کننده‌های آزمون‌های سراسری هستند و بیشترین پذیرفته‌شدگان در دانشگاه ها، ولی برای جاگیر شدن میان رتبه‌های برتر، میان آن ده نفر نخست، هنوز باید تلاش کنند.



بیکاری در کمین دختران


مهر که بیاید213 هزار و884 زن در سراسر ایران پای درس استادان خواهند نشست، دخترانی که جمعیت قابل توجهی از آنها تحصیلی موفق خواهند داشت و در زمره پرتلاش ترین دانشجویان کشور خواهند بود، اما بیکاری در کمین آنهاست؛ پیش بینی این اتفاق چندان دشوار نیست و می‌شود با نیم‌نگاهی به آنچه مسئولان تا به حال گفته‌اند آن را به امسال به بعد نیز تعمیم داد.


آخرین نفری که در مورد احتمال بیکار ماندن زنان تحصیلکرده حرف زده، فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده است. او از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در 10 سال گذشته خبر داده و اضافه کرده که شاخص نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات عالیه دوبرابر مردان است.


با این حال دکتر محسن شریفی، معاون پژوهشی وزارت علوم به جام‌جم گفت آمار دقیقی از میزان بیکاری درس خوانده‌های دانشگاهی وجود ندارد، اما آمارهایی که موجود است، بیکاری زنان تحصیلکرده و رقم درشت‌ترش را نسبت به بیکاری مردان دانشگاه‌رفته، تائید می‌کند.


شریفی اما خبر داد در موسسه آموزش و پژوهش وابسته به وزارت علوم، طرح جامع رصد و پایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دست اجراست که به کمک آن میزان جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار به تفکیک رشته و دانشگاه و همچنین فاصله میان دانش‌آموختگی تا یافتن شغل به‌طور دقیق مشخص خواهد شد.


اگر این طرح جامع اجرا شود و آمارها در بعد ملی یک کاسه شود، عددهای کنونی در مورد بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه قطعا اصلاح می‌شود و حتما بازهم بیکارماندن زنان بیش از مردان تائید می‌شود. با این حال شریفی از ما می‌خواهد چندان نگران نباشیم،چون او تمایل دختران را به تحصیل در دانشگاه با وجود قوی بودن احتمال بیکاری شان به فال‌نیک می‌گیرد و می‌گوید همین که دخترها درس می‌خوانند و خانواده‌ها به تحصیلات عالیه دخترانشان روی خوش نشان می‌دهند، باعث خوشحالی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار