۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۳۸۴۹۹
pul arz dolar eghtesad poul mal

روند هفتگی نرخ دلار آزاد در هفته گذشته با عبور قیمت دلار از مرز 3900 تومان به پایان رسید.





به گزارش عطنا به نقل از جام جم، روند هفتگی نرخ دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد قیمت دلار در روز شنبه 11 شهریور سال جاری با رقم 3882 تومان کار خود را آغاز و در روز پنجشنبه 16 شهریور با رقم 3904 تومان به کار خود پایان داده است. پیش‌بینی کارشناسان این است که با وجود بالا بودن احتمال ادامه روند گرانی دلار در روزهای آینده، ریسک سرمایه گذاری در این بازار چنان بالاست که ممکن است خریداران را متضرر کند. نکته مهم آن است که مسئولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت تاکنون نسبت به گرانی دلار، سکوت پیشه کرده‌اند.


طلا و سکه نیز هفته گذشته رکوردزنی کردند، به طوری که سکه تمام بیش از 21 هزار تومان گران شد.


هر گرم طلای 18 عیار نیز هفته گذشته را با قیمت 125 هزار و 452 تومان آغاز کرد و در آخرین روز هفته به ارزش 126 هزار و 800 تومان مورد معامله قرار گرفت.


سکه طلا نیز همچون طلای 18 عیار رفتار مشابهی داشته است. این سکه در ابتدای هفته به ارزش یک میلیون و 253 هزار و 100 تومان مورد معامله قرار گرفت و در طول هفته رشد قیمت را انتخاب کرد و درنهایت به عدد یک میلیون و 274 هزار و 800 تومان بسنده کرد.



دلار سالانه 8 درصد گران شود



سیدکمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی درباره نوسان اخیر بازار ارز به جام‌جم گفت: من اعتقادی به گران شدن نرخ دلار ندارم؛ بلکه می‌گویم امروز قیمت دلار واقعی‌تر شده است، چون آنچه در گذشته تجربه کردیم قیمت غیرواقعی دلار بوده و دولت براساس سیاست‌های خود آن را مدیریت کرده است.


سیدعلی افزود: با توجه به چهار سالی که قیمت دلار حدود 3700 تومان بوده و تورمی که ما در کشورمان تجربه کرده‌ایم، نکته‌ای که اتفاق افتاده این است که بدون توجه به این تورم، نرخ ارز را مدیریت کرده‌ایم. موفقیت دولت در مدیریت نرخ ارز به این دلیل بوده که فشاری از این لحاظ متحمل نشده است، چون قیمت نفت افزایش یافته و میزان واردات کشور هم کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.


معاون سابق ارزی بانک مرکزی با اشاره به این‌که ادامه روند گذشته به صلاح صادرات و اقتصاد کشورمان نبوده، به جام‌جم گفت: براساس داده‌های اقتصادی و تناسب تورم داخلی و خارجی ایران، باید ریال
8 درصد در سال نسبت به دیگر ارزها ضعیف شود تا بتوانیم شرایط صادراتی قابل قبولی را تجربه کنیم، پس نوسان تندی در بازار ایجاد نشده است و باید منتظر واقعی شدن قیمت ارز در بازار به صورت واقعی باشیم.


وی معتقد است اکنون بانک مرکزی باید مدیریت بازار را عمیق کند، به این ترتیب که ارز حاصل از صادرات بتواند واردات را تأمین کند که در این شرایط قیمت و نرخ ارز در هرعددی که قرار گیرد، قیمت واقعی ارز برای بازار ایران است.


به گفته سیدعلی، نباید برای ارز عدد اعلام شود، بلکه عدد واقعی این است که صادرات به طور موفق انجام شود و واردات هم مدیریت شده و براساس آن اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. به این ترتیب می‌گوییم قیمتی که در بازار تعیین شده قیمت واقعی ارز است.


به اعتقاد معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، بانک مرکزی باید متناسب با دیگر پدیده‌های اقتصادی مثل نرخ سود، تورم و نرخ سودی که اقتصاد آن را برای سرمایه‌گذاری جدید می‌پذیرد، قیمت واقعی ارز را تعیین کند.



رشد قیمت طلا موقتی است


در همین حال، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره افزایش قیمت سکه و طلا در بازار به جام‌جم گفت: با توجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی به دلیل کاهش ارزش دلار و تنش‌های سیاسی میان آمریکا و کره شمالی بازار سکه و طلا در داخل ایران نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.


کشتی‌آرای افزود: این‌که بگوییم پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها این اتفاق در بازار ایران افتاده، کارشناسی نیست؛ چون مردم و صاحبان سرمایه حس قوی و قدرت تصمیم‌گیری مناسبی دارند و اکنون در بازار ایران خبری از آن هیجان‌های مقطعی نیست، به این دلیل که نتایج بازار هیجانی برای همه روشن شده و اغلب کسانی که به دنبال موج‌سواری در این زمینه بودند، در ابتدای دهه 90 متحمل زیان شدند.


این مقام صنفی تاکید کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد ایران کوچ نقدینگی به سمت بازار طلا را در کوتاه‌مدت تجربه نخواهد کرد و اصولا اظهارنظر درباره آینده طلا به صورت بلندمدت هم زیاد کارشناسی نیست، پس تنها نکته‌ درباره این بازار در شرایط فعلی، افزایش نرخ ارز و صعودی شدن بهای اونس در بازارهای جهانی بوده است.



احتمال افزایش قیمت وجود دارد


از سوی دیگر قاسمی یکی از فعالان بازار طلا در تهران به جام‌جم گفت: پس از اجرای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار و مردم در شوکی قابل توجه بودند، اما با توجه به ادامه روند افزایش قیمت اونس‌جهانی و قیمت ارز در بازار اکنون آن روی سکه بازار نمایان شده و تقاضا روند صعودی به خود گرفته است.


قاسمی درباره روند افزایشی قیمت مصنوعات طلایی افزود: متقاضیان بازار اکنون دو دسته هستند؛ گروهی که به صورت حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای به دنبال استفاده از نوسان‌های ایجاد شده بازار به نفع خود هستند و گروه دیگر که فقط به دنبال حفظ سرمایه‌های اندوخته خود در بانک‌ها تا روشن شدن اوضاع اقتصادی بوده‌اند.


به گفته وی، گروه اول، اکنون متقاضی اصلی خرید مصنوعات طلایی هستند به این ترتیب که اغلب طلای دست دوم یا مصنوعاتی مانند النگو خریداری می‌کنند و برای ایمنی آن را نزد بانک کارگشایی به امانت می‌گذارند تا شرایط واقعی بازار مشخص شود و بعد تصمیم بگیرند که چطور با اندوخته خود وارد بازار شوند و شاهد مثال آن هم شایع شدن ارائه نرخ سود سپرده 22 درصدی در برخی بانک‌ها است.


این فعال بازار معتقد است همه فعالان بازار اکنون به واقعی شدن قیمت ارز رأی می‌دهند، چون براین باورند شرایط رکودی تولید در کشورمان به دلیل مصنوعی بودن نرخ ارز است و باید هرچه سریع‌تر قیمت به صورت واقعی درآید تا رونق به بازار ایران بازگردد.


قاسمی به جام‌جم گفت: فعالان بازار اکنون طلای خود را در محدوده دلار 4000 تومان محاسبه می‌کنند و نرخ حواله دلار هم در آخرین روز کاری هفته گذشته 3935 تومان بوده است، بنابراین با در نظر گرفتن سکوت مسئولان و همچنین جو روانی بازار احتمال این‌که تا پایان سال قیمت دلار شاهد افزایش باشد بعید نیست. این اظهار نظر در حالیست‌که تا برنامه دولت برای بازار ارز روشن نشود، نمی‌شود مطمئن به ادامه روند صعود نرخ دلار بود.



قیمت واقعی دلار 30 درصد گران‌تر است



دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان درباره روند افزایش قیمت طلا و ارز در بازار به جام‌جم گفت: براساس علم اقتصاد، روند عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده قیمت است که در بازار طلا این عامل در کنار افزایش قیمت جهانی طلا و دلار می‌تواند روند تصاعدی افزایش قیمت را ایجاد کند.


پازوکی افزود: اما بحث قیمت دلار کمی متفاوت است، چون طی سال‌های گذشته قیمت دلار در بازار ایران به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است. امروز باید برای رسیدن به تعادل اقتصادی با درنظر گرفتن شرایط موجود میزان عقب‌افتادگی قیمت به نوعی جبران شود که این روند هم دارای فرمول مشخص است.


این اقتصاددان تصریح کرد: اگر سه سال به عقب بازگردیم، قیمت دلار در محدوده 3200 تومان بود و براساس آمارهای منتشرشده، نرخ تورم از آن سال تا به امروز متوسط 15 درصد را تجربه کرده‌ایم، اما پس از آن تاریخ تا امروز تورمی معادل 45 درصد شکل گرفته که در نرخ دلار بنابرسیاست‌های موجود دولت، اعمال نشده است.


وی تاکید کرد: اما این تمام کار نیست؛ چون قیمت واقعی دلار درواقع حاصل تفاوت نرخ تورم داخلی با تورم بین‌المللی است، بنابراین 45 درصد نرخ تورم داخل را باید با سه سال تورم متوسط 5 درصدی جهان محاسبه کنیم. به عبارتی 15 درصد تورم بین‌المللی از 45 درصد تورم داخلی کسر می‌شود که حاصل آن عدد 30 خواهد بود، بنابراین نرخ دلار از سه سال قبل تا امروز باید 30 درصد افزایش می‌یافت که این‌گونه نشده است.این کارشناس اقتصادی به جام‌جم گفت: پس اگر قیمت سال 1393 را 30 درصد افزایش دهیم، به این معنی است که امروز باید نرخ دلار در محدوده 4200 تومان قرار گیرد؛ بنابراین با درنظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی و اصول علمی همچنان باید منتظر افزایش قیمت باشیم، اما بازهم باید دید دولت چه سیاستی درپیش خواهد گرفت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار