۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۸۵

به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، دکتر عبدالرحیم نیکخواه رئیس این واحد، در خصوص فعالیت های جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی گفت: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۴ در حیطه علوم انسانی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.


وی از تاسیس گروهای مختلف در واحد علامه طباطبایی خبر داد و گفت: تاسیس گروه‌های فرهنگ و ارتباطات و مسائل اجتماعی، همچنین مرکز خدمات تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف اجرای پژوهش‌های کاربردی، توسعه‌ای و بنیادی از اقدامات معاونت پژوهشی این واحد بوده است.


وی با بیان اینکه گروه مسائل اجتماعی ایران با هدف شناخت و تبیین مسائل اجتماعی کشور و ارائه راهکار‌های کاربردی در سطوح خرد، میانه و کلان تشکیل شده است، افزود: برخی از حوزه‌های فعالیت گروه شامل انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی، شیوع‌شناسی آسیب‌های اجتماعی مختلف، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی و بازخورد مخاطبان پیش از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها حین انجام آن‌ها و پس از اجراست.


به گفته وی، مرکز خدمات تخصصی افکارسنجی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی با همکاری جمع کثیری از جامعه دانشگاهی کشور، اقدام به اجرای تحقیقات و طرح های پژوهشی در این حوزه کرده است.


وی ادامه داد: محورهای اصلی فعالیت و توانمندی‌های مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی شامل ارائه خدمات افکارسنجی، نظرسنجی، نیازسنجی و رضایت سنجی با بکارگیری تکنیک­های نوین توسط کارشناسان متخصص، انجام مطالعات بازاریابی و تحقیقات بازار و امکان‌سنجی و اجرای طرح های پژوهشی میدانی، پیمایشی و کیفی است.


انجام پروژه های تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی


وی در خصوص مهمترین فعالیت­های جهاددانشگاهی علامه طباطبایی گفت: نظر به اهداف و ماموریت­های تعریف شده و نیز تاکید رئیس جهاددانشگاهی، هدایت و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی در این واحد از اهم فعالیت­هایی است که بدان توجه و تاکید شده است.


نیکخواه تصریح کرد:  هر چند این مهم در سال­های گذشته در این واحد کم رنگ شده بود اما با احیای مراکز و گروه­های مختلف معاونت پژوهشی و تلاش و فعالیت در پر کردن خلاهای آموزشی در حوزه علوم انسانی و نیز معاونت آموزشی، خوشبختانه جهاد علامه طباطبایی جان تازه­ای یافته، مسیر خود را پیدا کرده و روند رو به رشدی را طی می کند.


رئیس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی جهاد را دارای نقش الگویی در جامعه دانست و افزود: لازم به ذکر است این نقش خطیر در گذشته بیش از اکنون جلوه ­گری می کرده و باید برای احیای نقش الگویی آن اقدامات اساسی صورت پذیرد.


به گفته نیکخواه، تعامل نیروها و فعالیت جمعی در کنار روحیه جهادی می­ تواند الگویی مناسب برای نحوه عملکرد و پیشرفت سایر نهادها و سازمانها در جهت رشد و بالندگی باشد.


وجود فراز و نشیب هایی بر سر راه جهاددانشگاهی


وی گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم فعالیت­های واحدهای مختلف جهاد بدون حمایت­ها و وابستگی­های مالی به بودجه دولتی انجام می­ شود، فراز و نشیب­های ساختاری در فعالیت­های آن اثرگذار است. همچنین ساختارهای اداری و مدیریتی جهاد دانشگاهی به دلیل ماهیت فعالیت­های آن با فضاهای دولتی بسیار متفاوت است و باید قادر باشد همپای ماهیت پویای آن تحرک داشته و مدیریت مناسبی را اعمال کندکه بعضا با کاستی­هایی همراه می­ شود.


وی در خصوص مهم ترین برنامه های این واحد توضیح داد و گفت: جهاد علامه طباطبایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به عنوان یکی از قطب­های علوم انسانی خود را مطرح ساخته و در تمامی حوزه ­ها چه پژوهشی و چه آموزشی و فرهنگی به عنوان برتر خود را نشان دهد.


نیکخواه اظهار داشت: با توجه به تاکید رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص گسترش فعالیت­های­ پژوهشی در واحد علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی و انجام پژوهش­های کاربردی، معاون پژوهشی و همکارانشان نسبت به محقق ساختن این مهم اهتمام جدی می­ ورزند به همین دلیل در این راستا معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با تشکیل دو گروه فرهنگ و ارتباطات و مسائل اجتماعی ایران مجددا از سر گرفت.


وی ادامه داد: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی علامه طباطبایی با احیای دو مرکز خدمات تخصصی بین ­المللی ایرانشناسی و خدمات تخصصی افکارسنجی و ایجاد مرکز خدمات تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی فعالیت­های خود را بسط و گسترش داد.


وی با بیان اینکه در راستای اهداف و ماموریت­های تعریف شده برای واحد، این گروهها و مراکز اقدام به جذب نیروهای جوان و کارآزموده کرده تا اهداف پژوهشی خود را محقق کند، گفت: «سنجش رضایت شهروندان از عملکرد مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران (عملکرد سال ۹۲)»، «بررسی نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی» از عناوین طرح­های پژوهشی صورت پذیرفته این معاونت طی مدت زمان فعالیت گروه­ها و مراکز به شمار می روند.


نیکخواه گفت: همچنین طرح­های «بررسی انتظارات مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران»، «بررسی زمینه ­های مطالعاتی و پژوهشی مسائل اجتماعی در ایران»، «زمینه یابی و مسئله شناسی پژوهش­های حوزه فرهنگ و ارتباطات در جمهوری اسلامی ایران»، «سنجش رضایت شهروندان از عملکرد مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران (عملکرد سال ۹۴)» از طرح­های مطالعاتی در دست اقدام است.


وی تاکید داشت: تاسیس کلینیک­ های مدیریت و بهره ­وری، مددکاری اجتماعی، تاسیس مرکز رشد و پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی، تاسیس خبرگزاری ویژه اندیشمندان علوم انسانی و گسترش هرچه بیشتر فعالیت­های بین­ المللی از فعالیتهای پیش روی این واحد به شمار می روند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار