۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۳۳۳۱
forghani (15)

محمدمهدی فرقانی گفت: جامعه رسانه‌ای از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارد در صورت کسب رأی اعتماد، تدوین قوانین حقوق حرفه‌ای و استقلال خبرنگاران را همواره مدنظر داشته و فضای عمومی رسانه‌ها را مطلوب‌تر کند.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن جمله وزارتخانه هایی است که بخش ها و زیر مجموعه های فراوانی را تحت پوشش دارد که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی یکی از این بخش ها و معاونت ها به شمار می آید.


وی به قدمت 180 ساله تاریخ مطبوعات ایران اشاره کرد و گفت: به رغم گذشت این همه سال از مطبوعات ایران، هنوز در کشور هیچگونه قوانین حمایتی وجود نداشته و اینها باعث شده که در این حوزه و عرصه، دستخوش فرازو و نشیب های زیادی شویم.


این پیشکسوت عرصه رسانه با بیان اینکه شخصا درباره سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد سلامی به مجلس شورای اسلامی اطلاع دقیقی ندارم، افزود: آنچه مسلم است از وزیر ارشاد آینده در دولت دوازدهم این انتظار وجود دارد که در حوزه رسانه، وی فضای عمومی رسانه ها به ویژه مطبوعات را بازتر و شراط آزادی بیان و قلم را مطلوب تر از گذشته کند.


فرقانی تصریح کرد: همچنین از کسی که می خواهد سکان این وزارتخانه عریض و طویل را بر عهده بگیرد این انتظار وجود دارد که گام در مسیری بگذارد که تدوین قوانینی که بتواند حقوق حرفه ای و استقلال خبرنگاران را پشتیبانی کند، همواره مد نظر داشته باشد.


این فعال رسانه ای، تکثر رسانه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید تعریف جامعی از رسانه وجود داشته باشد که آیا تحت هر شرایطی باید مجوز داد و یا براساس قوانین، ضوابط و حساب و کتاب باید عمل کرد؟


فرقانی ادامه داد: آنچه امروز در کشور و بخصوص در حوزه رسانه نیاز داریم این است که رسانه را به عنوان ابزاری در جهت کشف و بیان حقیقت و تامین حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات مورد استفاده قرار دهیم، از این رو آنوقت است که می توان با قاطعیت گفت که رسانه به نقش بی بدیل و رسالت خطیر خود بطور واقعی جامه عمل پوشانده است.


این پیشکسوت روزنامه نگاری و رسانه کشور، روند ارائه مجوز به افراد در وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: معتقدم برخی قوانین از جمله ارائه مجوز به فعالیت مطبوعات و رسانه ها نیازمند بازنگری و تغییرات است.


فرقانی با تاکید براینکه ساختار روزنامه نگاری کشور در حوزه حقوق مادی و معنوی، مقررات و تحولات حرفه ای نیست، گفت: به رغم گذشت بیش از 180 سال از تاریخ مطبوعات ایران هنوز مطبوعات کشور حرفه ای نشده و هنوز هیچگونه قوانین حمایتی وجود ندارد، از این رو این مهم باعث شده که مطبوعات کشور همواره دست خوش فرازو نشیب های فراوانی در ادامه مسیر شود.


به گفته این مدرس دانشگاه، وقتی افراد تعلق سازمانی نداشته باشند بطور یقین تعهد سازمانی هم نخواهند داشت، از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با تدبیر و درایت همه شرایط لازم را برای بروز و ظهور اهالی رسانه بویژه خبرنگاران مهیا کند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره و تاکید بر بازنگری قانون اوایل دهه 80 مبنی بر تصویب راه اندازی و ایجاد خبرگزاریهای غیردولتی گفت: معتقدم باید در این قانون (تاسیس خبرگزاریهای غیردولتی) توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی بازنگری انجام شود.


به گفته فرقانی، با تصویب و ابلاغ این قانون عملا شاهد رشد و ظهور و تاسیس خبرگزاریهای دولتی بودیم و هرکسی با دریافت مجوز راه اندازی یک خبرگزاری، فقط به راه اندازی یک وب سایت بسنده و شروع به فعالیت کرد.


این مدرس علوم ارتباطات و روزنامه نگاری تاکید کرد: در عمل هیچ خبرگزاری دولتی نداریم اما در کنار آن دهها خبرگزاری غیردولتی تاسیس و راه اندازی شده اما تاکنون هیچکدام مورد بازنگری و ارزیابی قرار نگرفته اند.


فرقانی تصریح کرد: باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آتی، خبرگزاریهایی که در چارچوب قانون دهه 80 نیستند را از دایره فعالیت خارج و درخصوص ادامه فعالیت ها آنها تصمیم گیری کند.


حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری رئیس دولت دوازهم 17مرداد 96 در نامه ای به مجلس شورای اسلامی، اعضای کابینه دولت دوازدهم را معرفی و تقدیم هیات رئیسه خانه ملت کرد.


در فهرست پیشنهادی، سیدعباس صالحی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است.


جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد فردا(سه شنبه) برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار