۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۲۵۷
hojaje

استاد دانشگاه شاهد گفت: آیه ۴ سوره محمد صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست. همچنین سیره و عمل پیامبر اکرم (ص) نیز چنین بود.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه شاهد در کانال تلگرامی شخصی خود در مورد به شهادت رسیدن شهید محسن حججی و دیگر اسرایی که به دست داعش به شهادت می رسند، نوشت: در قانون و شریعت اسلام، کشتن اسیر به ‌هیچ ‌وجه جایز نیست و آیه‌ ۴ سوره‌ محمد (ص) بدان صراحت دارد: «فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا... .»


وی در ادامه افزوده است: این آیه می فرماید: پس چون با کسانی که کفر ورزیده‏اند برخورد کنید، گردن‌ها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پای درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است....


این استاد دانشگاه شاهد در ادامه آورده است: آیه صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، زیرا «منَّ و فداء» یعنی آزاد کنید یا فدیه بگیرید را ذکر نموده است و قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، می‌بایست فرموده باشد.


جهان بین با اشاره به اینکه سیره و عمل پیامبر اکرم(ص) نیز چنین بود، می نویسد: در بعضی از جنگ‌ها، مصلحت مسلمین اقتضا می‌نمود که اسرای جنگی فدیه بدهند (آن‌هایی که مال و ثروت داشتند)، گاهی اسرا برای آزاد شدن مأمور بودند تا به مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش دهند، گاهی هم پیامبر(ص) اسرا را بدون قید و شرط آزاد می‌کرد؛ چنان‌که ایشان با اسرای قبیله‌ «طی» چنین رفتار نمود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار