۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۳۱۰۶۰
taghavi

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: در چهار سال گذشته وزرای قوی در بدنه اقتصادی داشتیم و امیدواریم روند کار در دولت دوازدهم به همین ترتیب ادامه پیدا کند.


به گزارش عطنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، دکتر مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی نسبت به آینده دولت دوازدهم ابراز خوش‌بینی کرده است که با هم می‌خوانیم؛


وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی مهم‌ترین بخش‌های بدنه اقتصادی دولت دوازدهم است. اینکه کابینه دولت دوازدهم چگونه چیده شود به عملکرد هر وزارت خانه در چهار سال دولت یازدهم مرتبط است. دکتر طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم، وزیری جوان، درس‌خوانده و به قول ما قدیمی‌ها آدم‌حسابی‌هاست. عملکرد این جوان خوش‌فکر و فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه تهران در چهار سال گذشته رضایت‌بخش بوده است. از سوی دیگر ازنظر شخصیتی طیب نیا متواضع است و این مغرور نبودن او باعث شده اهل مشورت در حل مسائل اقتصادی کشور باشد.


دکتر ولی‌الله سیف در چهار سال گذشته در بانک مرکزی کارکرده است. معاون اقتصادی دکتر سیف، دکتر کمیجانی استاد دانشگاه تهران است و از این ترکیب قابل‌توجه توانسته به کمک بانک مرکزی برای حل مشکلات اقتصادی بیاید.


وزارت صمت دیگر عضو اقتصادی کابینه دوازدهم است که به نظر می‌رسد دولت قصد دارد  از دل این وزارت خانه چند وزارت خانه دربیاورد. در این مورد تفکیک وزارت صنعت و معدن از تجارت می‌تواند اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور باشد. به نظر من بار وظایف بازرگانی سنگین است و جمع‌کردن تمام این وظایف در یک وزارت خانه و انداختن وظیفه سه بخش مهم از اقتصاد کشور بر دوش یک وزیر درست نیست. نکته دیگر اینکه بازرگانی ایران در شرایط کنونی باید متخصصان و اقتصاددانان بین‌المللی را جذب کند و این در حالی است که صنعت و معدن یک تخصص دیگر است.


در پایان باید به سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت که وضعیت آن فاجعه‌بار است. فاجعه از زمانی آغاز شد که در دولت احمدی‌نژاد مغز اقتصاد کشور را منحل کردند و یک سازمان بزرگ با متخصصان کارکشته را به یک دفتر زیر نظر ریاست جمهوری تبدیل کردند. احیای این سازمان پس‌ازاین فاجعه کار سختی بود. تمام متخصصان این سازمان پراکنده شدند. نیروهای آموزش‌دیده‌ای که زیردست قدیمی‌ها رشد کرده بودند از سازمان برنامه‌وبودجه رفتند. جمع‌کردن بدنه کارشناسی آن‌هم کارشناسان زبده گذشته در این سازمان کاری زمان‌بر و سخت‌تر است. در حال حاضر در کشور فارغ‌التحصیل اقتصاد در سطح لیسانس و فوق‌لیسانس زیاد داریم اما کسی که بتواند به سازمان برنامه‌وبودجه برود و کار کند، نداریم. ساختن کارشناسان موردنیاز این سازمان منوط به کارآموزی متخصصان فعلی است.


سازمان برنامه‌وبودجه پیش از انقلاب اسلامی مستقل بود و از نظر کیفی، برنامه‌های خوبی ارائه می‌کرد. در آن زمان غول‌های اقتصادی که سالیان سال در دانشگاه‌های مطرح جهان اقتصاد خوانده بودند و ازنظر سواد و هوش اقتصادی مثال‌زدنی بودند، در این سازمان کار می‌کردند. آخرین روسای این سازمان اساتیدی مثل ستاری فر و برادران شرکاء بودند که پس از تصمیم دولت نهم برای انحلال این سازمان پراکنده شدند. در دولت روحانی سازمان برنامه احیا شد، البته هنوز به شرایط خوبی نرسیده است. ظریف، وزیر امور خارجه با تلاش بسیار توانست برجام را به سرانجام برساند، اقدامی که به‌طور حتم در اقتصاد داخلی و خارجی مؤثر بود. در چهار سال گذشته وزرای قوی در بدنه اقتصادی داشتیم و امیدواریم روند کار در دولت دوازدهم به همین ترتیب ادامه پیدا کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار