دوشنبه، 2 مهر 1397 08:07:38
دبیر اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی»؛ (6)

مخاطب اصلی این همایش تشنگان خدمت هستند/ خدمات عمومی جزئی از حقوق شهروندی است

دبیر اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» با بیان اینکه مخاطب اصلی این همایش تشنگان خدمت هستند، بیان کرد: در مجموع برای این همایش ۳۷ مقاله ارسال شده بود که ۳۴ مقاله آن مورد پذیرش قرار گرفت.

به گزارش عطنا، داود حسین‌پور، مدیرگروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی (دکترای تخصصی مدیریت گرایش تصمیم‌گیری) و دبیر اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» که روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با همکاری دانشگاه‌های مختلف و به میزبانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تشکر از مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی که زمینه برگزاری این همایش را فراهم کردند، گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی در زمینه ارائه خدمت به مردم، محور این همایش قرار گرفته است.

حسین‌پور با بیان اینکه ماهیت و چگونگی ارائه خدمت عمومی، نه تنها دغدغه کشور ما، بلکه یک مسئله جامعه جهانی است، اظهار کرد: سازمان ملل متحد نیز این دغدغه را در دستور کار و فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی افزود: خدمات عمومی که جزو رویکردهای اصلی مدیریت دولتی هستند، مظلوم واقع شده و ما هنوز در جامعه، آن را در حد امور عمومی یک سازمان و یا نهاد می‌شناسیم.

دبیر اولین همایش ملی تعالی خدمات عمومی با بیان اینکه متأسفانه مفهوم خدمات عمومی در جامعه دیده نشده است، بیان کرد: خدمات عمومی یک موضوع ملموس و تفکیک‌ناپذیر در جامعه امروزی ما است و مخاطب اصلی این همایش تشنگان خدمت به مردم هستند.

وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم دانشی را برای ارائه خدمات عمومی در کشور فراهم کنیم و موضوعی به این مهمی نیز مورد توجه عموم جامعه و دست‌اندرکاران حکومت و دولت نیز قرار بگیرد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه امروزه خدمات عمومی نیز مورد توجه سیاست‌مداران قرار گرفته است، گفت: حتی روسای جمهوری و مسئولان دولتی کشورهای جهان هم شخصاً در این زمینه مقاله می‌نویسند که از جمله آن «دوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلستان بود که در سال ۲۰۱۱ این زمینه به نگارش مقاله پرداخته است و در زمان ریاست جمهوری «جرج بوش» نیز دانشکده خدمات عمومی در آمریکا تأسیس شد.

مدیرگروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در قانون اساسی کشور ما در اصول سوم، ۲۹، ۳۰ و ۴۳ به صورت مشخص به موضوع خدمات عمومی پرداخته شده است، بیان کرد: در منشور حقوق شهروندی نیز در بخش خدمات شهروندان به این موضوع پرداخته شده است.

وی افزود: همچنین رویکردهای مدیریت دولتی که امروزه ما تحت عنوان مدیریت باز در حکومت و دولت از آن یاد می‌کنیم، باید در بخش‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار گیرد، ضمن‌آنکه امروزه از مدیریت دولتی سنتی و نوین عبور کرده و به خدمات عمومی نوین رسیده‌ایم.

حسین‌پور با بیان اینکه امروزه اندیشمندان عرصه مدیریت دولتی در دنیا نیز به خدمات عمومی توجه بیشتری دارند، گفت: خدمات عمومی در جوامع امروزی در زمینه تولید ناخالص ملی نیز اثرگذار هستند و حتی مراکز جهانی مثل مرکز جهانی خدمات عمومی در دنیا شکل گرفته و در حال خدمات‌دهی هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته در برخی از کشورهای دنیا به خصوص حوزه آتلانتیک، خصوصی‌سازی در بخش‌های عمومی مثل امنیت، بهداشت و آموزش مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه روز ۲۳ ژوئن مصادف با ۴ تیرماه هر سال، توسط سازمان ملل به عنوان روز جهانی خدمات عمومی شناخته شده است، گفت: در همین روز مراسم‌های مختلفی در کشورهای دنیا برگزار می‌شود و حتی کشورهایی مثل آذربایجان و گامبیا در این زمینه مورد تشویق سازمان ملل قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: محوریت اصلی امسال سازمان ملل متحد در زمینه روز خدمات عمومی رسیدگی به جوامع فقیر و آسیب‌پذیر از طریق خدمات عمومی همراه با نوآوری و خلق ارزش در بحث خدمات عمومی بوده است.

دبیر اولین همایش ملی تعالی خدمات عمومی با اشاره به روند شکل‌گیری زمینه‌ها برای برگزاری این همایش، یادآور شد: از سه ماه قبل با حضور شورای سیاست‌گذاری و علمی، محورها و سیاست‌های این همایش مشخص شد و دانشگاه‌های معتبر کشور به عضویت کمیته علمی این همایش درآمدند.

وی ترویج حرفه‌گرایی در خدمات عمومی برای تخصصی شدن و تحکیم مبانی علمی آن، ترویج نوآوری و خلق ارزش در خدمات عمومی که مورد انتظار و خواسته اصلی مردم با محوریت نوآوری و ایجاد ارزش جدید از سوی دولت است و پاسخگویی و شفافیت در خدمت عمومی که جزو حقوق شهروندی است را از جمله محورها و اهداف اصلی این همایش دانست.

حسین‌پور سنجش خدمات شهروند‌محور و دارای نتیجه را از جمله دیگر محورها و اهداف اصلی این همایش برشمرد و گفت: در شوراهای مختلف باید به صورت سالانه یک ارزیابی از نهادها و اشخاص داشته باشیم تا بر اساس خدماتی که برای رفع مشکلات شهروندان بر اساس خدمات عمومی ارائه داده و یا ابتکاراتی که در این زمینه دارند به جامعه و سازمان ملل معرفی شوند.

مدیرگروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه سازمان ملل متحد به دنبال معرفی سازمان‌ها و اشخاصی است که خدمات عمومی را به جامعه جهانی معرفی می‌کنند تا آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد، گفت: در این همایش ۸ مقاله توسط برگزیدگان و صاحب‌نظران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه ۳۷ مقاله برای این همایش ارسال شد که ۳ مقاله آن مرتبط با محورهای همایش نبود، افزود: در مجموعه ۳۴ مقاله برای این همایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

حسین‌پور در پایان از استادان، دانشجویان، سازمان‌ها و نهادهایی که زمینه برگزاری اولین همایش تعالی خدمات عمومی در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تلاش کردند، ‌تشکر کرد.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *