۲۶ تير ۱۳۹۴ ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۲۵۴۲

نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در دنیا طی هفته منتهی به 12 ژوئیه 2015-21 تیرماه 94 نشان میدهد که این بازار در هفته گذشته متاثر از وضعیت یونان بوده است.


رأی منفی به رفراندوم یونان نه تنها ارزش یورو را تضعیف کرد بلکه با افزایش شرایط نااطمینانی موجب شد تا ارزهای امن ین و فرانک تقویت شوند. همچنین سقوط چشم گیر بازار سهام چین نیز در رغبت به ارزهای امن موثر بود.

برهمین اساس، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک و پوند به ترتیب 0.53، 0.60 و 1.18 درصد تقویت و در برابر ین 0.69 درصد تضعیف شد.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1165-1.1012 دلار و هر پوند در محدوده 1.5603-1.5360 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 122.78-120.71 ین متغیر بود.

عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از رأی منفی یونان در رفراندوم و بیم از پایان یافتن نقدینگی بانک‌های یونان.

همچنین عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار نیز عبارتند از ارائه بسته پیشنهادی یونان به اروپا، سقوط بازار سهام چین و تضعیف دلار در مقابل ارزهای امن و افزایش متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا.

در ادامه مشروح نوسانات جهانی ارزهای عمده را می خوانید؛

روز دوشنبه، پس از آنکه مشخص شد، پاسخ مردم یونان در رفراندوم پذیرش شروط اعطای وام‌های جدید، منفی است ارزش یورو در برابر سایر ارزها تضعیف شد. البته با انتشار خبر استعفای وزیر دارایی یونان، یانیس واروفاکیس، جو بازار ارز قدری بهبود یافت و در نتیجه ارزش یورو اندکی افزایش یافت. واروفاکیس یکی از موانع اصلی برای رسیدن به توافق برسر بسته نجات یونان بود و خبر استعفایش مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفت. پس از رأی منفی رفراندوم، ارزش هر یورو به زیر 1.10 دلار آمریکا رسید که کمترین سطح یک هفته‌ای بود و در مقابل ین نیز به پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای تنزل یافت.

روند تقویت دلار آمریکا در مقابل یورو، روز سه شنبه همچنان ادامه داشت. به طوری که پس از اعلام این که بانک مرکزی اروپا، تغییری در شرایط وام دهی به یونان ایجاد نمی‌کند، بیم از پایان یافتن نقدینگی بانک‌های یونان موجب شد تا ارزش یورو به پایین ترین سطح پنج هفته‌ای در برابر دلار آمریکا برسد. نرخ بازدهی اوراق آلمان نیز پس از این تحول به کمترین سطح از ابتدای ژوئن رسید. هر یورو در این روز به سطح 1.0917 دلار آمریکا رسید. اما در پایان معاملات این روز در سطح 1.0978 دلار آمریکا تثبیت شد. در این روز شاخص دلار 0.6 درصد رشد یافت.

روز چهارشنبه، این ین ژاپن بود که در برابر سایر ارزهای عمده تقویت شد و در مقابل دلار آمریکا به بالاترین سطح هفت هفته‌ای خود دست یافت. علت اصلی رغبت سرمایه گذاران به ین ژاپن، سرپناه امن بودن ین در شرایطی بود که بازارها تحت تأثیر سقوط بازار سهام چین و بحران بدهی یونان قرار داشتند. ین ژاپن مانند طلا و فرانک سوئیس، دارایی امن تلقی می‌شود  و با افزایش نااطمینانی در بازارهای مالی با افزایش تقاضای سرمایه گذاران مواجه می‌گردد. ارزش هر دلار آمریکا در این روز به پایین‌ترین سطح در برابر ین ژاپن از روز 9 ماه مه رسید و هر دلار با 120.46 ین ژاپن مبادله شد. شاخص دلار در این روز در برابر سبدی از ارزهای عمده 0.6 درصد افت کرد.

روز پنج شنبه، با اقداماتی که دولت چین در بازار سهام خود انجام داد، رشد به این بازار برگشت و در نتیجه ارزهای امن یعنی ین ژاپن و فرانک سوئیس تضعیف و دلار آمریکا تقویت شد. از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد یونان نیز در این روز اندکی تقلیل یافت. زیرا اروپا منتظر بسته پیشنهادی یونان برای اصلاحات مورد نظر برای دریافت وام‌های تازه به این کشور بود. در این روز ارزش هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن 0.5 درصد افزایش یافت و با 121.32 ین مبادله شد. DXY یا همان شاخص دلار در این روز 0.3 درصد تقویت شد.

به گزارش تسنیم ، روزجمعه، یورو در بازارهای ارز درخشید. در پی افق‌های امیدوارکننده برای توافق در مورد بدهی‌های یونان و باقیماندن این کشور در حوزه یورو، ارزش پول واحد اروپایی در برابر سایر ارزها تقویت شد. از آن جایی که توافق برسر بدهی‌های یونان نااطمینانی را به طور محسوسی تقلیل می‌دهد، ارزش ین و فرانک نیز کاهش یافت. در نتیجه، ارزش هر یورو در برابر ین ژاپن بیش از 2 درصد افزایش یافت و هر یورو با 137.27 ین مبادله شد. افزایش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا نیز یک درصد بود و هر یورو تا سطح 1.1145 دلار آمریکا افزایش یافت. شاخص دلار در این روز به میزان 0.7 درصد تضعیف گردید.

منبع: ایستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار