۰۷ تير ۱۳۹۴ ۰۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۰۴

امیدعلی مسعودی طی گفتگویی در خصوص فعالیت رسانه‌ای گروه داعش، اظهار داشت: ما باید شیوه‌های تبلیغی داعش را با دقت مطالعه کنیم و بسنجیم که شیوه‌های تبلیغی سنگین در عراق در روزهای اوج‌گیری آنها تا چه اندازه موفق بوده است چراکه معمولاً تبلیغات در بستر وقایع اجتماعی تاثیرگذار است.


وی ادامه داد: علاوه بر این تبلیغات نیاز به زمینه مساعدی دارد که اگر فراهم نشود تاثیرگذاری لازم را ندارد؛ نمونه شیوه‌های تبلیغی را در زمان رایش سوم توسط هیتلر و معاون تبلیغاتی او یعنی گوبلز داشتیم که نقش بسیار زیادی در موفقیت حکومت فاشیستی هیتلر داشت، تبلیغات رایش سوم در آن زمان را می‌توان با تبلیغات داعش مقایسه کرد، یکی از رهنمودهای گوبلز این بود که دروغ هرچه بزرگتر باشد تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: داعش زمانی تحرکات نظامی خود را شروع کرد که تبلیغات گسترده آن در جامعه عراق به نتیجه رسیده و زمانی بود که سیاست‌های نوری‌المالکی باعث آزردگی اهل تسنن شده بود و این آزردگی به علاوه  اتفاقات در سوریه و فعالیت‌های القاعده در عراق زمینه را به وجود آورده بود تا داعش تبلیغات خود برای راه‌اندازی خلافت اسلامی با سهم بیشتر برای اهل تسنن فراهم کند.


وی افزود: در این شرایط بود که با ایجاد رعب و و حشت و تبلیغات سهمگین باعث شدند مردم موصل بدون هیچ درگیری شهر را به آنها واگذار کنند و آن زمان تجهیزات بسیار و بانک مرکزی به دست آنها افتاد که مبالغ زیاد ارز پشتوانه ای برای آنها شد. البته در حال حاضر دیگر آن رعب و وحشت وجود ندارد و هرچقدر  در این زمینه پیش ببرند به نقطه برعکس و ضدتبلیغ می‌رسند. آنها شیوه‌های کشتار و تبلیغات وحشت‌آفرین خود را فجیع‌تر کرده‌اند و اشتباه فاحش آنها نیز همین است که بخش تبلیغات آنها را مبتذل کرده است.


 مسعودی خاطرنشان کرد: اما در حوزه عضوگیری به دلیل تبلیغات مثبت در شبکه‌های اجتماعی همچنان مشغول به فعالیت هستند و از ظرفیت فضای مجازی در این زمینه استفاده می‌کنند اما خوشبختانه بعد از چند شکست پی‌درپی در کوبانی، تل ابیض، سامرا و تکریت نشان می‌دهد تبلیغات فاز اول آنها دیگر جدی نیست.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص بهترین راهکار رسانه‌ای برای نشان دادن واقعیت فعالیت گروه‌هایی مانند داعش، تصریح کرد: بهترین شیوه مصاحبه و تهیه گزارش از مردم و شهرهایی است که تحت حاکیمت آنها بودند و در حال حاضر آزادسازی شدند، این شیوه به صورت کاملاً ملموس مردم منطقه را با اصل وجودی آنها آشنا می‌کند.



منبع: تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار