۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۱۰۷۵

کریم ساعی بنیان‌گذار رشته‌ی جنگل‌داری در ایران و همین‌طور پایه‌گذار سازمان "جنگل‌ها،مراتع و آب‌خیزداری ایران" بود که در سال ۱۲۸۹ در شهر مشهد به دنیا آمد.کریم ساعی هم‌چنین بانی ساخت پارک معروف ساعی در تهران است.


جالب است بدانید که درختان خیابان ولیعصر نیز به همت این مهندس کاشته شده است که هنگام عبور از این خیابان روح و روان آدمی جلا داده می شود.


بسیاری معتقدند خیابان ولی‌عصر تهران در کنار شانزلیزه پاریس و هاید پارک لندن هم‌چنان می‌درخشد و هویت تاریخی تهران را نشان می‌دهند.چنارهایی که مهندس ساعی در دو طرف خیابان ولی‌عصر از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن کاشت،طولانی‌ترین خیابان پایتخت دود‌اندود و آلوده‌ی کنونی را به یکی از خیابان‌های زیبای جهان تبدیل کرد.خیابانی که امروز شهرداری تهران برای تعریض بخشی از آن قصد بریدن برخی از درختان آن را دارد.



کریم ساعی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر زادگاهش به پایان رساند و پس از آن وارد مدرسه عالی فلاحت دانشگاه تهران، در کرج شد و در سال ۱۳۱۰ فارغ‌التحصیل شد. کریم ساعی پس از این در دوره اعزام دانشجو به خارج برای مدت دو سال به مون‌پلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و در آنجا با رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد به طوری‌که مجله معتبر "روودوبو" ساعی را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علم جنگل معرفی کرد.




موسس پارک ساعی که بود+عکس




ساعی هم‌چنین در سال ۱۳۱۶، فوق‌لیسانس خود را در رشته آمار جنگل‌ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت. اولین کتاب جنگل‌شناسی در ایران به قلم مهندس کریم ساعی نوشته شده است. روزی که کریم ساعی سخن از جنگل و جنگل‌بانی و جنگل‌شناسی گفت تعداد کمی می‌دانستند که او از چه سخن می‌گوید. ساعی تدریس جنگل‌شناسی را برای اولین بار در دانشکده کشاورزی کرج آغاز کرد و همین‌طور اولین بانی آزمایشگاه جنگل و چوب‌شناسی بود.




موسس پارک ساعی که بود+عکس


به پیشنهاد ساعی در سال ۱۳۳۱ و همین‌طور با پشتیبانی دکتر احمدحسین عدل، رئیس وقت دانشکده کشاورزی رشته جنگل بنیان گذاشته شد که خود مهندس ساعی مدرس این رشته در دانشگاه تهران بود.او در فاصله سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۲۹ کتاب دو جلدی "جنگل‌شناسی" را منتشر کرد که می‌توان گفت با انتشار این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگل‌بانان در ایران پی‌ریزی شد.ساعی در ۱۵ آذرماه ۱۳۲۸ نشریه مخصوص کارکنان بنگاه جنگل‌ها را با نام خبرنامه‌ی بنگاه جنگل‌ها منتشر ساخت.






موسس پارک ساعی که بود+عکس




مجسمه این مرد خدمت‌گذار طبیعت ایران در بوستان ساعی که با نام ایشان نام‌گذاری شده است نصب شده است.





موسس پارک ساعی که بود+عکس



گزارش: قلی زاده


منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار