۰۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۸
 

به گزارش عطنا به نقل از تسنیم، علی اسماعیلی در گفت‌وگو ای، در خصوص وضعیت نشاط اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: نشاط اجتماعی را می‌توان با تعاریف مختلفی سنجید اما اگر آن را از منظر پویایی، داشتن انگیزه، امید، احساس خوب و مطلوب به زندگی نگاه کنیم به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بالینی در جامعه، شاخصه‌های ما در این حوزه ضعیف است.

وی ادامه داد: البته در خصوص شاخصه‌های نشاط اجتماعی باید سنین و شرایط مختلف افراد را نیز مدنظر قرار دهیم مثلاً در این موضوع کودکان و افراد مسن‌تر وضعیت بهتری دارند اما ممکن است در میان جوانان و میانسالان وضعیت مطلوبی را شاهد نباشیم که بخشی از دلایل ‌آن کاملاً بدیهی است و به موضوع درگیری افراد با وضعیت معیشتی و اقتصادی برمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت:‌ در حال حاضر جوانان با مسائلی از جمله نداشتن شغل، عدم توانایی در تشکیل خانواده، وضعیت درآمدی و... مواجهند که ذهن آنها را بسیار مشغول می‌کند، البته در این حوزه باید به نگاه افراد به زندگی و سطح توقعات نیز توجه کنیم که به تربیت خانواده، مدرسه و محیط افراد نیز مرتبط و در نهایت بر نشاط اجتماعی تاثیرگذار است؛ شاید آموزه‌های ما در این حوزه ضعیف است چراکه به طور مثال وضعیت اقتصادی در کشور هندوستان به مراتب از کشور ما ضعیف‌تر است اما به لحاظ نشاط اجتماعی مانند ما نیستند.

وی افزود:‌ تبعات نبود نشاط اجتماعی در جامعه یا ضعیف بودن آن، خود را به صورت افسردگی، آشفتگی، اضطراب و سایر اختلالات ذهنی و رفتاری نشان می‌دهد در حالیکه لازمه توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای وجود نشاط اجتماعی در آن جامعه است، ما باید در سیاستگذاری‌های کلان جامعه به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی باشیم اما موضوع مهمتر احساس نبود عدالت اجتماعی در میان مردم است.

اسماعیلی عنوان کرد: ما باید اقدامات در زمینه اصلاح نگاه افراد به زندگی را از آموزش و پرورش و سطوح پایین سنی شروع کنیم، باید به کودکان خود نحوه کنترل هوش هیجانی و عاطفی را یاد بدهیم، کودکان ما باید ارزش کار، تولید و سرسختی را یاد بگیرند؛ از سوی دیگر رسانه‌ها نیز باید بتوانند با ساخت برنامه‌های طنز با کیفیت و با تنوع از امکان خود برای شاد کردن افراد و ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه احیای نشاط اجتماعی در جامعه متصدیان فرهنگی در سطح کلان باید پای کار بیایند و اقدامات کارشناسی از وزارتخانه‌های ورزش، رفاه و شهرداری‌ها شروع شود.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار